Indica publicitat
Dimecres, 20 de novembre del 2019
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 31 d'octubre del 2011 | 18:50
Crònica · Tecnologia i país
Carles Toronjo i Manyé
Enginyer de Telecomunicacions @CarlesToronjo

Els QR

Tot i que ens trobem a les beceroles, cada cop són més visibles, ens topem més en el nostre dia a dia amb els anomenats codis QR (Quick Response Barcode), els codis de Resposta Ràpida.

Imatge d¨un codi QR

Barcelona · Aquest tipus de codi és l'hereu natural dels coneguts codis de barres. Una evolució d'aquests darrers que tenen unes potencialitats molt elevades, que es basen fonamentalment en el fet que poden representar en un gràfic de dues dimensions més de 4.000 caràcters alfanumèrics.

Com dèiem, a Europa i, més concretament, al nostre país, estem a l'inici de tot plegat. Aquests s'estan començant a utilitzar ara, sobretot com a conseqüència de la proliferació de les tarifes planes i de l'aposta de les operadores de serveis de telecomunicacions per tal d'integrar lectors de codis QR en els telèfons mòbils que comercialitzen. En contraposició a la situació que aquests tenen al continent europeu, al Japó o els Estats Units, que ja fa una pila d'anys que s'empren en, entre d'altres, campanyes de màrqueting mòbil o en publicitat.

Per interpretar un codi QR i poder entendre el seu significat cal un dispositiu amb càmera que el pugui captar i un lector que el pugui desxifrar. Una combinació que, ara fa uns anys, resultava ésser una limitació molt important per a la seva generalització i ús entre la població. Darrerament, però, i sobretot gràcies a la telefonia mòbil i especialment als anomenats smartphones o telèfons intel·ligents, aquesta problemàtica està del tot resolta, car aquests aglutinen tant càmera com lector. És degut a aquest fet que la popularitat o l'ús dels QR ha experimentat un creixement molt significatiu, que indubtablement anirà a més, s'estendrà molt més, durant els propers anys.

L'inici dels codis QR cal cercar-lo en l'ús que els fabricants d'automòbils feien per a l'administració i el control de l'estoc o d'inventaris. En l'actualitat, la utilització d'aquests codis s'ha generalitzat cap a molts altres sectors, com puguin ésser els mitjans de comunicació, el sector publicitari, les empreses de caire tecnològic o que potencien l'aspecte tecnològic, el sector alimentari a través dels supermercats, etcètera. La idea és proporcionar informació d'una manera molt visual i innovadora.

Els codis QR, com tot en un món tan canviant com el nostre, ja han evolucionat. Els iQR són la nova derivada dels QR. Codis bidimensionals també com els primers, però que tenen una capacitat més gran, fins a un 80% de més, i amb la possibilitat de poder-se fer més petits, fins a un 30%. A més a més, es poden generar codis amb forma rectangular que fan possible un millor aprofitament dels espais publicitaris.

No podem saber com estarà la cosa en un període curt de temps. Però el que és una realitat és que els telèfons intel·ligents i les tauletes s'han convertit en uns grans aliats d'aquests codis i la manera que tenen de transmetre molta informació en un espai molt reduït i de forma molt gràfica. De ben segur que aquesta grafia inundarà, i cada vegada més, molts aspectes de la nostra vida. Les potencialitats i les possibilitats que atresoren són una nova via, una nova manera de compartir, de proporcionar informació, en un món tan tecnològic com l'actual.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat