Indica publicitat
Divendres, 13 de desembre del 2019
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 19 de març del 2012 | 17:06
Recull de premsa · Política

Gifreu: "El cost de no disposar d'estat propi comporta dependències frustrants i asfixiants"

"El cas de la minimització de l'aeroport [...] és un gran paradigma del preu de no tenir estat: un aeroport sense TAV, sense metro, sense hub internacional, [...] que no ha tingut un estat darrere".

Josep Gifreu.

El professor de comunicació de la UPF, Josep Gifreu, ha sentenciat a un article publicat a El Punt AVUI que el "vell catalanisme autonomista està acabant el seu recorregut històric per la incapacitat de continuar justificant renúncies nacionals que a Europa cap poble està disposat a fer". "Per què els catalans hauríem de continuar, any rere any, pagant el preu de no ser estat encara?" ha lamentat.

A l'article El preu de no ser estat, Gifreu ha dit que cada dia tenen "menys" raons els conservadors de l'adscripció de Catalunya al mapa d'Espanya, i ha posat com a exemple el testimoni de Jordi Pujol, qui ha confessat que no li queden raons. "Aquesta setmana ─ha continuat─, per exemple, ens ha proporcionat un nou paquet de bons arguments sobre la necessitat de la independència. L'Assemblea Nacional Catalana (ACN) es constituïa dissabte a Barcelona com a culminació d'una intensa mobilització popular per l'estat propi. Una mobilització que ve de lluny".
L'espoli fiscal espanyol, per al període 1986-2009, puja als 213.963 milions d'euros"
Sobre l'ANC, l'autor de l'article ha dit que la plataforma "representa el camí cívic [...] cap a un objectiu únic i prioritari: ser un nou estat d'Europa" i ha sentenciat que "no es constituïa contra ningú": "Ni contra els partits, perquè sense partits no hi haurà independència. Ni tan sols contra Espanya, que a l'estat català no li convé d'enemic. Reclama per a Catalunya exercir un dia el dret democràtic a l'autodeterminació, obtenir la majoria que Europa demana (mínim del 50% de participació i del 55% de vot favorable) i ser reconeguda com nou estat europeu".

Els motius per a l'estat propi han quedat, a l'article, sobradament clars: "El cop de gràcia, el donava dilluns el govern de la Generalitat quan feia pública la seva avaluació de l'espoli fiscal espanyol, que per al període 1986-2009 calculava en 213.963 milions d'euros (unes sis vegades el pressupost de la Generalitat del 2012!). El dèficit per als últims anys ha estat d'uns 16.000 milions anuals (una mitjana del 8% del PIB)".

Per això mateix, Gifreu ha conclòs que el cost de no disposar d'estat propi "comporta [...] unes dependències frustrants i sovint asfixiants" com és el cas de les "grans infraestructures que limiten o impedeixen les expectatives de creixement i benestar (aeroport de Barcelona, TAV, Rodalies, eix mediterrani, accessos al port de Barcelona, eix transversal, autopistes de peatge, etc.) [...] El cas de la minimització de l'aeroport de Barcelona és un gran paradigma del preu de no tenir estat: un aeroport sense TAV, sense metro, sense hub internacional, sense una companyia com Spanair, que, a diferència d'Iberia, no ha tingut un estat darrere, etc".

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat