N'hi ha que han heretat una esplèndida biblioteca familiar i n'hi ha que s'han estrenat com a lectors amb Tretze que canten i Jo, Claudi, llibres-obsequi amb què, fa una pila d'anys, La Caixa d'Estalvis decebia la lleialtat d'uns clients desitjosos d'una nova coberteria.
Lleida ·
N'hi ha que es diuen Trias no se què més o Vila d'Abadal, per als quals la polÃtica ha estat, abans que una activitat pública, una vivència domèstica, de clos privat, i n'hi ha que deuen una part de la seua cultura polÃtica als mass media i, més concretament, a la rà dio: a les tertúlies.
Si féssim cas de les diatribes que últimament els dediquen alguns homes savis, els tertulians més comuns no serien sinó pseudointel·lectuals al servei d'interessos inconfessats i sovint espuris, especialistes en la vaguetat o la potineria, en el tractament epidèrmic de l'assumpte complex; expenedors d'opinions prefabricades per a aquell populatxo ignorant però à vid de punts de vista aparentment qualificats. Etc. Tertulians contra la democrà cia és un tÃtol plausible per un article, o llibre, d'un d'aquests apocalÃptics que lliuren sorda batalla al pensament light. Com també és plausible que vostè, apocalÃptic infatuat, no li arribi ni a la sola de la sabata a, posem per cas, Francesc Sanuy.
N'hi ha que vam aprendre la lletra d'alguna cançó de Pau Riba no pas escoltant-ne el disc, sinó llegint-la moltes vegades en un llibre de tapa dura i marró titulat Tretze que canten. N'hi ha que, abans de saber ben bé què era el compromÃs regeneracionista vers Espanya del nacionalisme català , vam sentir com s'hi cagava un tal Ramon Barnils. Ho vam sentir en una tertúlia que es deia Postres de músic i que conduïa un tal Josep Maria Solé i Sabaté, que ara és director de l'Institut d'Estudis Ilerdencs, però que per a nosaltres sempre serà una de les veus ─la que donava els torns de paraula─ de la nostra educació polÃtica.