Castellano  |  English  |  Galego  |  Français
Dissabte, 13 de març de 2010
Descarrega't l'edició en format pdf.
PUBLICITAT
Crònica - Tecnologia i país

Europa, Internet i els drets d’autor
Carles Toronjo i Manyé - Dimarts, 12 de maig de 2009 15:10

Els drets d’autor o intel·lectuals i la vulneració que alguns internautes realitzen d’aquests quan utilitzen els instruments que els hi proporciona la xarxa, són un dels temes punyents que fa xocar usuaris d’Internet, cantants, actors, directors de cinema i responsables polítics.

Davant d’aquesta problemàtica, ara fa un any, va entrar en vigor el cànon digital, la llei que grava els suports susceptibles d'emmagatzemar qualsevol tipus de creació i que pretén compensar els autors pels ingressos que deixen de percebre quan es fa una còpia de la seva obra. La setmana passada, el Parlament Europeu va votar la reforma de la llei de telecomunicacions: l’anomenat paquet Telecom, el marc regulador de les comunicacions electròniques a nivell europeu pel que fa a la telefonia i Internet, principalment.

Dins d’aquesta llei, hi havien dues mesures de força transcendència relacionades amb l’accés a la xarxa d’Internet i les descàrregues d’arxius. Una mesura, pretenia donar llum verda a tallar l’accés a Internet als usuaris per motius de seguretat pública, sense la necessitat de cap resolució judicial. I l’altra tenia a veure amb la capacitat i la força dels proveïdors d’Internet a l’hora de restringir l’accés dels usuaris a la xarxa d’Internet. La primera fou tombada, mentre que la segona fou aprovada. El que significa que els proveïdors d’accés a Internet necessitaran d’una ordre judicial si volen restringir o limitar l’accés a la xarxa d’Internet a un usuari.

Mentre que l’esmena rebutjada prohibeix la restricció dels drets i llibertats fonamentals dels internautes sense una resolució prèvia de les autoritats judicials excepte en cas que s'amenacés la seguretat pública. Mesures que tenen com a rerafons la problemàtica de les descàrregues d’arxius amb drets d’autor a través del sistema P2P, que molts usuaris realitzen gràcies a la xarxa d’Internet. I que alguns països, com és el cas de França, volen començar a aturar. El país veí, a hores d’ara, està tramitant una llei al respecte. L’accés a Internet és un dret fonamental. A la xarxa hi ha d’haver lliure accés per als usuaris. Això s’ha de fer compatible amb el fet d’empaitar tot aquell que empri la xarxa per dur-hi a terme activitats il·legals en relació a la seguretat pública o bé als drets d’autor o intel·lectuals com les descàrregues de pel·lícules o sèries. Però el que no era lògic ni responsable, era convertir els internautes en sospitosos o criminals, sense cap requeriment judicial que així ho indiqués o ho avalés.

Caldrà un procediment judicial previ que ho determini, com passa en tots els àmbits. Amb aquesta mesura aprovada, no seran els proveïdors d’accés els policies que puguin multar o sancionar els usuaris. Caldrà que un jutge així ho determini. El dret de les persones, la seva llibertat, la presumpció d’innocència sempre han d’estar per damunt d’altres consideracions. I, de moment, amb aquestes mesures es garanteix al nostre país i a tota la Unió Europea.
PUBLICITAT

  Articles relacionats  
  Articles de  
  Vídeos relacionats  

2 de març de 2010 Crònica - Tecnologia i país
“#Política2.0”, segons el President del Parlament
28 de gener de 2010 Notícies - Comunicació
Ja hi ha 40.000 dominis .cat registrats
26 de gener de 2010 Crònica - Tecnologia i país
1 milió de catalans
21 de gener de 2010 Recull de premsa - Societat Civil
Saül Gordillo: “La xarxa està copiant el pitjor de la televisió: la porqueria"
12 de gener de 2010 Crònica - Tecnologia i país
Eureca!: el cercador català
28 de desembre de 2009 Notícies - Comunicació
L’ús del català a Internet puja lleugerament fins el 58,6%
1 de desembre de 2009 Crònica - Tecnologia i país
El comerç electrònic a Catalunya
12 de novembre de 2009 Notícies - Comunicació
L'AVUI.CAT consolida el seu projecte i ja és líder en català
12 de novembre de 2009 Recull de premsa - Comunicació
Salvador Cot: "Partal sabia el 1994 el que molts vam descobrir deu anys més tard"
27 d'octubre de 2009 Crònica - Tecnologia i país
De llengua catalana, història, Internet i blocs

No s'han trobat articles relacionats.

PARAULES CLAU
Internet
usuaris
cànon digital
llei de telecomunicacions
paquet Telecom



  Més Tecnologia i país  
  Més Crònica  

9 de març de 2010
El Baròmetre: l’indicador del sector tecnològic català
2 de març de 2010
“#Política2.0”, segons el President del Parlament
23 de febrer de 2010
El paper de la tecnologia en el model energètic català
16 de febrer de 2010
MWC: La capital catalana es projecta al món
9 de febrer de 2010
L'OVT: un pas més en l'e-administració
2 de febrer de 2010
Per una Catalunya de la innovació
26 de gener de 2010
1 milió de catalans
19 de gener de 2010
Com potenciar el sector de les TIC català?
12 de gener de 2010
Eureca!: el cercador català
5 de gener de 2010
2010: L’any de la TDT


12 de març de 2010 Madrid
Zapatero vol eleccions catalanes abans de l’estiu
12 de març de 2010 Euskal Herria
L’Expedient X de Jon Anza
12 de març de 2010 Illes Balears
Canvi de signe o retorn a l'equidistància?
12 de març de 2010 Galiza
Where is “Desván de los Monjes”?
12 de març de 2010 Societat Civil
Caixa de Girona fuig d'imposicions i declara la seva independència
11 de març de 2010 Política catalana
Llei de Consultes: una bona eina per un Parlament sobiranista
11 de març de 2010 Afers religiosos
Piris admet que el van enganyar
10 de març de 2010 Col·lectiu Joan Crexell
La impunitat del Grup Godó: entre l’amnèsia i la barra
10 de març de 2010 Pla de Lleida
Joan Carles i Sofia

Amb el suport de: