Castellano  |  English  |  Galego  |  Français
Dissabte, 13 de març de 2010
Descarrega't l'edició en format pdf.
PUBLICITAT
La fotografia - Societat Civil

Gordillo: “Si no es fa la regeneració democràtica, sorgiran els Anglades i les Nebreras”
Barcelona - Dissabte, 7 de novembre de 2009 18:05

El director de l'ACN Saül Gordillo ha alertat d'aquesta possibilitat en una taula rodona amb el regidor de CiU de l'Ajuntament de Barcelona, Antoni Vives --Vicenç Villatoro ha estat absent per un imprevist- i l'escriptor Antoni Dalmau. Els tres ponents han coincidit en remarcar que és imprescindible una regeneració democràtica, però no pas pels darrers casos de corrupció que han esclatat, sinó per un dèficit ja ve de temps enrere.


Antoni Dalmau ha estat el que ha expressat una posició més pessimista respecte la possibilitat d'engegar aquests canvis. Tot i afirmar que els casos Millet i Pretòria són "una magnífica oportunitat" per regenerar la democràcia, l'escriptor creu que "no l'aprofitarem". Dalmau ha justificat aquesta idea per dos motius: "la manca de lideratge polític del país, tan al govern com a l'oposició", en primer lloc, i perquè els partits "no estaran per aquesta feina", en segon lloc. Dalmau ha recordat "la reacció que tenen les formacions quan es troben atrapades, que és la de mirar-se i fer el càlcul de veure qui està pitjor que ells".


Operació d'estat?

A pesar de demanar un canvi total en el sistema polític, Antoni Vives ha volgut destacar que els dos casos de corrupció sorgits al Principat no han esclatat a la vegada per casualitat. Vives ha assenyalat que, a més del cas Millet i Pretòria, al País Valencià hi ha el Gürtel i a les Illes l'entramat de Matas. "És que som els únics xoriços?", s'ha preguntat el regidor, que ha parlat de diverses irregularitats existents a altres zones de l'estat. "País Valencià, Principat i Illes -ha enumerat Vives- si penseu en clau de Països Catalans teniu la resposta: l'estat actua, i actua contra qui vol actuar".

Gordillo, per la seva banda, no s'ha mostrat tant partidari de la teoria de Vives: "la garzonada del 1992 sí que estava basada en la ideologia. Es van detenir i torturar unes persones pel simple fet de ser independentistes. En aquest cas, però --ha continuat Gordillo- no crec que Prenafeta i Alavedra hagin estat detinguts per ser catalanistes, ni l'alcalde de Santa Coloma per ser socialista". Gordillo ha afegit que sí que pot ser que l'esclat al Principat tingui quelcom a veure en que era l'única peça que faltava dels Països Catalans, però ha afirmat que no creu en "teories de la conspiració".

El director de l'ACN ha lamentat que tinguem encara avui un autogovern "menor d'edat" ja que, "mentre un jutge espanyol tarda tres dies a portar la guàrdia civil i detenir tres persones [Operació Pretòria], un jutge català ha tardat tres mesos a portar endavant el cas [Millet]". Gordillo ha expressat, a més, que la regeneració no s'ha de limitar a la política, sinó que s'ha d'estendre també "a determinada classe dirigent i burgesia".


"Errors del sistema"

Dalmau ha enumerat el que ha titllat "d'errors del sistema" que caldria modificar urgentment: a més del pes dels aparells dels partits, les llistes tancades, la divisió territorial, la limitació demandats o el finançament dels partits --que han enumerat tots els ponents- ha recordat l'existència d'un tribunal com el Tribunal Constitucional; la funció del senat --"tothom diu que s'ha de regular, però ningú el regula mai; tenim dues cambres que fan la mateixa feina"-; que el president d'una caixa pugui ser "designat a les executives del PP"; o les pràctiques de governs, tant per la corrupció com per la direcció del vot. "Per què només hi ha llibertat de vot per l'eutanàsia? Per què no es pot estendre a totes les qüestions?". 
PUBLICITAT

  Articles relacionats  
  Articles de  
  Vídeos relacionats  

12 de març de 2010 Notícies - Comunicació
Gordillo afirma que amb l’ACN s’està assolint el somni de Barnils de tenir una agència pròpia
19 de febrer de 2010 La fotografia - Comunicació
L’ACN continua creixent amb l’obertura de delegacions a Nova York, París, Londres i Berlín
4 de febrer de 2010 Opinió - Política
Carretero i els estils de lideratge
2 de febrer de 2010 Crònica - Política catalana
Tot és qüestió de l’escala de valors
2 de febrer de 2010 Crònica - Política catalana
La cacicada de Carretero
26 de gener de 2010 Opinió - Política
L'escàndol dels informes a Barcelona
21 de gener de 2010 Recull de premsa - Societat Civil
Saül Gordillo: “La xarxa està copiant el pitjor de la televisió: la porqueria"
29 de desembre de 2009 Llibres recomanats - Llibres
Les barbaritats de Fèlix Millet
19 de novembre de 2009 Recull de premsa - Comunicació
Saül Gordillo: "Pàmies i Grau són una mostra de la resistència d'un país en temps difícils. Tenir-los presents és una manera de guanyar perspectiva"
6 de novembre de 2009 La fotografia - Política
Benach apel·la als líders parlamentaris a regenerar la democràcia

No s'han trobat articles relacionats.

PARAULES CLAU
Gordillo
Antoni Dalmau
Antoni Vives
regeneració democràtica



  Més La fotografia  

12 de març de 2010 Comunicació
Debat Nacional reflexiona sobre les noves tecnologies i la crisi al seu darrer número
10 de març de 2010 Cultura
15 anys sense l’Ovidi Montllor
5 de març de 2010 Societat Civil
Rosa Díez ‘triomfa’ a la Universitat Autònoma
3 de març de 2010 Societat Civil
L’Acte d’estat omple La Faràndula encarant el procés d’emancipació català
3 de març de 2010 Política
Catalunya i Argentina enforteixen vincles
26 de febrer de 2010 Societat Civil
L’últim bastió de la resistència acull l’acte final de les consultes amb Bertran i López Tena
25 de febrer de 2010 Política
Vint-i-cinc energúmens intenten boicotejar Ibarretxe
19 de febrer de 2010 Comunicació
L’ACN continua creixent amb l’obertura de delegacions a Nova York, París, Londres i Berlín
16 de febrer de 2010 Societat Civil
El futur i l’encaix de les nacions sense estat en el marc de la UE, a debat
12 de febrer de 2010 Cultura
Suport del món literari a les consultes per la independència

Amb el suport de: