Castellano  |  English  |  Galego  |  Français
Divendres, 12 de març de 2010
Descarrega't l'edició en format pdf.
PUBLICITAT
Crònica - Internacional

França: l’informe Balladur aixeca passions sobre la reordenació territorial
Toni Reig - Dimecres, 11 de març de 2009 16:26

França està vivint dos debats polítics de forta intensitat dins de la seva classe política. El primer es l’anunciat retorn al comandament integrat de la OTAN i el segon és el suscitat per l’informe Balladur sobre la reordenació territorial o reforma de les col·lectivitats locals. Mentre que en el primer cas gran  part de la majoria presidencial tanca files rera el president Sarkozy i l’oposició socialista hi està en contra, en el segon s’ha aixecat una onada de passions que afecta per igual a dreta i esquerra en tocar temes de territori.


El president Sarkozy portat per la seva empenta reformista va encarregar un seguit de informes sobre temes difícils i controvertits a un seguit de comissions creades a l’efecte. El passat dia 5 una d’aquests comissions, la presidida per l’ex-primer ministre Edouard Balladur, va presentar el seu sobren regions, departaments, el Gran Paris, les diverses eleccions i organismes territorials, el finançament, les grans ciutats, les competències de cada entitat territorial,...I les reaccions en contra van començar abans de ser presentat l’informe en base a les filtracions existents. Els interessos locals, departamentals, regionals, quedarien afectats per les reformes proposades per aquest informe.

Un dels temes controvertits ha estat la proposta de reduir les actuals 22 regions a quinze. Si bé en el text de l’informe no s’esmenta cap cas i queda clar que les noves regions haurien de sorgir de referèndums o consultes que posessin a tothom d’acord, la premsa , el mes de febrer, va esmentar unes paraules de Balladur quan sortia d'un luxós restaurant parisenc dient que era favorable a la unió del departament de la Loire-Atlantique a la regió de la Bretanya. Era el dia 17 de febrer i va provocar una forta agitació política, amb l’alcalde socialista de Nantes telefonant als dos socialistes membres del grup de treball de Balladur. Aquest, vista la reacció passional, va decidir no esmentar cap nom de regió que podria fusionar-se o dividir-se o ser absorbida, en el redactat final de l’informe.  Però s’havia parlat de la fusió de les dues Normandies (alta i baixa) en una de sola, del Llemosí (Limousin) i Auvèrnia (l’Auvergne), de la divisió de Poitou-Charentes entre Aquitània i Llemosí i de Picardia entre Île-de-France i Pas-de-Calais. Els càrrecs electes de Picardia també van reaccionar de manera immediata. La idea de fer regions més grans es donar-los una “talla europea”.

Gran Paris i onze metròpolis

Un altre capítol objecte de discussió és la creació d'onze grans comunitats urbanes o aglomeracions de més de 400.000 habitants (Lió, Lille, Marsella, Bordeus, Tolosa de Llenguadoc, Nantes, Niça, Estrasburg, Rouen, Tolon i Rennes) que estarien dotades de poder i competències de les ciutats i dels departaments (acció social, mèdico-social, medi ambient,...). En aquestes entitats les comunes actuals conservarien uns poders molt restringits. I pel que fa a París es parla del Gran París, que uniria l’actual París amb els departaments veïns de Hauts-de-Seine, de Seine-Saint-Denis i de Val-de-Marne. Els consells generals d’aquests tres departaments serien suprimits així com el departament de París. El Gran París tindria les competències dels departaments, de les intercomunalitats i una part dels de les comunes. Els 135 consellers del Gran París serien elegits per llistes en el marc de noves circumscripcions. Els primers de llista serien també consellers de la regió.

Un altre dels  temes destacats, del total de la vintena de propostes de l’informe Balladur, són els consellers de departament, el reforçament de les estructures intercomunals, una clarificació de competències i les taxes professionals. Una vegada entregat l’informe li toca al president Sarkozy decidir que pensa fer amb ell, com i quan. De moment, i vistes les passions desfermades, ha manifestat que vol “aprofundir en el consens” al voltant de les propostes contingudes en el treball de la comissió Balladur, el que indica que es prendrà el seu temps abans de decidir. L’alcalde socialista de París, Bertrand Delanoë, per dinamitar la proposta del Gran París, ha creat una Conferència metropolitana mentre que l’encarregat de les col·lectives territorials en el govern i encarregat de preparar la futura llei-marc promesa per Sarkozy, Alain Marleix, auvernès, deia: “No es tracta de tocar a Aubèrnia”. L’ex-primer ministre socialista i membre de la comissió Balladur, Pierre Mauroy, ha dit que el que vol la dreta amb aquest informe es reprendre el poder regional ja que la majoria de regions estan governades per l’esquerra. Balladur en declaracions efectuades als diaris parisencs “Le Monde” i “Le Figaro”  ha manifestat que “és temps de decidir” i que cal “evitar el conservadurisme i la inèrcia”. La polèmica està servida.





PUBLICITAT

  Articles relacionats  
  Articles de  
  Vídeos relacionats  

3 de març de 2010 Crònica - Anàlisi Polític
Bones perspectives electorals per al sobiranisme cors
9 de febrer de 2010 Crònica - Ideologia/Pensament polític
Les altres pàtries de França: Bretanya, Còrsega, País Basc, Alsàcia...
19 de gener de 2010 Crònica - Ideologia/Pensament polític
Jospin per la repetició de la unió de l’esquerra
22 de desembre de 2009 Crònica - Ideologia/Pensament polític
Debat sobre la identitat: França el centre del món
1 de desembre de 2009 Crònica - Ideologia/Pensament polític
La doble identitat nacional
1 de setembre de 2009 Crònica - Ideologia/Pensament polític
Història, nació i immigració
8 de juliol de 2009 Crònica - Esport i Ciutadania
Tour català, Tour de contrastos
8 de maig de 2009 Crònica - Societat Civil
Via lliure per al corredor del Mediterrani
15 d'abril de 2009 Crònica - Internacional
El debat francès sobre les estadístiques ètniques
14 d'abril de 2009 Crònica - Ideologia/Pensament polític
Sarkozy, una allau de reformes puntuals o una reforma a fons de l’Estat?

No s'han trobat articles relacionats.

PARAULES CLAU
França
Sarkozy
informe Balladur



  Més Internacional  
  Més Crònica  

10 de març de 2010
Es pot inventar un genocidi?
24 de febrer de 2010
Forta inversió del Marroc per assentar el seu poder polític al Sàhara Occidental
17 de febrer de 2010
Algèria: de la identitat àrabo-musulmana a l'àrabo-berber
10 de febrer de 2010
El lent despertar de la identitat amazig al Marroc
3 de febrer de 2010
La discriminació racial a Cuba, un tabú que ara ha trencat la televisió
27 de gener de 2010
Haití: cinc prioritats en l’ajuda d’urgència
20 de gener de 2010
El futur de l’Ulster, pendent del matrimoni Robinson
13 de gener de 2010
El paper de les minories a la crisi de l’Iran
7 de gener de 2010
El segle XXI veurà el triomf del model europeu
30 de desembre de 2009
Futurs canvis a l’estructura federal de l'Índia, en crear-se nous estats


12 de març de 2010 Societat Civil
Caixa de Girona fuig d'imposicions i declara la seva independència
11 de març de 2010 Política catalana
Llei de Consultes: una bona eina per un Parlament sobiranista
11 de març de 2010 Afers religiosos
Piris admet que el van enganyar
10 de març de 2010 Col·lectiu Joan Crexell
La impunitat del Grup Godó: entre l’amnèsia i la barra
10 de març de 2010 Pla de Lleida
Joan Carles i Sofia
10 de març de 2010 País Valencià
Rector Morcillo
10 de març de 2010 Anàlisi Polític
Patriotisme olímpic al Canadà
10 de març de 2010 Cultura i mitjans de comunicació
El nou secretari d'estat de Comunicació fa més notòries les complicitats mediàtiques de ZP
9 de març de 2010 Política catalana
Neva sobre mullat

Amb el suport de: