Castellano  |  English  |  Galego  |  Français
Dijous, 11 de març de 2010
Descarrega't l'edició en format pdf.
PUBLICITAT
Crònica - Unió Europea

Les cares d’Europa
Xavier Ferrer - Dilluns, 23 de novembre de 2009 15:59

Famosa es va fer la frase “quin es el telèfon d’Europa?”, en el sentit que des dels EUA no sabien a qui havien de trucar quan cercaven un interlocutor únic per a Europa. L’entrada en vigor del Tractat de Lisboa que es produirà el proper dia 1 de desembre arregla en part la solució de la frase, però no en la seva totalitat. I és que el text dóna un impuls a l’Europa política, tant des del punt de vista interior com exterior, i per fer visible aquesta voluntat aporta la designació d’un President estable, amb mandat de dos anys i mig renovable una vegada, i més atribucions per a l’Alt Representant per a la Política Exterior de la UE. Aquests càrrecs, el primer dels qual és de nova creació, havien de ser nomenats abans de l’entrada en vigor del Tractat i així es va fer.

Els mandataris europeus ja portaven dies debatent i influint, apostant per Tony Blair, per Moratinos... i finalment hi va haver un acord unànime dels vint-i-set estats membres, escollint per a President del Consell de la UE al belga Van Rompuy, actualment cap de govern al seu país, però desconegut a escala europea i internacional; i a la britànica Asthom, actual Comissaria de Comerç, per ocupar el càrrec d’Alt Representant per a la Política Exterior, que a mes serà vicepresidenta de la Comissió Europea i tindrà al seu càrrec tota la diplomàcia de la UE.

Ambdues persones són les que hauran de trobar la fórmula, juntament amb el President de la Comissió Europea, el portuguès Durao Barroso, per demostrar al món que la UE pot funcionar bé amb aquest entramat institucional, sensiblement deferent al d’un estat tradicional. Veurem com es repartiran els papers, però de ben segur que si el President del Consell de la UE, en comptes de Van Rompuy hagués estat Blair, González o algun altre exmandatari conegut i mediàtic, s’hauria fet més evident la visibilitat del telèfon d’Europa. Hi ha analistes, per contra, que aposten per la via que s’ha seguit, d’un perfil més baix. En definitiva, el que convé és que Europa avanci, de manera que seria convenient que aquests nous líders europeus, avui vistos amb escepticisme, aconsegueixin donar la coordinació i l’impuls que la UE necessita per ser un actor influent en aquest món cada vegada mes globalitzat i interdependent.
PUBLICITAT

  Articles relacionats  
  De  
  Vídeos relacionats  

11 de març de 2010 Llibres recomanats - Llibres
El feixisme a l’Alguer
11 de març de 2010 Opinió - Societat Civil
Noves utopies i nou realisme
11 de març de 2010 Opinió - Política
Una llei pel dret a decidir
11 de març de 2010 Recull de premsa - Política
Xavier Roig: "El model productiu català s'ha pervertit i no és culpa només de la immigració, sinó de com l'hem rebuda"
10 de març de 2010 Crònica - Anàlisi Polític
Patriotisme olímpic al Canadà
9 de març de 2010 Notícies - Cultura
"La lei de cinema del Quebec va rebre crítiques i finalment va potenciar la indústria cinematogràfica"
9 de març de 2010 Crònica - Unió Europea
L’Europa política, més necessària que mai
8 de març de 2010 Crònica - Cultura
Tot s’hi val?
4 de març de 2010 Notícies - Societat Civil
Oriol Junqueras: “Alguns es venen fins i tot abans que els comprin”
4 de març de 2010 Notícies - Societat Civil
L’Acte d’estat recepta unitat i aprofitar el context per assolir la independència


Entrevista al conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras a BTV.
17 de novembre de 2009
Tribuna TV entrevista a Joan Nogué, director de l'Observatori del Paisatge
12 de juny de 2009
Entrevista al conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras a TV3
4 de març de 2009
Presentació del llibre “Un país de revistes“
20 de gener de 2009
Fragment de les intervenciona de Jaume Bosch i Macià Alavedra a la presentació d'Un pas endavant
18 de desembre de 2008


PARAULES CLAU
telèfon d'Europa
UE
política exterior
Van Rompuy



  Més Unió Europea  
  Més Crònica  

9 de març de 2010
L’Europa política, més necessària que mai
1 de març de 2010
Actuar en clau europea davant la crisi
22 de febrer de 2010
El futur de les nacions sense estat a la UE
15 de febrer de 2010
Món global, seguretat global
8 de febrer de 2010
Europa ha d’actuar
1 de febrer de 2010
L’ocupació, una prioritat a Europa
25 de gener de 2010
La vitalitat europea de Catalunya
18 de gener de 2010
La feina del Parlament Europeu
11 de gener de 2010
Comença la Presidència espanyola
7 de gener de 2010
La recepta: actuar en clau europea


11 de març de 2010 Política catalana
Llei de Consultes: una bona eina per un Parlament sobiranista
11 de març de 2010 Afers religiosos
Piris admet que el van enganyar
10 de març de 2010 Col·lectiu Joan Crexell
La impunitat del Grup Godó: entre l’amnèsia i la barra
10 de març de 2010 Pla de Lleida
Joan Carles i Sofia
10 de març de 2010 País Valencià
Rector Morcillo
10 de març de 2010 Anàlisi Polític
Patriotisme olímpic al Canadà
10 de març de 2010 Internacional
Es pot inventar un genocidi?
10 de març de 2010 Cultura i mitjans de comunicació
El nou secretari d'estat de Comunicació fa més notòries les complicitats mediàtiques de ZP
9 de març de 2010 Política catalana
Neva sobre mullat

Amb el suport de: