
 Dossier Media.cat 

L’apagada de TV3  
al País Valencià i l’impacte  

de les xarxes socials d’Internet 
 

 

Febrer 2011 



2 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dossier Media.cat 
 

L’apagada de TV3 al País Valencià i 

l’impacte de les xarxes socials d’Internet 

Anàlisi del tractament dels espais informatius de TV3 i 

Catalunya Ràdio, el canal 3/24, la premsa escrita  

i els mitjans digitals 

 

 

Miquel Andreu, Joan Canela, Roger Palà, Laia Soldevila, Joan Vila i Bel Zaballa  

 

 

 

 

 

 

 

 



3 

Sumari 

 

Introducció...............................................................................................................................2 

Metodologia.............................................................................................................................3 

Objectius..................................................................................................................................4 

Punts clau................................................................................................................................5 

1. Antecedents. Història de TV3 al País Valencià.... ............................................................7 

2. L’apagada a TV3, 3/24 i Catalunya Ràdio.......................................................................10 

3. L’apagada a la premsa digital..........................................................................................18 

4. L’apagada a la premsa escrita.........................................................................................23 

5. L’apagada a les xarxes socials d’Internet........................................................................29 

6. Conclusions.....................................................................................................................35 

7. Annex: recull de piulades a Twitter..................................................................................37 

 



4 

 Introducció 

El dijous 17 de febrer de 2011, cap a tres quarts de deu del vespre, TV3 va deixar de veure's a 
tot el País Valencià. Després de vint-i-sis anys d'emissió,  Acció Cultural del País Valencià 
(ACPV), responsable dels repetidors que emetien el senyal de TV3, anunciava que no podia 
continuar fent front a la pressió i l'ofec del Govern valencià, encapçalat per Francisco Camps 
(PP), i que es veia forçada a tancar els repetidors. La gota que havia fet vessar el got era la 
modificació de la llei 1/2006 del Sector Audiovisual, aprovada pocs dies abans, per la qual es 
permetia al Consell de multar ACPV amb 60.000 euros cada quinze dies mentre duressin les 
emissions. Davant la impossibilitat de pagar aquestes elevades quantitats, que posaven en 
perill la pròpia supervivència d'ACPV, l'entitat presidida per Eliseu Climent va decidir cessar les 
emissions.  

El Grup de Periodistes Ramon Barnils ha condemnat el tancament de TV3 al País Valencià en 
considerar que es tracta d'un acte de censura contra la llengua i la cultura catalanes. No és el 
primer cop que el Grup es posiciona per la continuïtat d'aquestes emissions, cabdals per a la 
vertebració de l’encara feble espai de comunicació català. En aquest sentit, el Grup Barnils s’ha 
sumat també a la Iniciativa Legislativa Popular Televisió Sense Fronteres, i ha fet d’altaveu en 
repetides ocasions de les traves i impediments per a la correcta recepció del senyal de 
Televisió de Catalunya a les comarques del sud, criticant tant l’actuació del Govern valencià 
com la inacció i desídia, quan n’hi ha hagut, del Govern català i de la pròpia Corporació 
Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Creiem que el tancament dels repetidors de TV3 és 
un nou atemptat flagrant a la llibertat d’informació i comunicació i que la societat valenciana té 
dret a poder escollir els mitjans audiovisuals amb els quals es vol informar i entretenir. 

Per aquest motiu, el Grup Barnils, a través de l’Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat, que té 
també el suport de la Fundació ESCACC, ha decidit elaborar un dossier d’urgència per 
analitzar quin ha estat el tractament i la cobertura realitzada pels principals mitjans del país 
sobre l’apagada de TV3 al País Valencià. Hem volgut fer-ho tant sols una setmana després 
dels fets amb la voluntat d’aportar elements a un debat que encara és present als mèdia en 
gran part gràcies a l’acció ciutadana organitzada. No és, doncs, un informe exhaustiu ni amb 
voluntat científica. El dossier ha volgut parar especial esment al paper que han jugat en tot 
aquest procés les xarxes socials d’Internet, sobretot i principalment Twitter, ja que no hi ha 
dubte que ha estat l'eina que ha encapçalat les reaccions i les protestes, a través dels hashtags 
#sensesenyal i #volemTV3. Què s'ha dit a les xarxes socials i com ha repercutit, si és que ho 
ha fet, en l’agenda informativa dels mèdia? A partir de quin moment els mitjans comencen a 
fer-se ressò del tancament de TV3 a les comarques del sud i de quina manera tracten el fet? 
Què diuen, quan ho diuen i com ho diuen?  

 

 

 



5 

 Metodologia  

Tipus d’anàlisi 
Quantitativa i qualitativa 

Objecte d’anàlisi 
Informacions sobre l’apagada de TV3 al País Valencià aparegudes als mitjans de comunicació de la 
CCMA, als principals diaris impresos i digitals catalans i valencians i a les xarxes socials d’Internet 

Mitjans 
Pel que fa a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, s’han analitzat TV3 i canal 3/24, 
Catalunya Ràdio i el portal 3cat24. Pel que fa a la premsa en paper, s’ha analitzat El Periódico, La 
Vanguardia, Avui-El Punt, Ara, Las Provincias i Levante-EMV. Pel que fa als diaris digitals, s’ha 
analitzat Vilaweb, Directe.cat, Naciódigital.cat, Eldebat.cat, Elsingulardigital.cat, Lamalla.cat i 
L’Informatiu. També s’han analitzat les edicions digitals de Levante-EMV, Las Provincias, Ara, Avui-El 
Punt, La Vanguardia i El Periódico. 

Període 
Dies 17, 18 i 19 de febrer de 2011 

 

Aquest informe analitza la cobertura que en van fer els mitjans del país entre el dijous dia 17 i 
el dissabte dia 19. S'ha analitzat especialment quina ha estat la cobertura realitzada pels 
mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Així, s’han buidat i analitzat les 
informacions emeses al canal 3/24 i als Telenotícies de TV3 durant els tres dies d'estudi, per 
extreure quantes peces i en quina posició es van emetre i què van dir. També s’ha analitzat la 
presència del tema en els espais informatius de Catalunya Ràdio i al portal 3cat24.cat.  

S'ha fet un buidatge dels articles publicats als principals rotatius impresos catalans (El 
Periódico, La Vanguardia, Avui-El Punt i Ara) i valencians (Levante-EMV i Las Provincias) 
durant els tres dies d'estudi, analitzant-ne el contingut i la posició tant en portada com en 
l'interior.  

S'han analitzat els articles publicats als principals diaris digitals de Catalunya i el País Valencià 
durant els quatre dies d'estudi (Directe.cat, Nació Digital, El Debat.cat, El Singular Digital, La 
Malla, Vilaweb i L’Informatiu). També s’ha analitzat la cobertura a les webs de Levante-EMV, 
Las Provincias, Ara, Avui-El Punt, La Vanguardia i El Periódico.  

S'ha fet una anàlisi de la reacció que el tancament de TV3 al País Valencià va tenir a les xarxes 
socials, i sobretot a Twitter, durant els quatre dies d'estudi. Així mateix, també s’ha 
contextualitzat la realitat de TV3 al País Valencià a partir d’una anàlisi de les problemàtiques 
històriques a les quals ha hagut de fer front el senyal de la cadena a les comarques del sud. 



6 

 Objectius  

Els objectius de l’informe són:  

� Analitzar quin grau de cobertura han donat els mitjans de la CCMA, i en especial 
TV3, al fet que les seves emissions deixin de ser visibles per a quatre milions 
d’espectadors potencials. 

� Analitzar quina importància ha donat la premsa en paper i digital del Principat i del 
País Valencià a l’apagada de TV3, i determinar si el procés de selecció i priorització 
de la informació difereix depenent d’on se situa el centre de decisió de cada mitjà 
(Barcelona o València).   

� Determinar si les xarxes socials d’Internet han influït a l’hora de situar l’apagada de 
TV3 en l’agenda temàtica dels mitjans, a partir de l’anàlisi de la proliferació a Twitter 
del hashtag #sensesenyal. 

� Determinar si els mitjans digitals han reaccionat més ràpid a la notícia de l’apagada 
del senyal de TV3 al País Valencià, i esbrinar quin paper han jugat en el marc de la 
campanya oberta a les xarxes socials.  

 



7 

 Punts clau 

Les xarxes socials d’Internet, i en particular Twit ter, influeixen de forma remarcable a 
l’hora de situar l’apagada de TV3 en l’agenda temàt ica dels mitjans  

• Els punts de més intensitat del hashtag #sensesenyal, que en el seu moment més àlgid 
(divendres a les 12h) va arribar a suposar el 0,05% del tràfic mundial de Twitter, han 
precedit els moments de màxima intensitat informativa dels mitjans més immediats (TV3, 
3/24 i Catalunya Ràdio) i també una major cobertura de la premsa en paper. Els mitjans 
digitals han tingut una ràpida reacció i han retroalimentat la protesta a la xarxa, en especial 
en el cas de Vilaweb, que ha esdevingut un actor prioritari de la mobilització, sense deixar 
de banda la seva tasca informativa. Es constata, doncs, que la pressió ciutadana a la 
xarxa té conseqüències directes en el tractament de ls temes d’interès social, i que 
els mitjans són permeables a les seves dinàmiques. (Més informació i detall de les 
gràfiques a la pàgina 29).  

Dinàmica del hashtag #sensesenyal a Twitter 

 

Dinàmica de #sensesenyal en comparació amb la inten sitat informativa de TV3 i el canal 
3/24 

 

 



8 

Els mitjans de la CCMA reaccionen tard i no priorit zen la informació sobre l’apagada de 
TV3 al País Valencià 

• Tot i que l’apagada del senyal de TV3 a les comarques del sud era més que previsible 
(diversos rotatius impresos i digitals n’informaven el mateix dijous), els mitjans de la 
Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) han reaccionat tard a l’hora de 
donar cobertura als fets.  Així mateix, la rellevància que han donat a la clausura de les 
emissions de TV3 ha estat força moderada , sobretot si tenim en compte que, en el cas 
de Televisió de Catalunya, l’apagada de les emissions suposava una pèrdua substancial de 
la seva audiència potencial. La manca de previsió i d’intensitat informativa es veu 
compensada, en part, per la ràpida reacció del cana l 3/24, que converteix l’apagada en 
tema d’obertura a partir de les 21.30h de dijous i la manté com un tema prioritari en les 
emissions de divendres, per bé que dissabte pràcticament l’exclou de la seva graella (Més 
informació a la pàgina 10).  

La defensa de la continuïtat de les emissions de TV 3 és compartida tant per mitjans 
catalans com valencians 

• L’anàlisi de la cobertura dels mitjans impresos revela que la línia editorial en relació a la 
clausura de TV3 al País Valencià no depèn del fet q ue el centre de decisió del diari 
estigui radicat a València o Barcelona . La cobertura d’Ara, Avui o El Punt és més similar 
a la de Levante-EMV (intensa, continua, favorable a les emissions i donant veu a tots els 
actors en conflicte), que no pas a la de la resta de diaris del Principat. Així mateix, la 
cobertura de La Vanguardia o El Periódico s’aproxima més a la de Las Provincias (fluixa, 
intermitent, donant veu només a fonts oficials i en algun cas fins i tot justificant l’apagada) 
que no pas a la dels altres rotatius amb seu a Barcelona. (Més informació a la pàgina 18) 

 

 

 



9 

 1. Antecedents  

1.1 TV3 al País Valencià, història d’una persecució 

En l’actual ofensiva que ha portat a l’apagada de TV3 al País Valencià ha destacat l’actuació 
del Consell presidit per Francisco Camps. La seva actuació obsessiva durant els darrers quatre 
anys –amb actuacions administratives, recursos judicials i, finalment, l’aprovació d’una llei ex 
professo per a Acció Cultural del País Valencià (ACPV)– han fet que el PP quedi assenyalat 
com el gran culpable de la interrupció, 26 anys després, de la televisió catalana al sud del riu 
Sènia. 

Però revisant la història de les emissions de TV3 al País Valencià –i la dels seus obstacles- es 
fa palès com la fractura de l’espai català de cultura i comunicació és un projecte d’estat per al 
Regne d’Espanya, compartit pels seus dos partits majoritaris (PP i PSOE), inclosos els seus 
dirigents d’origen català i valencià. 

Aquests dies recordava Joan F. Mira des de les pàgines d’El País “la dedicació persecutòria de 
Joan Lerma, una inútil visita al ministre José Barrionuevo, un repetidor de televisió tancat per la 
força armada, les primeres estacions d’un calvari inacabable”. I és que la història de TV3 en 
terres valencianes, quasi tan antiga com la de la mateixa cadena, va topar des del principi amb 
l’oposició de l’Estat espanyol, llavors hegemonitzat pel PSOE de Felipe González.  

Des que ACPV va aconseguir garantir la recepció de TV3 arreu del territori valencià, l’amenaça 
del tancament ha planat constantment sobre aquesta, sigui quin sigui el color polític del govern 
espanyol a Madrid. La prova és que 26 anys no han estat suficients per assegurar-ne la 
legalització definitiva. També va ser un ministre català d’Indústria, José Montilla, qui va cedir, el 
2006, la freqüència valenciana en analògic de TV3 –que va haver de passar al digital- a la 
recent inaugurada La Sexta, propietat d’un conglomerat privat amb empreses catalanes. 

1.2 L’ofensiva final del PP 

El 2007, coincidint com ara en període preelectoral, el Govern de Camps va iniciar una dura 
ofensiva per tancar TV3 al País Valencià, que va incloure l’amenaça de sancions de fins a un 
milió d’euros i que va culminar amb la clausura del repetidor de la Carrasqueta, que donava 
senyal a les comarques més meridionals. 

Arrel de la polèmica generada, començaria una sèrie de negociacions per garantir de forma 
definitiva les emissions de TV3 i alguns altres canals de la CCMA, mitjançant un tracte de 
reciprocitat amb RTVV. Aquest procés, quatre anys després, encara no ha arribat a bon port i 
ara mateix es troba més encallat que mai. Les emissions de RTVV a Catalunya –que el Govern 
català va encetar sense arribar a cap acord, “en senyal de bona voluntat”- es troben 
interrompudes des de juliol de 2010, després que Teléfonica tallés el senyal de la corporació 
pública valenciana per impagament del lloguer del satèl·lit Hispasat. 



10 

Una de les condicions exigides pel Govern valencià a l’inici de les negociacions va ser la cessió 
per part de l’executiu espanyol d’un nou múltiplex de quatre canals, dos dels quals els cediria 
per a la reciprocitat amb la CCMA. Aquest nou múltiplex mai ha estat materialitzat, tot i que el 8 
de maig de 2007 el ministre espanyol d’Indústria, el català Joan Clos, se’n va comprometre 
públicament. Aquest incompliment és el que ha permès ara al PP valencià tirar pilotes fora 
quan se l’ha criticat pel tancament de TV3. 

Ni l’existència d’un procés negociador ni les emissions de Canal 9 a Catalunya van aturar la 
campanya del Consell per clausurar els repetidors d’ACPV, una batalla político-judicial que ha 
durat quatre anys i que, fins la setmana passada, no li havia anat malament del tot a 
l’associació cívica, la qual, tot i les multes milionàries, havia aconseguit frenar als jutjats el 
tancament de la resta de repetidors. Al setembre, el seu coordinador, Toni Gisbert, considerava 
al Consell “frustrat” pel “fracàs en l'estratègia de persecució contra les emissions de TV3”. 

Finalment, una nova llei que imposa fins a 120.000 euros de multa per cada mes que l’ACPV 
mantingués les emissions –sense que sembli que la norma hagi de ser aplicada a la resta de 
canals que emeten il·legalment al País Valencià- ha fet claudicar l’entitat. 

1.3 La mobilització popular 

Davant la incapacitat política i el blocatge de la situació, ACPV va decidir el 2009 realitzar una 
enorme demostració de força en presentar una Iniciativa Legislativa Popular al Congrés 
espanyol per garantir la continuïtat dels espais culturals i lingüístics de l’Estat espanyol, no sols 
del català, sinó també del basc i el gallec. Quasi en solitari, l’ACPV es va fixar l’objectiu de 
recollir el mig milió de signatures necessàries per fer arribar la proposta de llei “Televisió sense 
fronteres” als legisladors.  

La col·laboració de centenars d’entitats –bàsicament dels Països Catalans- i de milers de 
voluntaris va permetre ultrapassar abastament la xifra legal i arribar a les 650.000 signatures. 
D’aquestes, unes 250.000 eren valencianes, la qual cosa representa un 12% del cens 
autonòmic. 

La resposta de l’executiu espanyol del PSOE –personificat per la valenciana María Teresa 
Fernández de la Vega- vas ser vetar la ILP per evitar que ni tan sols fos discutida per la Mesa 
del Congrés espanyol. Era el primer cop que això passava en els més de trenta anys de 
vigència de la Constitució espanyola i és una decisió que s’ha d’entendre, segons el sociòleg 
Salvador Cardús, veient que des del seu origen, aquesta mateixa Constitució “ha estat un 
instrument de disgregació de la nació, la llengua i la cultura catalanes”. Recordem que el text 
prohibeix específicament, “la cooperació formal dels catalans de les Balears, País Valencià i 
Catalunya”.  



11 

1.4 L’audència de TV3 al País Valencià  

Les dades d’audiència acostumen a concedir a TV3 al País Valencià un testimonial 0,5% de 
share, acompanyat d’un altre 0’1 per al Canal 331. Una irrellevància que sembla que va bé a 
banda i banda del Sènia, ja que mentre uns l’airegen per restar-li importància a si es pot veure 
o no, els altres la gasten per justificar que els continguts valencians de TV3 es limitin 
pràcticament a una corresponsal dels Serveis Informatius i, mentre va durar, a certs capítols del 
programa Caçadors de paraules. 

Però algunes altres dades fan dubtar d’aquest ja tòpic 0,5, com per exemple que fins a 250.000 
valencians –un 12% del seu cens electoral- signessin a favor de la Iniciativa Legislativa Popular 
“Televisió sense Fronteres”. Costa de creure que una proporció tan alta de la ciutadania 
s’hagués mobilitzat en defensa dels drets d’apenes 48.000 espectadors. Els esforços de Canal 
9 per aconseguir desconnectar TV3 quan hi haguessin colisions en les emissions –com en les 
retransmissions de partits de futbol o Fórmula 1- s’explicarien, segons algunes fonts, perquè la 
televisió catalana batia en audiència a la seva competidora valenciana en el seu propi territori. 

Per l’audiència anterior al 2007 només hi ha les dades de Sofres, una empresa d’àmbit estatal 
amb poc interès en les mesures de canals autonòmics i més si a sobre emeten de forma no 
regulada. La mateixa TV3 va tenir un enfrontament amb Sofres el 2005 per les audiències del 
Principat. El seu director de llavors, Francesc Escribano, va acusar l’auditoria de discriminar les 
llars catalanoparlants a l’hora de mesurar les audiències. El mateix any, un informe del CAC 
avalava TV3 com la televisió més vista. Aquests informes, però, tant sols abastaven l’àmbit de 
la Comunitat Autònoma de Catalunya i no podien servir de contrapés a les dades que Sofres 
oferia per a la resta de territoris catalanoparlants. 

Les dades d’audiència de TV3 al País Valencià més fiables daten de 2007, quan es va posar 
en marxa el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura que, en les seves tres primeres 
temporades va incloure aquest territori. Llavors, però, els canals de la CCMA emetien en digital 
perquè la posada en marxa de La Sexta li havia ocupat l’espai analògic –per concessió de José 
Montilla, llavors ministre d’Indústria- i llavors encara eren poques les llars que comptaven amb 
els descodificadors necessaris. A partir de 2010, el Baròmetre va deixar de cobrir el País 
Valencià, encara que llavors TV3 ja havia de competir amb una audiència molt més 
fragmentada i patint les desconnexions en les emissions esportives, habitualment les de més 
audiència, i més tenint en compte la poca valencianització dels continguts normals de la 
cadena. 

Però la història demostra que la presència de TV3 al País Valencià no hauria d’haver estat així 
de totes formes. El 1989 –abans de la posada en marxa de Canal 9 i de les televisions 
privades- un estudi dirigit pel sociòleg Rafa Xambó demostrava que un quart de milió de 
valencians –un 10% de l’audiència- mirava TV3 cada dia. Una xifra que arribava a doblar-se a 
les comarques de Castelló. 

                                                
1 Les darreres dades disponibles, de gener de 2011, assenyalen que TV3 va tenir una mitjana del 0,5% 
de share, a la que caldria sumar un 0,2 del 33 i un 0,1 del K3. Font: Kantar Media 



12 

 2. L’apagada a TV3, 3/24 i Catalunya Ràdio 

2.1 Cobertura informativa de TV3 i el 3/24 

Que la base de la polèmica del tancament dels repetidors fos un mitjà, TV3, ha fet 
especialment rellevant per aquest informe analitzar quin ha estat el seguiment informatiu que 
ha fet la mateixa cadena dels diversos esdeveniments que s’han anat succeint al llarg dels dies 
17, 18 i 19 de febrer. Per fer l’anàlisi, hem tingut en compte el canal d’informació 
ininterrompuda 3/24 i els sis Telenotícies de migdia i vespre que van tenir lloc aquests tres dies 
a TV3. Hem volgut analitzar quin ha estat el tractament que ha rebut la notícia del tancament 
dels repetidors. Per fer-ho, hem tingut en compte la posició de la notícia en l’espai informatiu i 
la durada de la peça. També hem valorat les imatges que s’han triat per vestir la peça i el 
vocabulari que s’ha fet servir en cada notícia.  

Més enllà dels telenotícies, també hem inclòs un altre programa destacat en l’apartat 
d’informatius de la cadena: Els matins de TV3. L’espai, dirigit per Josep Cuní, és el magazine 
informatiu que vertebra els matins dels cinc dies laborables de la setmana i té l’objectiu 
d’analitzar l’actualitat informativa des de diferents formats, bé a partir d’entrevistes, bé a partir 
de taules rodones i/o reportatges. En aquest cas, el divendres 18, i arran de l’esclat de la 
polèmica pel tancament, el programa va dedicar-hi la primera part de la tertúlia. 

La graella següent reflecteix la col·locació de la notícia en els espais informatius de TV3. 

Cobertura als Telenotícies migdia i vespre. 17, 18 i 19 de febrer 

 

 TN Migdia  TN Vespre  

 
Dijous 17 de 
febrer 

Duració total del TN 01:01:04 00:36:43 
Presència a sumari No  No  

Posició de la notícia 10 (min. 31:31) 12 (min. 25:11) 

Duració de la notícia 40 segons 30 segons 
 
Divendres 18 de 
febrer 

Duració total del TN 01:01:22 00:39:09 
Presència a sumari Obre portada 3a notícia 

Posició de la notícia 1 (min.02:31) 9 (min.13:53) 

Duració de la notícia 9 minuts 4min 36s 
 
Dissabte 19 de 
febrer 

Duració total del TN 00:52:11 00:35:20 
Presència a sumari No  4a notícia 
Posició de la notícia 10 (min.20:58) 7 (min.21:03) 
Duració de la notícia 1 minut 1min 15s 

 

Dijous 17 de febrer: la notícia esclata 

Des de primera hora del matí de dijous 17 de febrer ja era públic que el tancament dels 
repetidors de TV3 al País Valencià podia ser imminent. Així n’informava, per exemple, Vilaweb 
o Avui-El Punt. Però a Televisió de Catalunya el tema no entra fins al Telenotícies Migdia 



13 

d’aquell dia, amb un sol off conductor (notícia llegida pel conductor i tapada per unes imatges) 
d’uns 40 segons a la meitat del programa, que dura un total d’una hora. No acaba de quedar 
clar la urgència del tancament ni quan es produirà. La presentadora, Núria Soler, diu que les 
emissions “podrien tenir els dies comptats” i el text sobreimpressionat en pantalla parla d’un 
“perill imminent per a les emissions de TV3 a tot el País Valencià”. Però seguidament, es fa 
palesa la quantitat de la multa i es diu que és “inassumible” per Acció Cultural i que “aquesta 
tarda” prendrà una decisió definitiva sobre el tema. La divagació de dates transmet una 
imprecisió del moment en què tindrà lloc el cessament de les emissions. 

“Les emissions de TV3 al País Valencià podrien tenir els dies comptats. L’allau de multes 
que pesen sobre Acció Cultural, propietària dels receptors, fan inassumible la continuïtat de 
les emissions. La decisió de tancar o no els repetidors, que encara emeten, es prendrà 
aquesta tarda.” 

 

Per il·lustrar la notícia, TV3 utilitza imatges de recurs dels tancaments de repetidors que s’han 
produït els tres últims anys també al País Valencià.  

Els butlletins informatius del 3/24 continuen conservant el mateix vídeo i el mateix off durant 
tota la tarda, sense cap mena de modificació o ampliació de la notícia. Durant la tarda, Acció 
Cultural fa públic el comunicat en el qual afirma que els repetidors cessaran definitivament les 
emissions després del Telenotícies Vespre d’aquella mateixa nit, per evitar pagar els 60.000 
euros que el govern de Camps li imposa si les emissions sobrepassen el dijous.  

Tot i que el Telenotícies Vespre serà l’últim en antena per a les terres valencianes, TV3 
continua considerant l’assumpte no prioritari. Continua sense aparèixer en titulars i tot i que 
Ramon Pellicer comença la notícia amb un contundent “TV3 deixarà de veure’s al País 
Valencià aquesta mateixa nit”, el total de la peça no sobrepassa els 30 segons, col·locats deu 
minuts abans d’acabar el telenotícies (minut 25 dels 36 totals que dura l’espai informatiu). 

La notícia destaca que Acció Cultural ha acabat “cedint a les pressions” del govern valencià. 
Tot i que l’off deixa clares les responsabilitats sobre la qüestió, les afirmacions són toves i poc 
acusadores:  

“TV3 deixarà de veure’s al País Valencià aquesta mateixa nit ja que Acció Cultural, 
propietària dels repetidors, ha acabat cedint a la pressió de les multes imposades per la 
Generalitat valenciana. El govern de Francisco Camps va ordenar a Acció Cultural que les 
emissions havien de cessar avui mateix.” 

 

El 3/24 modifica la notícia a la seva ronda de les 21:30. Junt amb la presentació del fet, s’inclou 
una vídeo d’un minut i 35 segons en el què s’expliquen les multes que ha de pagar Acció 
Cultural i els tancaments de repetidors que s’han anat produint els darrers anys. El vídeo 
s’utilitzarà en butlletins següents i passarà a obrir les rondes informatives posteriors. El vídeo 
està narrat per la corresponsal de TV3 al País Valencià i el vocabulari que fa servir és més 
contundent que els anteriors offs que ha emès la cadena. Ja parla de “conflicte polític” i 
“d’ofensiva” i, el darrer paràgraf no deixa lloc a dubte sobre la opinió de la corresponsal: 

 

La iniciativa d’instal·lar repetidors va ser d'Acció Cultural amb l'aportació econòmica de 
milers de valencians. De conflictes polítics n'hi hagut sempre. Tots s'havien superat fins que 
des de 2007 el govern valencià vol impedir de totes totes que arriben les emissions de TVC 
emparant-se que és un senyal il·legal. Després es va precintar l'emissor de la serra 



14 

Perenxisa, el de les comarques centrals i el de Morella. Una ofensiva que continua. Han 
decidit endurir les sancions. 30.000 euros més si no es tanquen els repetidors del Mondúver 
i del Bartolo i 60.000 euros cada quinze dies si no es fa cas. El despropòsit d'apagar un 
mitjà de comunicació públic i en català es pot solucionar amb bona voluntat i bones formes, 
que no estan de moda. Molts valencians ploraran impotents l'amputació.  

 

Les emissions de TV3 al País Valencià cessen aquell dijous a les 21:47 del vespre, per la qual 
cosa, la notícia ampliada sobre l’assumpte que ofereix el 3/24 arriba només 20 minuts abans 
del seu tancament, passant gairebé imperceptiblement pels emissors de la cadena en terres 
valencianes. A més, en els titulars incrustats que s’impressionen permanentment a la pantalla 
del 3/24, el text que hi apareix en relació al tancament continua dient que TV3 es deixaria de 
veure al País Valencià en breu, quan ja feia més de dos hores que s’havia tallat la senyal. 

Divendres 18 de febrer: primer dia sense TV3 

El vespre i la nit del dijous 17 el tema agafa una força inèdita a través de les xarxes socials. Les 
expressions de crítica es fan paleses a Twitter, Facebook i tot un seguit de mitjans digitals 
(encapçalats per Vilaweb). L’embranzida que pren l’assumpte té també conseqüències per als 
espais informatius de Televisió de Catalunya emesos l’endemà de l’apagada. 

Els matins de TV3, amb Josep Cuní, se’n fan ressò i una conversa telefònica d’uns 7 minuts 
amb Eliseu Climent, president d’Acció Cultural del País Valencià, obre la primera part de la 
tertúlia d’aquest programa. Per presentar la conversa, Cuní parla d’Acció Cultural com una 
entitat que “ha lluitat contra tot tipus d’inclemències eminentment polítiques, per descomptat, 
però també econòmiques” i afirma que “al final ha hagut de claudicar”. Però aquesta paraula es 
constreny ràpidament a “la pressió del Govern valencià” que “no fa factible poder fer front a les 
sancions”.  

Precisament en la conversa entre Cuní i Eliseu Climent apareix un tema que seria recurrent al 
llarg del dia en les emissions de TV3: la possibilitat de consumir el canal també a través 
d’internet:  

“Recordem a aquelles persones que potser no se’ls acut perquè estan acostumades a 
connectar el televisor, que el senyal el poden rebre per via Internet” (...) “en aquesta època 
de l’any en la qual Internet i les xarxes socials han facilitat alguna revolta... pel que sembla, 
no? En fi, no serem des d’aquí que instem a la revoltes, que això ja ho fa Internet!”.  

 

La posterior tertúlia sobre el tema és un clam unívoc de condemna a la decisió de Camps. 
Maria de la Pau Janer, Joaquim Molins, Hèctor López Bofill i Rafael Nadal, els contertulians, 
parlen gairebé un quart d’hora (del total de 35 minuts que dura la primera part de la tertúlia) 
sobre el tancament. 

Les rodes del 3/24 ja tracten l’assumpte des de la roda de les 11h, amb dos vídeos i dos offs, 
tot i que no és el tema d'obertura fins a les 12h, just quan Òmnium Cultural comença la seva 
compareixença pública. En aquesta roda s’obre l'informatiu amb una connexió telefònica en 
directe amb l'Eliseu Climent, dos offs i un vídeo de la corresponsal valenciana, Empar Marco. A 
les rodes següents fins arribar al TN Migdia la connexió es converteix en un insert gravat, que 
s'afegeix a tres offs i un vídeo.  

La revolada que ha pres la notícia també es fa palesa al Telenotícies Migdia. De no sortir als 
titulars i de ser un dels darrers temes tractats al TN Vespre del dia anterior, la notícia passa a 
obrir el TN Migdia, on se li dedica 9 minuts del global d’una hora de l’informatiu amb tres offs i 



15 

quatre vídeos. El tractament, doncs, és molt diferent al del dia anterior, també quant a 
vocabulari. Les diferents peces de les quals està formada aquesta notícies utilitzen totes elles 
expressions més directes i contundents. En la presentació, la periodista Núria Solé diu que 
“Camps ja fa temps que ho buscava” i parla de “l’estratègia” que ha seguit el president valencià. 
És un vocabulari clarament més implicat que l’imprecís que utilitzava el dia anterior: 

“(...) Acció Cultural s’ha vist obligada a tancar els repetidors que permeten que TV3 es vegi 
en terres valencianes després de la pressió del govern de Francisco Camps que ja fa temps 
que ho buscava. L’estratègia ha estat: declarar il·legals els repetidors, anant tancant-los poc 
a poc amb ordres judicials, inundar Acció Cultural amb multes milionàries i amenaçar-los 
d’haver de pagar 60.000 euros cada mes si els repetidors segueixen funcionant. I això 
malgrat que la Generalitat valenciana sempre ha dit públicament que està disposada a 
arribar a un acord de reciprocitat (...)”. 

 

Les imatges d’arxiu que el dia anterior havien il·lustrat la notícia deixen pas al reportatge 
d’Empar Marco, la corresponsal de la cadena a terres valencianes. El llenguatge del reportatge 
continua amb la línia contundent del vídeo de la corresponsal que s’havia emès el dia abans: 

“Semblava que este dia no arribaria: cap senyal de TV3 al País Valencià. Però la ruïna 
amenaça Acció Cultural. Les sancions que li ha imposat el govern valencià fan insostenible 
per a l’entitat cultural mantenir oberts els repetidors de la televisió catalana” (...) L’espai de 
comunicació en llengua catalana ha sofert un colp immens. Mitjans com Vilaweb s’ha posat 
de dol (...) “ 

 

El següent vídeo és la cronologia dels problemes que han tingut els repetidors al País Valencià, 
ja des de ben entrats els anys vuitanta. El reportatge, que no porta cap firma implícita, vol 
deixar clares algunes coses sobre el paper de TV3 pel que fa a la reciprocitat amb Canal 9: 

“Pel que fa a la reciprocitat, actualment Canal 9 no es pot veure a Catalunya perquè des de 
l’estiu passat, en plena crisi econòmica, la televisió valenciana va decidir cessar les 
emissions a través del satèl·lit. Durant tot aquest temps, TV3 ha mantingut la via oberta 
perquè Canal 9 emeti el senyal” 

 

La següent peça de l’informatiu fa referència a les paraules del president de la Corporació 
Catalana de Mitjans Audiovisuals, Enric Marin. La notícia recupera la idea que TV3 també es 
pot veure a través d’internet, tal i com ja havia dit Cuní al matí. 

“(...) [CCMA] confia que s’acabi arribant a un acord entre els dos governs perquè TV3 es 
vegi allà i aquí Canal 9 i recorda que a través de tv3.cat o a través de qualsevol dispositiu 
que tingui Internet, també a través de satèl·lit o de cable es poden seguir les emissions de la 
majoria de programes, també els de Televisió de Catalunya”. 
 

Les reaccions al tancament omplen tres peces més del noticiari. La vehement resposta de la 
xarxa (“de fet perquè n’hi ha hagut moltes [de reaccions] i han estat especialment visibles a 
internet”, diu Carles Prats) encapçala les reaccions de les entitats civils, com ara la mateixa 
Acció Cultural i les altres entitats de la Fundació Llull. Les respostes dels partits polítics també 
es fan paleses i  tots els representants polítics (CiU, PSC, PP, ERC, EUiA i SI) surten a dir-hi la 
seva. Tots menys Ciutadans que, però, té una menció especial al titular de la notícia:  

“La classe política catalana ha reaccionat. Excepte el Partit Popular, la majoria dels partits 
catalans ho han denunciat. Fins i tot Ciutadans que defensen que totes les televisions 
autonòmiques s’haurien de poder veure a tot l’estat.” 



16 

 

Els gairebé 10 minuts de cobertura del tancament s’acaben, finalment, amb les declaracions 
del Govern valencià que, però, no disposen ni d’imatges pròpies ni de cap declaració directa, 
sinó que es limiten a la narració de la presentadora, Núria Solé.  

El 3/24 va repetir els vídeos del TN Migdia fins ben bé la roda de les deu de la nit.  

Proporcionalment, el Telenotícies Vespre de divendres continua conservant la importància de la 
notícia atorgant-li 4 minuts del 35 totals. Si bé no obre portada, els esdeveniments apareixen en 
tercera posició als titulars, després de les revoltes àrabs i la Llei de Caixes. Cal dir, però, que al 
llarg del telenotícies, li passen al davant 8 notícies més, la majoria de les quals fan referència a 
les diferents revoltes dels països àrabs.    

“Acció Cultural del País Valencià ha hagut de tancar els repetidors que permetien la 
recepció de TV3 a les terres valencianes. Ho ha fet perquè no pot assumir l’elevat cost de 
les sancions imposades pel govern valencià, que pugen a 600.000 euros més interessos. 
 

El llenguatge de les diferents peces s’ha moderat substancialment, tot i que continua quedant 
clar qui és responsable de què. El primer vídeo es centra en les declaracions de la portaveu del 
Govern valencià Paula Sánchez. Del vídeo, volem destacar un dels talls en el què parla Paula 
Sánchez i que, descontextualitzat, sembla no parlar ben bé de les emissions de TV3 al País 
Valencià, sinó d’un dels grans instruments polítics recurrents: la llengua. 

El de la il·legalitat del senyal, és el principal argument del govern valencià que, a més, no 
creu que TV3 mereixi un tracte de favor per qüestions lingüístiques. PAULA SÁNCHEZ: “no 
intentemos hacer que catalán y valenciano sean la misma lengua”. Està obert, diu, que 
Canal 9 es vegi a Catalunya i TV3 al País Valencià, però ho condiciona a que el govern 
central els atorgui més espai per emetre canals. 
 

Després de les reaccions del govern valencià, els presentadors parlen de les concentracions de 
rebuig que hi ha per la decisió. La font és, curiosament, Internet, el principal motor de les 
protestes que ha mantingut viva la protesta: 

“Hi ha protestes anunciades per la setmana que ve però també tenim notícia de 
concentracions convocades per Internet i que s’estan fent aquest mateix vespre, per 
exemple davant de la Generalitat valenciana” 
 

Tot seguit es tornen a repetir les paraules d’Enric Marin, però el seu tall és més curt i només fa 
referència a la voluntat d’acord que hi ha per part seva de tenir reciprocitat des dels tres 
territoris de parla catalana. També es repeteixen les reaccions dels polítics, però els talls es 
limiten a les paraules de CiU, PSC, ERC, EUiA i PP. I canvia el titular de la notícia, ajuntant les 
crítiques a Acció Cultural de PP i Ciutadans: 

“El govern i també els partits polítics catalans lamenten el final de les emissions de TV3 al 
País Valencià amb l’excepció del PP i Ciutadans. Aquestes dues formacions defensen que 
s’ha de fer complir la legalitat, cosa que diuen que Acció Cultural no feia” 
 

Finalment, després de les reaccions dels polítics, la notícia parla de les reaccions a la xarxa:  

Les reaccions han estat molt visibles a Internet, en què pagines web com les d'Acció 
Cultural del País Valencià, Òmnium Cultural i Obra Cultural Balear han aparegut totes de 
negre. A les xarxes socials com Twitter, el tema "Sense senyal al País Valencià" ha arrasat 
entre els internautes, i al Facebook s'han engegat campanyes i mobilitzacions a favor de la 
llibertat d'expressió. 



17 

 

A partir de les 22h, el canal 3/24 beu d’aquests dos vídeos (les declaracions del Govern 
valencià i les reaccions a Catalunya) que s’allarguen a les diferents rodes de la nit. 

Dissabte 19 de febrer: la intensitat decau 

La cobertura del tancament dels repetidors torna a baixar d’intensitat el dissabte de manera 
flagrant. El tema desapareix de les rodes informatives del 3/24 ja des de bon matí. Al TN 
Migdia, l’assumpte no apareix als titulars i la notícia ocupa la desena posició, vint minuts més 
tard de començar els informatius, que tenen uns 50 minuts de durada. La notícia es tan sols un 
off d’un minut escàs i només fa referència a les protestes pel tancament dels repetidors que 
Òmnium ha fet a la seva Trobada Nacional, i només consta d’un incert amb les declaracions de 
la presidenta d’Òmnium, Muriel Casals. La notícia destaca que Òmnium no acostuma a apel·lar 
a l’actuació política, però que en aquest cas “s’hi ha vist obligada”:  

“Amb desplegament d’una pancarta han reivindicat també la llibertat d’expressió i el desig 
que els valencians puguin veure TV3 amb normalitat. Tot i que no és habitual que Òmnium 
Cultural faci crides als governs, aquest cop consideren que s’hi han vist obligats.” 

 

El tema es manté igual de relegat al Telenotícies Vespre. Dels 35 minuts totals que dura 
l’informatiu, l’assumpte només ocupa 1 minut i 15 segons. La notícia apareix en titulars (és el 
quart enunciat), bàsicament perquè està fonamentada per les declaracions del president de la 
Generalitat sobre el tema. Però en el desplegament de l’informatiu, no apareix fins a la setena 
posició. I si bé als titulars es destacava les paraules d’Artur Mas, la notícia comença amb la 
concentració d’un centenar de persones a Castelló per reclamar que es torni a emetre TV3. La 
notícia destaca que els manifestants esperen tornar a veure TVC aviat i que consideren la 
cadena com a “seva”: 

“Després de 26 anys d’emissió al País Valencià, els manifestants esperen que aviat podran 
tornar veure Televisió de Catalunya, una televisió que els manifestants de la concentració 
han reclamat com a seva.” 
 

I finalment, les declaracions de Ferran Mascarell i Artur Mas en relació al tema fan referència a 
l’absurditat de la situació en què els valencians poden veure totes les cadenes de l’estat però 
no la de la comunitat veïna. 

Pel que fa al 3/24, les notícies sobre la consecució dels drets de la Champions fins al 2015 
acaparen totes les referències a TV3. La cobertura de les Primàries del PSC és l’altre tema 
central durant tota la tarda i vespre. Fins a la roda de les deu de la nit, el canal no va introduir 
l’off amb les declaracions de Mas sobre el tancament. 

2.2 La cobertura de Catalunya Ràdio 

Per la seva naturalesa, la ràdio és un mitjà ideal per a donar cabuda a informacions no 
previstes i d’última hora. És per això que resulta especialment interessant analitzar la cobertura 
que han ofert els diferents espais informatius de Catalunya Ràdio sobre l’apagada de les 
emissions de la seva cadena “germana” al País Valencià. L’informe analitza els butlletins 
horaris de Catalunya Ràdio dels dies 17, 18 i 19 de febrer, L’Informatiu del Migdia i el programa 



18 

Catalunya Vespre del dia 17 i 18, el programa El Cafè de la República dels dies 17 i 18 i 
L’Informatiu del Migdia-Cap de setmana de dissabte 19. 

Dijous 17: poca intensitat però reacció ràpida  

El seguiment que ha realitzat Catalunya Ràdio sobre l’apagada de TV3 al País Valencià s’ha 
concentrat sobretot el divendres 18 de febrer. El dijous 17, tot i que la informació ja havia estat 
publicada per mitjans com Vilaweb, la previsió de l’apagada no apareix en L’Informatiu del 
Migdia. El primer cop que apareix el tema en la graella informativa de l’emissora és en el 
butlletí informatiu de les 18h, en que s’esmenta de forma breu la notícia i es connecta amb el 
corresponsal a València, Ignasi Muñoz: 

“Acció Cultural del País Valencià podria decidir aquest vespre desconectar els emissors de 
TV3 davant l'amenaça del Govern de Francisco Camps” 
 

Tot i que la decisió d’Acció Cultural es pren entre les 19h i les 20h de dijous 17,  l’informatiu 
Catalunya Vespre no esmenta en cap moment el tema. És a l’espai informatiu següent, El Cafè 
de la República, presentat per Joan Barril, en què la qüestió apareix de nou amb força com a 
segon tema del dia, confirmant l’apagada del senyal a les 21.46 minuts i connectant de nou 
amb el corresponsal a València, que inicia la seva crònica amb un explícit “Bona nit, per dir 
alguna cosa”.  

A partir de llavors, la informació és present de forma regular als butlletins informatius de la 
matinada de divendres 18, si bé en només una ocasió (en el butlletí de les 02h) apareix com a 
notícia d’obertura. En la notícia es fa palesa que la responsabilitat en darrera instància de 
l’apagada de TV3 és el govern de Francisco Camps, que “amenaça” Acció Cultural:  

“La junta directiva d'Acció Cultural del País Valencià ha decidit finalment aquest dijous al 
vespre desconnectar tots els emissors que envien el senyal de TV3 al País Valencià, davant 
l'amenaça del govern de Francisco Camps, del PP. L'apagada del senyal s'ha fet efectiva 
quan s'ha acabat el Telenotícies de TV3. La decisió salva l'associació presidida per Eliseu 
Climent de l'asfíxia financera, ja que evita rebre multes que podien arribar als 60.000 euros 
cada 15 dies. Amb tot, Acció Cultural ja acumula una quantitat de fins a 700.000 euros per 
multes anteriors per la desobediència a l'ordre del govern autonòmic d'interrompre les 
emissions de la televisió catalana. L'associació explicarà aquest divendres els seus 
plantejaments en una compareixença de premsa”. 

 

En la resta d’ocasions apareix com a segona notícia (04h) o com a notícia breu (01, 03h i 05h).  

Divendres 18: el tema prioritari 

Divendres 17, El Matí de Catlaunya Ràdio ja aposta per donar un tractament prioritari a 
l’apagada dels repetidors. Si bé el conductor de l’espai, Manuel Fuentes, realitza l’editorial diari 
sobre les revoltes dels països àrabs i al llarg de la primera tanda informativa es prioritzen 
informacions sobre la polèmica de la velocitat variable, la crisi de Nueva Rumasa o les 
primàries del PSC, durant el programa s’entrevista el president d’Acció Cultural del País 
Valencià, Eliseu Climent, i el tema és present de forma àmplia a la tertúlia en què participen 
Pere Portabella, Joan Queralt, Josep Maria Terricabras i Antoni Puigverd.  

L’informatiu del Migdia és el primer espai informatiu rellevant de la cadena on el tema apareix 
nítidament a notícia d’obertura, amb declaracions dels governs català i valencià i del president 
d’Acció Cultural, Eliseu Climent, que esdevindran una tònica a tots els butlletins: 



19 

“El senyal de TV3 tornarà al País Valencià. Ho ha assegurat el president d'Acció Cultural del 
País Valencià, Eliseu Climent, després que ahir va apagar els repetidors en no poder 
assumir econòmicament les noves multes que els imposa el govern de Francisco Camps. 
Climent ha avançat a El Matí de Catalunya Ràdio que hi ha un 'pla B'” 
 

La notícia segueix present en els butlletins de la tarda i obre el Catalunya Vespre i El Cafè de la 
República, en què Joan Barril dedica una editorial al tema.  

Dissabte 19: pràctica omissió 

A partir de dissabte, la informació sobre l’apagada de TV3 desapareix de forma gairebé 
absoluta de la graella informativa. Durant els butlletins de dissabte no apareix en cap ocasió: ni 
s’informa de les mobilitzacions previstes ni del ressò que ha assolit a les xarxes socials. 
L’Informatiu del Migdia del cap de setmana obre amb les primàries del PSC a Barcelona, 
esmenta la consulta sobre la independència prevista a la capital catalana el proper mes d’abril i 
les revoltes a Líbia i Bahrein. És en l’àmbit de la informació cultural en que s’esmenta el tema, 
comentat a partir de les declaracions del conseller de Cultura de la Generalitat catalana, Ferran 
Mascarell.  



20 

 3. L’apagada a la premsa digital 

Per seguir el tractament que han fet els mitjans digitals de la fi de les emissions de TV3 al País 
Valencià ens hem fixat tant en portals informatius com en versions digitals de diaris en paper. 
En els dos casos, hem analitzat mitjans catalans i valencians entre el dijous 17 de febrer -
primer dia efectiu del tancament- i el diumenge 20 de febrer. A més, hem tingut en compte 
també el 3cat24.cat, portal de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), 
empresa responsable de TVC. Concretament, les pàgines web analitzades han estat: 

· 3cat24.cat 

· Ara.cat 

· Avui.cat / Elpunt.cat 

· Directe.cat       

· Eldebat.cat 

· Elperiodico.cat 

· Elsingulardigital.cat 

· Lamalla.cat 

· Lasprovincias.es 

· Lavanguardia.es 

· L’informatiu.com 

· Levante-EMV.com 

· Naciódigital.cat 

· Vilaweb.cat 

3.1 Dijous 17. La reacció de la premsa digital 

Tots els mitjans analitzats s’han fet ressò de la notícia. I ho han fet, en general, al cap de pocs 
minuts del tancament de les emissions de TV3. La decisió d’Acció Cultural del País Valencià 
(ACPV), propietària dels repetidors que donaven el senyal de la televisió autonòmica catalana, 
va ser presa en reunió de junta d’urgència el dijous al vespre i es va decidir apagar les 
emissions a les 21:45h, just després del Telenotícies Vespre.  

Tot i això, l’entitat ja havia fet públiques les amenaces que li pesaven per part del Govern 
valencià si no clausurava els repetidors abans de la mitjanit de dijous. Per tant, els mitjans eren 
coneixedors del possible tancament i van poder reaccionar amb una certa agilitat. En aquest 
sentit, la majoria de digitals van publicar la notícia aquella mateixa nit.  

Alguns ho van fer pràcticament de manera sincronitzada amb els fets (Vilaweb, Directe, El 
Debat, El Singular, Ara.cat –la notícia d’aquest darrer consta fins i tot abans d’hora, a les 21h, 



21 

tal vegada amb el text ja preparat), altres durant la matinada (Las Provincias, Avui-El Punt, La 
Vanguardia) i altres fins l’endemà al matí (La Malla, 3cat24, Levante-EMV i Nació Digital). Crida 
l’atenció un sol cas, el d’El Periódico, on no consta cap notícia sobre el tema fins el divendres a 
les 19h de la tarda, i se centrava en els ciberatacs a les webs de la Generalitat Valenciana.   

Cal ressenyar també el cas particular de L’Informatiu. Aquest portal valencià sembla que 
publica continguts un cop al dia, molts dels quals de caire opinatiu, i que durant el cap de 
setmana difícilment s’actualitzen. Així, el divendres no trobem cap notícia sobre el tancament 
de TV3 (sí un article d’opinió al respecte). És al dilluns 21, però -tot i que queda fora del 
període d’anàlisi d’aquest informe- quan el digital es bolca amb els fets i totes les columnes 
opinions publicades (5) fan referència al tancament. 

Finalment, menció a part es mereix Vilaweb –dirigida pel periodista valencià Vicent Partal-, per 
la reacció diferenciada de la resta. El dijous alertava del possible tancament imminent i just a 
l’hora de fer-se efectiva l’apagada va optar per una fórmula, si més no, cridanera: apagar del 
portal en senyal de protesta i solidaritat i deixar-lo en negre, això sí, enllaçant amb les novetats 
que s’anaven produint sobre el tema i amb els moviments que ja es generaven a les xarxes 
socials, especialment al Twitter, on Vilaweb va ser qui va engendrar el hashtag #sensesenyal, 
que esdevindria el més seguit a tot l’Estat espanyol en les hores posteriors.  

3.2 Divendres 18 i dissabte 19. El seguiment de la notícia 

 

El fet que tots els mitjans digitals haguessin reaccionat relativament aviat permet també 
observar quin seguiment posterior en van anar fent i quin grau de compromís van adoptar; és a 
dir, si van continuar parant atenció als fets i a les reaccions que se’n derivaven o si se’n van 
desentendre. En aquest sentit, cal dir que, en general, el seguiment va ser majoritari. Si bé és 
complicat establir-ho pel nombre d’articles publicats, ja que hi ha qui opta per fer un article nou 
per a cada notícia i hi ha qui va actualitzant els ja publicats, es pot dir que el ressò de les 
novetats que s’anaven produint va tenir un seguiment majoritari els dies 18 i 19. 

Mitjans com Directe.cat, 3cat24, Avui-El Punt, Ara, Levante-EMV i Las Provincias van ser 
especialment prolífics. D’aquests, 3cat24 va ser el que més peces va publicar (8 el dia 18 i 4 el 
dia 19), seguit de l’Avui-El Punt (7 el dia 18 i 4 el dia 19) i Directe.cat (7 el dia 18). Vilaweb, cas 
a part, va tenir la pàgina apagada fins el 18 al vespre i quan va tornar a estar activa, l’edició era 
pràcticament un monogràfic del tema, amb 7 peces dedicades, articles d’opinió, editorial i 
vídeos. Nació Digital, per la seva banda, tot i no publicar gaires notícies, va fer un seguiment 
concentrat amb una peça el dia 18 i una el dia 19. 

En el costat oposat hi trobem mitjans com La Malla, El Singular Digital , El Debat, La 
Vanguardia.es i El Periódico.cat, que es van desentendre pràcticament del tot de l’assumpte. 
Destaca especialment El Debat, que en tot el cap de setmana no va publicar absolutament res 
sobre el tancament; és més, el dia 18 sí que hi ha una referència a TV3, però per parlar de 
l’adjudicació de les retransmissions de la Lliga de Campions de futbol, igual que fan les 
edicions de La Vanguardia i El Periódico. Només el dia 20, dins una notícia dedicada al 
congrés de Solidaritat per la Independència, hi ha una menció als fets en boca del diputat Uriel 
Bertran. El Singular, per la seva banda, només es refereix al posicionament d’Òmnium Cultural. 
Cal remarcar també el tractament residual que La Vanguardia i El Periódico, els rotatius més 



22 

llegits a Catalunya, van fer del tema en les seves webs. La primera va publicar un parell de 
peces el dia 18 que, tot i ser les que recollien, amb diferència, més comentaris al web, no van 
ser ampliades ni destacades. Finalment, El Periódico va tenir també un paper discretíssim: la 
seva primera referència a tot plegat se centrava en els ciberatacs d’Anonymous a les webs de 
la Generalitat valenciana i el Partit Popular; les altres referències es limitaven a les 
declaracions del govern català i del president Artur Mas. 

3.3 Continguts i enfocament 

Si en el capítol de reaccions hi ha certa unanimitat en l’agilitat i en el capítol de seguiment 
alguns se’n desmarquen, si parlem del tipus de continguts i del to expressat, la unanimitat en 
favor de la continuïtat del senyal torna a agafar consistència amb dues excepcions: la del 
Periódico, que en algun moment mostra un to fred, indiferent i fins i tot negatiu sobre ACPV i la 
de Las Provincias, absolutament bel·ligerant amb les protestes i enarborant un seguidisme 
incondicional a les tesis del govern valencià i el Partit Popular. 

De les escassíssimes peces que El Periódico dedica al tancament de TV3, com hem dit, una –i 
força extensa- és pel paper dels atacs d’internautes, sota el nom d’Anonymous, a algunes 
webs. L’altra és per les declaracions del representant del Govern de la Generalitat catalana,  
Francesc Homs, junt amb referències als repetidors (confonent el de Mondúver –amb falta 
d’ortografia inclosa- i el de Gandia com si fossin dos de diferents) i tancant l’article informant 
sobre els 295.000€ que Eliseu Climent hauria rebut de l’anterior Govern de la Generalitat a 
mode de subvenció. La tercera peça, sense més valoracions, és per declaracions del president 
Artur Mas. 

Dels mitjans analitzats, Las Provincias és clarament la nota discordant a l’hora de valorar els 
fets. Si bé no estalvia explicacions de l’assumpte, moltes de les quals amb tu força neutre, sí 
que cau en extravagàncies com informar de la primera concentració ciutadana al Palau de la 
Generalitat valenciana explicant, gratuïtament, que els manifestants havien estat vigilats per la 
policia i no s’havien registrat incidents, com si estigués previst que se n’haguessin de produir. 
També recull declaracions curioses del Govern valencià, que, davant dels atacs a la seva web, 
alerta de les dificultats que això podia ocasionar “a qui volgués demanar cita prèvia al metge 
per Internet”. Dedicar una notícia sencera, amb titular, a les declaracions del diputat català 
Joan Laporta també és difícilment explicable periodísticament. 

Tret d’aquests casos, tota la resta de mitjans digitals, en general, han abordat els mateixos 
temes i d’una manera similar. Així, tots –o quasi tots- han destacat l’estratègia del Govern 
valencià de persecució i escanyament econòmic a ACPV i qualsevol iniciativa en matèria de 
drets lingüístics de la llengua catalana; s’ha donat veu a ACPV, sobretot fent-se ressò de les 
declaracions que Climent va fer divendres al programa El Matí de Catalunya Ràdio, en què no 
donava la batalla per perduda i parlava d’un pla B; s’ha parlat de la modificació de la llei feta a 
mida pel govern de Francisco Camps; s’ha parlat de les exagerades sancions anteriors, del 
tancament d’altres repetidors; s’ha fet un repàs dels 26 anys d’emissions de TV3 al País 
Valencià; s’ha fet referència al papar de les xarxes socials i s’han recollit les declaracions dels 
governs valencià i català, així com les reaccions d’entitats, partits i sindicats. 

Cal dir també que hi ha mitjans que, a banda d’aquest corpus comú, han publicat temes propis 
que només ells han tret. És el cas del Levante-EMV, que parla d’una carta a què va tenir accés 
i en què el Consell, suposadament, fa la petició al govern espanyol per disposar d’un tercer 



23 

múltiplex que permetria emetre a TV3. També Levante-EMV fa èmfasi en l’amenaça que la 
situació suposa per als llocs de treball del Centre de Cultura Contemporània Octubre, els 
Casals Jaume I i la revista El Temps, de qui parla amb un to neutre o positiu. O fins i tot es fa 
ressò de reaccions tan diverses que van del PSPV a Endavant, passant per la Unió de 
Periodistes Valencians i la Societat El Micalet. 

L’especificitat de 3cat24, el portal de la CCMA, fa que doni més rellevància, òbviament, al 
comunicat emès per la Corporació i a unes declaracions d’Enric Marin, el seu president, que 
aclareix per què no es veu Canal 9 a Catalunya i parla de la bona entesa amb el govern balear 
per la reciprocitat amb IB3. 

A Nació Digital, per exemple, han parlat de la situació de la recepció de TV3 a altres territoris 
de parla catalana (Catalunya Nord, Franja de Ponent, Illes Balears, l’Alguer i Andorra), cosa 
que no ha fet cap altre portal. A l’Avui-El Punt, per la seva banda, es fa referència a un anunci 
de Francesc Homs el dia anterior sobre un possible procés de negociació per veure TV3 al 
País Valencià; també a l’Avui-El Punt es dóna veu a la Plataforma pel Dret de Decidir o es parla 
de la “sensació d’abatiment entre els membres de TV3”. A l’Ara.cat, en canvi, s’aposta per la 
interacció amb els lectors i se’ls demana que expliquin com han viscut l’apagada i s’hi publica el 
número de compte on fer donacions a ACPV.  

No és el cas, insistim dels mitjans que no han apostat per un seguiment a fons de la qüestió, 
que ni han cobert tots els temes habituals en els altres mitjans ni han aportat especificitats 
pròpies, sinó que en molts casos només han repicat alguna nota d’agència.  

3.4 La opinió a la xarxa 

Alguns digitals han complementat i reforçat seva la visió dels fets amb columnes i articles 
d’opinió dels seus col·laboradors, així com algunes editorials. Levante-EMV, si bé a l’editorial 
es nega a parlar de censura i parla d’acció legal del govern valencià, sí que afirma que no fer el 
mateix amb la resta de televisions de dubtosa legalitat retrata el motiu de fons de l’acció 
governamental. A les opinions d’aquest rotatiu valencià es va una mica més enllà i es qualifica 
el govern valencià d’antiquat, cavernícola, pintoresc i es parla d’”acoso impenitente y millonario” 
a ACPV, de “persecución y muerte de TV3”, de desídia i abandonament de la comunicació en 
valencià, d’afebliment democràtic, de mètodes dictatorials, etc. 

Pel que fa a Las Provincias, el diari aboca tota l’artilleria a l’editorial, on es parla d’Eliseu 
Climent, president d’ACPV, com a “agitador catalanista”; d’ACPV com a “polémica entidad” que 
es finança amb aportacions de la Generalitat catalana; del tancament dels repetidors com una 
manera d’”entrar en razón”; de les reaccions contràries com a “declaraciones extemporáneas 
de los clásicos personajes excesivos que gustan de la provocación gratuïta”, que “critican al 
Consell por hacer bien su trabajo”, etc. A això s’hi afegeix l’opinió d’un columnista dedicada a 
Climent, de qui diu que el seu problema, més que el tancament de TV3, és que han sorgit nous 
grups “que quieren parte del pastel (Escola Valenciana i los satélites que pululan al entorno de 
Joan Laporta”). 

També al País Valencià, però al costat oposat, L’Informatiu, tot i que tard (el dilluns 21), no 
estalvia retrets al govern de Camps, i aprofita els fets per contextualitzar-los en tota una 
dinàmica antidemocràtica, antimoderna i profundament corrupta del PP valencià. A Vilaweb, 
com hem dit més amunt, tampoc s’estalvia espai en aprofundir en la protesta i indignació amb 



24 

les opinions de Rafa Xambó i Jordi Balló, així com amb l’editorial de Vicent Partal i el recull 
audiovisual de diverses personalitats valencianes. 

Nació Digital posa la mirada més enllà del fet concret del tancament i, per mitjà d’Alfred Bosch,  
parla de la fi d’una etapa, del projecte fusterià i de la necessitat d’anar a per totes i deixar-se de 
mitges tintes. Hi ha mitjans, com Directe.cat i Ara.cat, que l’opinió la hi fan persones que hi 
tenen allotjat el seu blog, com és el cas de Joan Vila, president del Grup de Periodistes Ramon 
Barnils, contrari també al tancament. Finalment, l’Avui-El Punt, usa termes com “greuge 
nacional”, situació “intolerable” o “legalitat feta a mida” a l’editorial, i en un article de Ferran 
Espada es posa el focus en l’actitud paternalista de molts principatins envers el País Valencià i 
en la “covardia política del catalanisme” per no “plantar cara” a les ofensives que tenen lloc al 
sud. 

 

 

 

 

 

 

 

 



25 

 4. L’apagada a la premsa escrita 

4.1 Dijous 17 de febrer. Levante-EMV, l’Avui i El Punt s’anticipen 

En analitzar la cobertura que ha realitzat la premsa escrita sobre l’apagada de TV3 al País 
Valencià, constatem d’entrada que el tema no havia estat considerat prioritari per gairebé cap 
rotatiu, ni dels que tenen el seu centre d’atenció a Barcelona com dels qui el tenen a València. 
La possibilitat que Acció Cultural prengués la decisió de desconnectar els repetidors era 
prevista des de el Govern valencià havia aprovat, aquella mateixa setmana, una normativa més 
restrictiva per a les emissions que entrava en vigor el divendres 18. La possibilitat de l’apagada, 
però, no apareix en cap cas en les edicions de dijous, amb tres excepcions. Dues a Barcelona 
(Avui i El Punt) i una a València (Levante-EMV). El rotatiu valencià es limita a reproduïr una 
nota d’EFE:  

“Acció Cultural del País Valencià (ACPV) denunció ayer que ha recibido dos notificaciones 
del Gobierno valenciano en las que se pide a la entidad que cese las emisiones de TV3 en 
toda la Comunitat Valenciana, o de lo contrario será multada”. 

 

Els diaris Avui i El Punt, editats ambdós pel Grup Hermes i que comparteixen gran quantitat de 
continguts, són els qui fan la millor cobertura prèvia de l’apagada de TV3. Ambdós s’anticipen a 
la notícia i el mateix dijous hi dediquen un article titulat “Cop de Gràcia a TV3”, signat pel 
corresponsal a València, Enric Orts. Tot i que els dos rotatius comparteixen article, només El 
Punt el destaca a portada. El text, que es publica a la secció de Comunicació, fa referència a la 
decisió presa pel Govern valencià el dimecres 16 de febrer, esmenta que la junta d’Acció 
Cultural del País Valencià tenia previst reunir-se d’urgència aquella mateixa tarda i reproduïa 
declaracions de Toni Gisbert, coordinador de l’entitat: 

“Toni Gisbert, coordinador d'ACPV, en declaracions a aquest diari va subratllar que a hores 
d'ara tot és possible, fins i tot el tancament. “Està tot obert. Es tracta d'una cosa molt seriosa 
i per això ens plantejarem totes les possibilitats. Hi ha un menú d'altres opcions però també 
hi ha aquesta [el cessament de les emissions]”, va exposar.” 
 

Pel que fa a la resta de rotatius (La Vanguardia, El Periódico, Ara i Las Provincias) cap d’ells fa 
referència a les seves pàgines a la previsible apagada de TV3.   

4.2 Divendres 18 de febrer. Reacció general amb excepcions 

Els rotatius del Principat 

És l’endemà de la finalització de les emissions, divendres 18 de febrer, quan els rotatius 
comencen a informar. Dels diaris publicats a Barcelona, només l’Ara i El Punt destaquen la 
notícia com a primera notícia de portada. L’Avui també la posa en la portada, però en petit, en 
una columna lateral. En canvi, ni El Periódico ni La Vanguardia no consideren que fos prou 



26 

important com per anar a portada i en el cas del rotatiu del Grup Godó ni tan sols en va parlar 
en les pàgines interiors. 

A la portada de l’Ara, un gran requadre negre ocupava dues terceres parts de la part principal, 
amb un televisor sense imatges al centre. El titular, en gran i de color groc, diu “Apagada de 
TV3 al País Valencià”, mentre un llarg titolet aclareix: “El 1984 van començar les emissions. 
Després de 26 anys de lluita, Acció Cultural es va veure forçada ahir a desconnectar els 
repetidors”. A l’interior, el diari Ara li dedica l’editorial, titulada “Francisco Camps i TV3”, que es 
mostrava contundent contra la mesura:  

“Prohibir emissions a cop de multes és una manera antiga de mirar el món. Però és, 
sobretot, una censura impròpia en democràcia i un anacrònic intent de fragmentar i dividir”. 
 

A la pàgina 2, l’Ara reserva a Eliseu Climent, president d’ACPV, la primera foto de la secció 
“1x1”, amb l’adjectiu “tocat”. També el director, Carles Capdevila, li dedica la seva columna 
diària “I aquí”. Hi reproduia diversos comentaris recollits dijous al vespre a la xarxa, i acabava 
amb una premonició:  

“No aconseguiran separar-nos, germans. Esperem que no siga un adéu, sinó un fins 
prompte. Malgrat el tancament d’avui, ens en sortim perquè som un poble viu i combatiu. No 
ens emmudiran”. 

 

Finalment, l’Ara li dedica divendres el seu tema del dia, a la doble pàgina 6-7, sota el títol 
genèric d’”Apagada històrica”. La cobertura estava formada per un text principal que ocupa 
gairebé una plana, signat per Pere Martí, acompanyat d’un mapa dels repetidors de TV3 al 
País Valencià i una gran fotografia d’un dels repetidors silenciats. També publica una detallada 
cronologia de l’assetjament a la iniciativa d’ACPV, que ocupa tot el faldó inferior de les dues 
pàgines; un article complementari, signat per Oriol March, sobre les reaccions als fets; i 
finalment, un bitllet d’opinió del Cap de Política del diari, Ferran Casas. El titular de la peça 
principal és “El PP força Eliseu Climent a tirar la tovallola”, i el sotstítol diu “Des d’ahir a la nit 
els valencians ja no veuen TV3”. El títular del text complementari diu: “És una mesura 
anacrònica. Actors del conflicte lamenten la falta de reciprocitat” i dins d’ell es destacaven amb 
foto i titolets les reaccions de l’exconseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, i la presidenta 
d’Òmnium Cultural, Muriel Casals. Pel que fa al bitllet de Ferran Casas, es titula “S’hi podia fer 
més, molt més” i era força crític amb els partits catalans, de qui deia que  

“no han pressionat prou, tampoc. Mai han condicionat res important al fet que Zapatero 
aplaqués la ira de la Generalitat Valenciana (...) No era fàcil, però s’hi podia fer més. Molt 
més”. 

 

El Punt obre la portada de divendres amb un titular que diu “Clausurades les emissions de TV3 
arreu del País Valencià” i diversos subtítols que expliquen els fets: “Acció Cultural es veu 
obligada a tancar els repetidors dels canals de televisió catalans”, “L’entitat estava amenaçada 
per multes exorbitants del govern valencià del PP”, “Una iniciativa popular permetia rebre el 
senyal de la televisió catalana des de feia 25 anys”, “L’apagada de TV3, cap a les deu de la nit, 
culmina l’ofensiva de l’executiu de Camps”. No hi ha cap foto, i dins del mateix requadre, hi ha 
un titular referit a una altra notícia, que aparentment no tenia una relació directa amb aquesta: 
“El Constitucional deixa en suspens la llei de consultes en admetre a tràmit el recurs del govern 
espanyol”. El Punt també hi dedica el seu editorial (que comparteix amb l’Avui), titulat “El 
govern del PP força l’apagada de TV3 al País Valencià”. Diu que l’apagada:  



27 

“és un greuge nacional que persegueix esborrar tot allò que recordi els lligams del País 
Valencià amb Catalunya (...) Un greu atac a la llibertat d’expressió i d’informació que 
afebleix el nostre sistema democràtic”. 

 

Pel que fa a la part informativa, El Punt, igual que l’Avui, no col·loca la notícia a la secció de 
Països Catalans i la relega a la secció de Comunicació, la que tanca tots dos diaris, tot i que, 
això sí, li va dedicar tota una pàgina. Es tracta d’una peça prou extensa signada per Enric Orts, 
des de València, titulada “TV3 mor al País Valencià” i amb l’avant-títol “Vint-i-cinc anys després 
d’iniciar-les, ACPV es veu obligada a tallar les emissions dels canals catalans, amenaçada amb 
multes exorbitants pel govern de Camps”. Acompanyada d’una fotografia d’arxiu de la 
concentració que es va fer un parell d’anys enrere a Ontinyent, quan els primers repetidors van 
ser clausurats, el text explica la situació actual i la història del conflicte però no afegia 
reaccions, ni tant sols d’Eliseu Climent, ni de cap personalitat del Principat. 

Més enllà d’aquests tres diaris, la resta dels editats a Barcelona o amb delegació a Catalunya, 
dónen molt poca importància a la notícia, relegant-la a petits breus o columnes sense 
aprofundiment. És el cas d’El Periódico, que la ubica a la secció de Política, però a la quarta 
pàgina de la secció (pàgina 19 del diari), amb l’avant-títol “Fi d’emissió” i titular “Acció Cultural 
‘apaga’ TV3 a València per eludir la multa de Camps”. El text no va signat i acaba amb una 
frase que sembla voler inculpar ACPV: “Climent va rebre una subvenció de 295.000 euros del 
tripartit dies abans del traspàs de poders a CiU”. 

En la seva edició de divendres, La Vanguardia no dedica ni una línia al tema, ni a Política ni a 
les pàgines de Comunicació, tot i que sí que va posar la notícia a l’edició digital. La peça va ser 
la més comentada del dia.  

Els rotatius valencians: Levante-EMV  i Las Provincias  

Si examinem els dos diaris principals editats a València, Levante-EMV i Las Provincias, 
l’endemà de l’apagada, divendres 18 de febrer, van tenir un comportament totalment oposat. 
Levante-EMV se’n fa ressò a la portada i li dedica el primer titular (“Acció Cultural arroja la 
toalla y precipita el cese de las emisiones de TV3 en territorio valenciano”), a més de tractar el 
tema a la pàgina 3, la primera en importància després de la portada, a plana sencera. Las 
Provincias no en feia cap esment, ni a portada ni a l’interior del diari, com si no hagués passat 
absolutament res. 

El tractament del Levante-EMV és força extens i complet. A més dels sostítols explicatius de la 
portada (“ACPV clausura los últimos tres repetidores al amenazar el Consell con añadir 
120.000 € a la multa de 680.000 que debe pagar en marzo. La asociación teme ser 
embargada”), a la pàgina 3 hi ha un article signat per Sergi Pitarch, acompanyat d’una foto 
d’una manifestació a favor de TV3 a Gandia i un mapa dels repetidors a tot el País Valencià. 
L’article es titula “TV3 deja de emitir en la C. Valenciana tras 28 años por las denuncias del 
Consell”, cita fonts d’ACPV per explicar el conflicte, del qual fa un resum dels darrers mesos, 
sense remontar-se als inicis. També s’hi inclou un requadre titulat “El Gobierno intenta frenar la 
ILP y obvia la petición del múltiplex”, en el qual acusa el govern espanyol d’ajudar al tancament 
de TV3 amb la seva actuació respecte la ILP Televisió sense fronteres i negant el múltiplex de 
més que demana el govern de Camps. 

A més de la informació estricta, el Levante-EMV del dia 18, a la pàgina 8, publica un article 
d’opinió de Jesús Civera, titulat “Persecución y muerte de TV3”. Civera es mostra molt crític 
amb l’actitut del PP valencià: 



28 

“su idea autonomista es un subproducto del perenne nacionalismo español: un regionalismo 
de barniz valencianista (...) El Consell rechaza que se pueda ver TV3 mientras permite 
pulular bajo su cielo innumerables televisiones que ofrecen tarot y en las que una señoras y 
unos señores de apariencias espectrales se dedican a salvar almas y a negociar sobre 
vidas y haciendas (...) Tal vez el PP obtenga algún voto popular con la maniobra sepulta, 
pero desde luego no le otorga centralidad, ni le brinda un aro de sensatez y pluralismo. 
Entre Valencia, Cataluña y Madrid, adiós a Tv3 (aunque Valencia haya puesto la furia 
flamígera y la responsabilidad última: la caverna da coletazos homicidas)”. 

4.3 Dissabte 19: aprofundint la cobertura 

Els rotatius del Principat 

Pel que fa a dissabte, 19 de febrer, l’Avui, El Punt i l’Ara repeteixen inserció a portada de les 
repercussions de l’apagada de TV3. Però aquest dia és l’Avui qui ho destaca més, amb una 
gran foto al centre de la portada, dels tres darrers presidents d’ACPV en la conferència de 
premsa de València, i un titular que deia “Reacció contra l’apagada de TV3 al País Valencià”. 
En la mateixa línia, El Punt, ho col·locava com a primera notícia de portada, tot dient 
“L’apagada de TV3 al País Valencià desferma una allau de crítiques”, i amb la foto en petit de 
l’acte fet al Centre Octubre. Els titolets explicatius d’El Punt eren força significatius:  

“Rebuig generalitzat del mó social, econòmic i cultural a la clausura de les emissions. La 
protesta inunda Internet, és el tema més popular al Twitter i centenars de webs’s’apaguen’. 
Acció Cultural assegura que la història del canal al sud de la nació no està acabada. Acusa 
el president Francisco Camps d’utilitzar l’afer per tapar el cas Gürtel”.  

 

En canvi, l’Ara, que havia omplert la portada el dia abans amb aquest tema, dissabte el va 
relegar a un dels quatre petits titulars del faldó inferior, dient “Acció Cultural anirà fins a 
Estrasburg per recuperar TV3”. 

A l’interior, l’Avui i El Punt, li dediquen dues pàgines senceres (44-45) de la secció 
Comunicació, sota l’epígraf comú de “Atac a la llibertat d’expressió”. En la primera, el text 
principal, signat per Tere Rodríguez, des de València, es titula “TV3, no tot està perdut”, 
l’acompanya una foto d’Eliseu Climent en l’acte de divendres al matí, i l’avant-títol diu “ACPV 
assegura que la història del canal al País Valencià no està tancada i acusa el president Camps 
d’haver utilitzat l’afer per tapar la seua imputació en el ‘cas Gurtel’”. El text principal es 
completa amb dos requadres inferiors, un sobre les declaracions del govern valencià, titulat 
“Camps s’escuda en la legalitat”, i un altre titulat “La doble cara del PP”, en el qual s’explica que 
el PP va protestar per les interferències a Telemadrid a diversos llocs de Castella-la Manxa. A 
la pàgina 45, es recollia la reacció dels internautes a la desconnexió (“La xarxa s’encén”), en un 
text signat per G.Busquets i L. Artigas des de Barcelona; una tira de frases sota l’epígraf “Les 
reaccions polítiques catalanes”, en la qual hi havia només cinc persones amb foto i text 
entrecomillat (Anna Simó –ERC-, Dolors Camats –ICV-, Joan Laporta –SI-, Albert Rivera –C’s- i 
Enric Millo –PP-); i finalment, un requadre amb la reacció del govern català (“El govern català 
diu que “batallarà”), que incloia també la reacció dels partits catalans i el comunicat de la 
CCMA.  



29 

La columna que tanca la secció de Comunicació de l’Avui i El Punt, titulada “El zàping” i escrita 
per Gemma Busquets, també estava dedicada dissabte 19 al tancament de TV3 al País 
Valencià, sota el títol “La tele és del poble”. Deia Busquets: 

“Les televisions públiques se les inventen els polítics però són els espectadors els que se la 
fan seva. És una relació gairebé familiar: no només perquè presideix el menjador de casa, 
sinó perquè li parlar amb la seva llengua i de les seves coses”.  
 

També criticava el cobriment que va fer de la notícia TV3 i el 3/24 dijous a la nit, tot i que 
reconeixia que l’endemà va rectificar. I acabava dient: “Fa dies que un espot famós predica el 
que tenim. És més preocupant que cada vegada tenim menys”. 

A la contraportada de l’Avui de dissabte, el director de Vilaweb, Vicent Partal, dedica també la 
seva columna (titulada significativament “Sense senyal”) a explicar la reacció cívica que havia 
tingut lloc a Internet.  

“El twitter #sensesenyal ha esdevingut la bandera d’una rebel·lió que ha fet impacte”, deia 
Partal, que afegia: “Segons Google, en les dotze primeres hores després del tancament es 
van enviar més de setanta mil missatges que portaven aquest lema. De fet, va ser el 
missatge més repetit no només al nostre país sinó a l’Estat espanyol, i va estar entre els 
més repetits en molts països europeus, sorpresos per la presència d’un Mubàrak qualsevol 
a la vora del Túria”.  

La conclusió del director del Vilaweb era ben clara: “…ens han tancat TV3 fent una llei a mida, 
com fins ara només feien amb els bascos, i persisteixen a explicar-nos que no hi ha lloc per a 
nosaltres en el seu projecte d’estat”. 

Pel que fa a la cobertura de l’Ara de dissabte, consisteix a una pàgina sencera (la 13) de la 
secció de Crònica Política, sota l’epígraf “Polèmica per la recepció de TVC al País Valencià”. El 
text principal, acompanyat d’una foto de la protesta del vespre abans davant la Generalitat 
valenciana, es titula “Una cortina de fum contra el Gürtel. Acció Cultural acusa Camps de tapar 
la corrupció amb la polèmica de TV3”. Signat per M. Gordillo i N. Martínez, estava flanquejat 
per diversos requadres: a la dreta, breu titulat “El govern valencià veu ‘grotesques’ les 
reaccions al tancament”, després els titolets de 5 reaccions concretes (Eliseu Climent -ACPV-, 
Toni Gisbert –ACPV-, Paula Sánchez de León –govern valencià-, Francesc Homs –govern 
català-, i Anna Simó –ERC-), i un altre breu titulat: “Conseqüències: els treballadors temen 
l’embargament de l’edifici Octubre”. També hi havia un requadre que recollia les reaccions a la 
xarxa (“Indignació generalitzada a les xarxes socials”), bàsicament missatges de twitter (Raül 
Romeva, Muriel Casals, Saül Gordillo, Sergi Vicente, Feliu Ventura, Pau Alabajos, Xavi Sarrià, 
Vicent Partal i Cesk Freixas). 

El Periódico amplia el seu breu de divendres amb una mitja pàgina dissabte, també a la secció 
de Política (gairebé al final, a la darrera pàgina de la secció), però enlloc de destacar la reacció 
ciutadana a les xarxes socials, el que va fer és donar veu al govern valencià. Titula “El Govern 
de Camps ridiculitza les crítiques per l’apagada de TV-3”. I afegeix en dos titolets: “Justifica les 
multes a Acció Cultural per promoure emissions ‘il·legals’ a València. L’entitat afirma que la 
‘persecució’ del PP és un intent de tapar el ‘cas Gürtel’”. La crònica era d’Alba G. Laguna, des 
de València. En un requadre lateral, sí que es feia ressó de l’atac massiu de cireactivistes als 
webs de la Generalitat, però ignorava totalment l’apagada de webs i blogs en contra de la 
protesta o qualsevol altra reacció dels internautes. Tampoc hi havia ni editorial ni cap article 
d’opinió que es fes ressó del conflicte. 



30 

Pel que fa a La Vanguardia, dissabte hi dedica mitja pàgina de la secció de Política, amb una 
crònica del corresponsal a València, Salvador Enguix (“Las multas fuerzan al cierre de TV3 en 
Valencia. La Generalitat de Catalunya pide ‘sentido común’ a Camps”), en que es feia ressó de 
les reaccions polítiques, tant a Catalunya com al País Valencià, però no fa cap referència a la 
revolta promoguda des de les xarxes socials. A la mateixa edició de dissabte, la columna 
habitual de Pilar Rahola a les pàgines d’Opinió està dedicada al problema. Es titula “Algo más 
lejos” i, després d’una llarga introducció sobre el procès de desnaturalització de la identitat 
valenciana (“…la interrelación entre catalanes y valencianos fue tan estrecha en épocas del 
franquismo, como lentamente destruida en democracia”), Rahola critica la decisió del govern 
Camps amb aquestes paraules:  

“TV3 ya no se podrá ver en Valencia, y el ínclito presidente Camps dormirá más feliz. Más 
cerca de cualquier inquisidor que de los grandes nombres valencianos y más cerca de la 
estupidez que de la razón, su hito habrá sido glorioso: en los tiempos de la comunicación, él 
será la reencarnación de la gloriosa censura. Culminará así un proceso minuciosamente 
planificado: el de la destrucción de la memoria compartida de dos pueblos”. 
 

Els rotatius valencians 

Levante-EMV es consolida dissabte com el rotatiu que ofereix la cobertura més completa sobre 
l’apagada. El tema torna a aparéixer a portada i obre el diari com a tema del dia, amb dues 
pàgines. El diari titula a la pàgina 3: “El Consell culpa al gobierno del cierre de TV3 y le pide 
mas espacio radioeléctrico”, en alusió a les declaracions del Govern de Francisco Camps 
reclamant un nou multiplex al Govern espanyol. El subtítol de la notícia cita el Govern català: 
“Catalunya recuerda a la Generalitat valenciana que tiene reservador un canal para RTVV y 
asegura que la reciprocidad es absoluta”. La notícia inclou un gràfic molt complex amb la 
distribució dels canals de TDT d’abast valencià. Al mateix temps, Levante-EMV informa en 
aquesta pàgina amb dues peces independents que Catalunya ràdio segueix emetent a tot el 
territori del País Valencià –de fet, és l’únic rotatiu dels analitzats que aporta aquesta dada– i es 
fa ressò de l’atac d’Anonymous a la web de la Generalitat valenciana i el PP.  

Levante-EMV dedica la pàgina 4 a un reportatge sobre les sancions aplicades pel Govern 
valencià a les televisions locals que emeten espais de tarot i astrologia. L’article, titulat “Las 
televisiones de tarot eluden las sanciones”, explcia que la política del Govern de Francisco 
Camps amb aquestes televisions és molt més laxa que l’aplicada amb TV3. L’article explica 
que “el Consell asegura haver abierto expediente a 17 emisoras, pero solo multa a cuatro”, i 
que “la sanción de TV3 es seis veces mayor que las demás”. En aquesta pàgina també 
s’informa, amb dues peces independents, de la reacció d’Acció Cultural (“ACPV denuncia la 
persecución de Camps y pide que lo releven”) i les declaracions de partits, sindicats i entitats 
del País Valencià.  

A diferència del dia anterior, Las Provincias de dissabte sí que informa amb certa intensitat de 
l’apagada de TV3. El tema apareix a la portada, i a les pàgines interiors hi dedica un article que 
obre la secció de Política, a la pàgina 22 del diari. En aquest text, que només cita fonts del 
Govern valencià, es destaca l’atac d’Anonymous a la web de la Generalitat i del PP i es 
ressalten amb una peça a part les declaracions de Joan Laporta, líder de Solidaritat per la 
Independència: “Laporta afirma que el cierre es un genocidio cultural”. En canvi, no se cita cap 
entitat ni partit valencià.  

 



31 

 5. L’apagada a les xarxes socials d’Internet 

L’apagada de TV3 al País Valencià ha generat una reacció molt important a les xarxes socials 
d’Internet i en especial a Twitter. Hi ha qui ha definit la resposta ciutadana en aquest espai com 
la primera revolta 2.0 d’Europa, fent una analogia amb les protestes d’Egipte i Tunísia, on les 
xarxes socials han jugat, segons alguns analistes polítics, un paper fonamental a l’hora 
d’organtizar i difondre les manifestacions contra els règims de Mubarak i Ben Alí. En el cas de 
l’apagada de TV3, Twitter i en menor mesura Facebook han estat les principals eines 
emprades pels internautes per donar a conèixer tota mena d’informació i convocatòries de 
protesta.  

5.1 L’apagada de TV3 a Twitter  

El hashtag2 #sensesenyal, i en menor mesura el hashtag #volemTV3 i els conceptes ‘País 
Valencià’ i ‘TV3’, van situar-se entre els temes més comentats de Twitter a nivell de l’Estat 
espanyol durant quatre dies seguits, de la nit de dijous 17 de febrer (quan va fer-se pública la 
desconnexió dels repetidors) fins a diumenge 20 de febrer3. Una permanència entre els 
trending topics de Twitter que no ha assolit cap hashtag d’arrel catalana. En el moment àlgid de 
la protesta virtual, registrat el divendres entre les 9h i les 13h, els quatre conceptes van estar 
situats simultàniament entre els deu temes més comentats a Twitter a nivell espanyol.  

Al marge d’aquesta dada, elaborada per Twitter a partir d’un algoritme propi, analitzar a fons 
l’impacte d’un hashtag no és feina fàcil. La companyia no ofereix estadístiques oficials de cap 
mena, més enllà d’un llistat d’actualització permanent amb els 10 temes del moment a nivell 
mundial o per estats4. Al marge de Twitter, però, diverses plataformes web ofereixen dades 
estadístiques en temps real sobre l’evolució dels temes més comentats en aquesta xarxa. Són 
dades que, tot i no ser oficials, esdevenen l’única eina per objectivar quina importància pot 
arribar a assolir el debat sobre una determinada qüestió en aquesta xarxa social.  

Una de les pàgines web que ofereix estadístiques més completes és Trendistic 
(www.trendistic.com). Segons aquesta plataforma, el hashtag #sensesenyal, en el moment més 
àlgid del seu ús (divendres 18 de febrer a les 11h), era present en el 0,05% de tweets a nivell 
mundial5. Aquell mateix dia a arribar al 0,04% a les 9h i a les 13h, i va decaure fins al 0,03% a 
les 19h. Dissabte es va mantenir en el 0,02% entre les 10h i les 11h. I diumenge no va passar 
del 0,01% registrat a les 12h.  

 

                                                
2 Els missatges de Twitter poden etiquetar-se mitjançant la inclusió d’un hashtag, és a dir, una paraula o frase 
prefixada amb un símbol de hash (#). Els hashtags serveixen per generar conversa, inciten a l’usuari a participar en 
una discussió i faciliten la creació de comunitats entorn d’un determinat tema.  
3 L’informe analitza només tres dies, del 17 al 19 de febrer.  
4 El blog nordamericà Mashable, especialitzat en informació sobre xarxes socials i eines 2.0, explicava que Twitter 
Analytics, l’eina estadística oficial de Twtitter, havia començat a testar-se entre un petita selecció d’usuaris a finals 
de 2010, però de moment no és ni pública ni oficial. 
5 Trendistic només ofereix dades a nivell mundial.  



32 

Evolució del hashtag  #sensesenyal segons Trendistic 

 

 

La cerca a Trendistic a partir del concepte ‘TV3’, ofereix xifres relativament similars. El 
divendres 18 a les 11h, un 0,03% dels tweets globals contenien el concepte ‘TV3’ en els seus 
140 caràcters. Dissabte 19 i diumenge 20, la xifra no va passar del 0,01%. Pel que fa al 
hashtag #volemTV3 i el tema País Valencià, Trendistic no ofereix dades perquè la quantitat de 
tweets emesos no és prou apreciable. Que el hashtag #sensesenyal s’imposi a uns altres de 
similars s’explica, en part, perquè ha estat l’única etiqueta impulsada per un mitjà de 
comunicació: Vilaweb.  

Quants tweets representen aquest 0,05% que assenyala Trendistic? No és possible calcular-ho 
amb fiabilitat perquè Twitter no dóna dades sobre la quantitat de piulades diàries que es 
realitzen, i menys encara segmentades per territoris6. Així mateix, realitzar un recompte fiable 
tampoc no és possible, perquè les cerques que permet fer Twitter només es mantenen a la 
xarxa durant unes poques hores. Tot i això, Vilaweb informava que l’etiqueta #sensesenyal 
havia estat la més emprada a Twitter en tot el país durant el divendres 18 de febrer7,  i ho 
il·lustrava amb un mapa elaborat a partir del web Trendsmap, que calcula de forma apreciativa 
l’impacte dels hashtags de Twitter sobre un territori. Alguns usuaris de Twitter, com el 
periodista valencià David Segarra, esmentaven la xifra de 70.000 tweets emesos sobre 
l’apagada de TV3, sense citar fonts. 

 

                                                
6 Les darreres dades fetes públiques per la companyia el passat mes de gener situen el número global de tweets en 
una mitjana de 110 milions diaris, realitzades per uns 200 milions d’usuaris. 
7 Vilaweb. La xarxa encapçala les protestes. Divendres, 18 de febrer de 2011.  



33 

Impacte quantitatiu del hashtag #Sense senyal 

Pot ser més útil, però, comparar l’impacte del hashtag #sensesenyal amb altres hashtags de 
repercussió mundial. La setmana del 14 al 19 de febrer, el web What the Trend, especialitzat 
en calcular l’impacte de tòpics a Twitter, situava al capdamunt del seu rànquing (realitzat a 
nivell nord-americà) el concepte ‘Grammy Awards’, que va rebre un 0,47% dels tweets 
mundials. La mateixa setmana, segons Trendistic, el concepte ‘Valentine’s Day’ va registrar un 
2,21% de les piulades globals el 14 de febrer (dia de Sant Valentí). Un hashtag polític d’impacte 
global, #Egypt, va registrar els dies 11 i 12 de febrer un 2,72% del trànsit segons Trendistic.  

Si fixem el focus més aprop i fem la comparativa a nivell d’Estat espanyol, veurem com el 
hashtag #Goya va assolir els dies 13 i 14 de febrer un 0,86% dels tweets globals, divuit 
vegades més que #sensesenyal. En aquest sentit, cal tenir en compte que la cerimònia 
d’entrega dels premis Goya, envoltada enguany de molta polèmica arran de la dimissió del 
president de l’Acadèmia espanyola del Cinema, Álex de la Iglesia, té un impacte important a tot 
el territori hispanoparlant. Un altre hashtag espanyol amb molta tirada, #Nolesvotes, impulsat 
per col·lectius internatutes per protesar contra l’aprovació de l’anomenada Llei Sinde, va 
registrar dimarts 15 i dijous 17 un 0,4% del tràfic global. El hashtag #OTlive, impulsat pel 
programa de televisió Operación Triunfo, va registrar els dies 6 i 7 de febrer un 0,22% de 
tweets.  

Impacte qualitatiu del hashtag #sensesenyal 

L’etiqueta #sensesenyal ha aplegat milers i milers de piulades contra la fi de les emissions de 
TV3 al País Valencià. De totes aquestes, n'hi ha tres que s'han convertit en les més 'populars' 
segons Twitter8: una de l'ex-conseller en cap de la Generalitat catalana, Josep Bargalló 
('@BBCWorld Regional government of València, where catalan is co-official, has banned the 
Catalan TV'), una altra del corresponsal de TV3 a la Xina Sergi Vicente ('Proposo a la 
Generalitat Valenciana que compri a la Xina software censor per evitar que els valencians vegin 
TV3 per internet'), i una tercera de la periodista badalonina Clara Solà Niubó ('Catalan 
television banned in Valencia (Europe). It's not Egypt or Iran is #Spain who is censoring now').9 

La importància de l’impacte d’un tema a Twitter no és tan quantitativa com qualitativa. I en 
aquest cas, polítics, periodistes, músics, escriptors i demés usuaris de Twitter han aprofitat 
aquesta finestra al món per fer sentir la seva repúdia contra el tancament de TV3 al País 
Valencià. De fet, la primera reacció de la Generalitat de Catalunya fou a través d'una piulada 
del conseller Lluís Recorder, que divendres dia 18 al matí deia: 'Dia de dol pel català i la 
llibertat d'emissió, moltes il·lusions frustrades'.  

5.2 L’apagada de TV3 a Facebook 

 

L’impacte de Facebook en la difusió de la informació crítica amb l’apagada de TV3 al País 
Valencià ha estat molt menor que l’expectació generada a Twitter. Com ja ha passat amb altres 

                                                
8 Quan un hashtag és molt comentat, Twitter selecciona com a top tweets les aportacions d’alguns usuaris a partir 
d’un algoritme basat en el feed back d’altres usuaris  
9 Com a exemples de totes aquestes reaccions, us oferim en un annex un llistat de les  piulades més remarcables 
que s'han publicat aquests darrers dies. 



34 

casos recents, aquesta xarxa social es veu relegada a un segon pla davant de la immediatesa 
de Twitter per difondre informació. La pàgina de la Plataforma Sense Senyal, creada arran de 
l’apagada, suma només 1.112 seguidors. El grup No al tancament de l’emissió de TV3 al País 
Valencià, creat a principi de 2010, suma ja 6.479 membres. I el Col·lectiu Oficial "Volem La TV3 
al País Valencià", un grup creat també fa mesos, en suma 12.977.  

5.3 Les xarxes socials i els mitjans convencionals 

La reacció social a les xarxes ha tingut resposta per part dels mitjans de comunicació 
convencionals? La influència de Twitter en l’agenda temàtica dels mitjans és evident en el cas 
de TV3 i Catalunya Ràdio, casos que hem volgut estudiar amb deteniment. No es pot afirmar 
que Twitter determini l’agenda temàtica d’ambdós mitjans, però veurem com els moments de 
màxima activitat a la xarxa coincideixen amb els moments de màxima tensió informativa.  

Anàlisi de l’impacte de Twitter  sobre la cobertura de TV3 i 3/24  

L'emissió de TV3 va tancar-se al País Valencià el dijous 17 de febrer a tres quarts de deu de la 
nit, un cop acabat el Telenotícies. Al llarg del matí, quan la protesta encara no era a les xarxes 
però la notícia del possible tancament s’havia fet pública a través de mitjans com Vilaweb, el 
canal 3/24 no en va parlar. El primer espai informatiu de la cadena que esmenta la possibilitat 
que TV3 deixi d’emetre al País Valencià és el Telenotícies Migdia, que hi dedica un off 
conductor de trenta segons que posteriorment van reproduir les rodes informatives del 3/24 fins 
al Telenotícies Vespre.  

En el marc del TN Vespre, tot i que la decisió de l’apagada del senyal ja era pública, només es 
va emetre un off conductor de Ramon Pellicer damunt d'unes imatges d'arxiu. En total, poc més 
de trenta segons. Mentre això succeïa, va començar el proliferar a Twitter el hashtag 
#sensesenyal, que va esdevenir trending topic per primer cop sobre les 23h. I és a partir de que 
s’inicia la dinàmica de protesta a les xarxes socials que els espais informatius de Televisió de 
Catalunya comencen a ampliar la seva cobertura. El 3/24 dedica per primera vegada una peça 
a l’apagada en la roda de les 21.30h, posterior al TN. I a partir de la roda de les 22h, l’apagada 
de TV3 al País Valencià obre el sumari, pràcticament en paral·lel a l’assoliment del primer 
trending topic.   

Divendres, al programa Els Matins de TV3 no se'n va fer cap esment fins passats vint-i-cinc 
minuts del començament: de nou, un off conductor de Josep Cuní damunt d'unes imatges 
d'arxiu durant un minut es limitaven a informar que ACPV s'havia vist obligada a tancar els 
repetidors de TV3 per la pressió i l'ofec econòmic de la Generalitat valenciana. Més tard, a mig 
matí, el tancament de TV3 al País Valencià va ser objecte de la tertúlia del programa.  

Paral·lelament, a la xarxa, molta gent posava el crit al cel per la poca cobertura que feia TV3 
del seu propi tancament al País Valencià. Arribava el punt més àlgid de l’ús del hashtag 
#sensesenyal. Així mateix, diversos usuaris realitzaven comentaris a les seves pàgines a 
Facebook i centenars de piulades dirigides a TV3 reclamant informació i una reacció a 
l'apagada van pressionar. Coincidint amb el punt més àlgid, a les 12h, el 3/24 amplia la seva 
cobertura i arriba a oferir dos vídeos i dos offs conductors sobre el tema, a més d’una entrevista 
telefònica amb Eliseu Climent que es converteix en un insert informatiu les posteriors rodes. Al 
migdia, el Telenotícies obria amb una peça sobre el tancament del canal, emetent imatges de 
la roda de premsa d'Acció Cultural del País Valencià, i les reaccions de diversos representants 



35 

polítics, socials i culturals. Nou minuts de cobertura, l’espai més ampli del que ha gaudit el tema 
a TV3.  

El hashtag #sensesenyal va seguir sent trending topic durant tot divendres i també durant 
dissabte, però amb menys intensitat. De la mateixa manera, la cobertura de TV3 i el 3/24 va 
anar decreixent. El TN Vespre de divendres va dedicar-hi un total de 4,36 minuts, i al TN Migdia 
de dissabte la notícia ja només es donava amb un off conductor i un insert. Aquesta va ser 
també la dinàmica del 3/24 al llarg de tota la jornada de dissabte.  

En el següent gràfic es compara l’evolució del hashtag #sensesenyal amb la cobertura de TV3 i 
Catalunya Ràdio. Els diferents impactes informatius s’han dividit en franges horàries d’una hora 
i s’han classificat tres categories: 1 (quan la notícia obre la franja horària o el Telenotícies i és 
la principal informació de l’espai analitzat), 2 (quan la notícia no és el tema principal però se li 
dedica com a mínim una peça amb diversos inserts de declaracions) i 3 (quan només es dedica 
al tema un off conductor acompanyat o no d’un insert). Veiem que tot i que TV3 comença a 
informar del tema abans que es generi activitat a Twitter, el punt de màxima tensió informativa 
(divendres a partir del TN migdia) ve precedit del punt de màxima activitat a de #sensesenyal. 
Així mateix, el matí de dissabte, en què el hashtag presenta un repunt de la seva activitat, TV3 
incorpora de nou el tema a la seva agenda informativa.  

 

 

 

Anàlisi de l’impacte de Twitter  en la cobertura de Catalunya Ràdio  

La dinàmica de Catalunya Ràdio en relació amb l’impacte del hashtag #sensesenyal és similar 
a la de TV3, i si bé la ràdio pública de Catalunya informa, en línies generals, amb menys 
intensitat sobre el tema. La primera informació al respecte apareix en el butlletí horari de les 
18h i esmenta la possibilitat de la clausura de les emissions. La notícia es va pública durant 
l’emissió del Catalunya Vespre, que no l’esmenta, però l’informatiu nocturn El Cafè de la 
República, a partir de les 21h, ja ho dóna com a segon tema del dia. L’emissió d’aquest espai 
coincideix amb el primer pic del hashtag #sensesenyal.  

El divendres, la intensitat informativa sobre l’apagada de TV3 també va en paral·lel al 
creixement del hashtag. Durant El Matí de Catalunya Ràdio s’hi fa esment com un més dels 
temes de l’agenda informativa, però no se’l prioritza, tot i una entrevista en directe amb Eliseu 
Climent en el moment en què el clam a les xarxes socials comença a ser intens. L’informatiu 
del migdia, a les 14h, situa la qüestió com a tema d’obertura, igual que el Catalunya Vespre i El 
Cafè de la República. Al llarg del dia la notícia és present en tots els butlletins, per bé que amb 
intensitats diferents.  



36 

L’endemà, la cobertura decau de forma dràstica. Els butlletins horaris no l’esmenten en cap cas 
i només L’informatiu del migdia, en la seva edició de cap de setmana, li dedica un espai limitat i 
no com a tema prioritari.  

El següent gràfic contrasta l’evolució de #sensesenyal amb la cobertura dels espais informatius 
de Catalunya Ràdio. Els diferents impactes informatius s’han dividit en franges horàries i s’han 
classificat tres categories: 1 (quan la notícia obre el butlletí horari o l’informatiu analitzat), 2 
(quan la notícia no és el tema principal del butlletí o informatiu però se li dedica com a mínim 
una peça amb diversos inserts de declaracions) i 3 (quan només es dedica al tema un breu 
sense inserts). Podem observar com els moments de màxima tensió informativa (divendres a 
partir de les 14h) venen precedits del pic de màxima activitat de #sensesenyal, i que dissabte el 
tema desapareix totalment de l’agenda informativa fins després del darrer pic del hashtag.  

 

 



37 

Conclusions 

 

• Les xarxes socials d’Internet, i en particular Twitter , han influït de forma remarcable a 
l’hora de situar l’apagada de TV3 en l’agenda temàt ica dels mitjans . Els punts de més 
intensitat del hashtag #sensesenyal han precedit els moments de màxima intensitat 
informativa dels mitjans més immediats (TV3, 3/24 i Catalunya Ràdio) i també una major 
cobertura de la premsa en paper. Els mitjans digitals, en canvi, han evolucionat en paral·lel 
a la dinàmica 2.0, i en alguns casos, com el de Vilaweb, fins i tot l’han alimentat. Es 
constata, doncs, que la pressió social a la xarxa t é conseqüències directes en el 
tractament informatiu dels temes d’interès social, i que els mitjans són permeables a 
les seves dinàmiques. 

• Els mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Au diovisuals han reaccionat tard a 
l’hora de donar cobertura a l’apagada de TV3.  Tot i que l’apagada del senyal de TV3 a 
les comarques del sud era més que previsible (diversos rotatius impresos i digitals 
n’informaven el mateix dijous), la reacció de la cadena pública arriba tard i TV3, 3/24 i 
Catalunya Ràdio no comencen a centrar el seu focus informatiu en la matèria fins que 
Acció Cultural fa efectiu el tall de les emissions i la protesta esclata a Internet i les 
xarxes socials . La manca de previsió se soluciona, en part, per la ràpida capacitat de 
reacció del 3/24. En canvi, resulta especialment greu que el Telenotícies vespre de dijous 
17 només dediqués trenta segons al tema, quan la notícia ja estava confirmada.   

• Així mateix, la rellevància que han donat els mitjans de la CCMA  a la clausura de les 
emissions de TV3 ha estat força moderada , sobretot si tenim en compte que, en el cas 
de Televisió de Catalunya, l’apagada de les emissions suposava una pèrdua substancial de 
la seva audiència potencial. Només un dels tres dies fou el tema principal en els butlletins 
informatius del 3/24, i en els Telenotícies, tant dijous com dissabte el tema era 
sistemàticament relegat a la segona meitat del informatius. En clau tan periodística com 
empresarial resulta incomprensible que els mitjans de la Corporació, i en especial 
TV3, no hagin destacat per sobre de la resta d’acto rs mediàtics a l’hora de dotar 
d’intensitat i qualitat informativa el tema . Cal dir que, a diferència de TV3, 3/24 i 
Catalunya Ràdio, el portal de la CCMA, 3cat24.cat, ha fet un seguime nt intens, generós 
i a l'alçada de les circumstàncies . 

• Els mitjans digitals han reaccionat a l’apagada de TV3 de forma immediata i en 
paral·lel a la dinàmica sorgida a les xarxes social s. El seguiment posterior, en canvi, ha 
marcat diferències: hi ha hagut mitjans que se n'han desentès quasi per complet i d’altres, 
com Vilaweb, que pràcticament han liderat la protesta a les xarxes. El to i l'enfocament és 
bastant unànime en favor de la continuïtat de les e missions de TV3, tret de l’edició 
digital de Las Provincias  i alguns apunts negatius de l’edició digital d’ El Periódico . 
L'opinió i les editorials han servit per reforçar el missatge de cada mitjà i el 90% s'han 
posicionat en contra del tancament. S'ha aprofitat també per criticar tot el model de govern 
de Francisco Camps. 



38 

• Pel que fa a la premsa en paper, es detecten dues t endències clares: un bloc de 
mitjans format per Ara, Avui , El Punt  i Levante-EMV  que fa un tractament intens del 
conflicte , el destaca a portada i el considera un tema prioritari a l’interior, i un segon bloc 
format per La Vanguardia , El Periódico  i Las Provincias  que gairebé no informa dels 
fets.  Avui, El Punt i Levante-EMV, a més a més, destaquen per anticipar-se el mateix dijous 
amb una informació sobre la possible clausura dels repetidors. L’Ara, en canvi, destaca per 
una contundent portada divendres 18, convertint-se en el primer rotatiu que aborda la 
clausura com el tema principal de la seva agenda temàtica. Levante-EMV  és l’únic rotatiu 
imprès valencià analitzat que incorpora fonts favor ables a la continuïtat de les 
emissions de TV3 .  

• L’anàlisi de la cobertura dels mitjans impresos revela que la línia editorial en relació a la 
clausura de TV3 al País Valencià no depèn de que el  centre de decisió del diari estigui 
radicat a València o Barcelona . La cobertura d’Ara, Avui o El Punt és més similar a la de 
Levante-EMV que no pas a la de la resta de diaris del Principat. Així mateix, la cobertura de 
La Vanguardia o El Periódico s’aproxima més a la de Las Provincias que no a la dels altres 
rotatius amb seu a Barcelona.  



39 

 Annex. Recull de piulades 

Òmnium Cultural:  'Òmnium, Obra Cultural Balear i Acció Cultural del País Valencià tanquem 
els webs per mostrar el rebuig a la clausura de TV3'. 'El tancament de TV3 és un atac a la 
llibertat d’expressió, a la lliure circulació de productes culturals i a la llengua catalana.' 

Vicent Partal, periodista, director de VilaWeb:  'Ara mateix acaben de tancar TV3 a tot el 
País Valencià. 21.47 del dijous 17 de febrer de 2011'. 'Han tancat TV3 al País Valencià. 
Tanquem també http://vilaweb.cat'.  

Enric Morera, portaveu de Compromís a les Corts Val encianes:  'Impressionant la reacció 
cívica contra la censura del govern de Camps. Estem #sensesenyal per culpa de gent sense 
dignitat.' 

Ignasi Guardans, ex-diputat al Parlament europeu pe r CiU:  'Molt fort que hi hagi canals 
buits en contingut i des d'avui TV3 no arribi a València per motius polítics malgrat la demanda 
de molts milers'. 

Jaume Ciurana, regidor de CiU a l'Ajuntament de Bar celona:  '#sensesenyal? El senyal que 
ens envien és clar: quant de temps trigarem col·lectivament a adonar-nos-en?' 

Dolors Camats, portaveu d'ICV al Parlament català:  'Tant espanta la llibertat d'expressió?! 
Sí! Camps vol tornar a arrassar i tanca les veus que el contesten!' 

Raül Romeva, eurodiputat d'ICV:  'Curiosa legalitat la que ens porta a una guerra, ampara 
corrupteles i fa tancar repetidors. I això es mereix majoria absoluta?' 

Josep Huguet, ex-conseller per ERC:  'La Cam(ps)orra que mana/ a València ha tancat/ la 
darrera porta oberta/ als aires de llibertat' 

Carles Campuzano, diputat al congrés espanyol per C iU:  'La política valenciana cada dia 
em recorda més la política italiana.' 

Quim Soler, regidor de Vic per la CUP:  'Tanquen TV3 al País Valencià i a Els Matins parlen 
de formatges. Potser ens haurem de plantejar un boicot'. 'En Camps, la Rita i en Fabra / ens 
deixen #sensesenyal / ens volen trencar el país / sort que hi ha Acció Cultural #garrotweet' 

Queco Novell, periodista i humorista:  'Tard o d'hora la ignorància ha de pagar el seu preu. 
Una abraçada als amics valencians.' 

Antoni Bassas, periodista:  'El final de TV3 a València es un més dels vells actes de 
separatisme cultural, però ara tenim internet.' 

Feliu Ventura, músic:  'No podran res davant d'un poble unit, alegre i combatiu. V.A.Estellés', 
'Tot crim té un mòbil. El de Camps ja o té cobertura', 'No es pot subestimar els valencians', 'Re-
Acció Cultural del País Valencià'. 

Xavi Sarrià, cantant d'Obrint Pas:  'Recordem que avui s'apaga una de les poques vies que 
ens quedaven per escoltar música en la nostra llengua al País Valencià'. 'Quan ens alçarem de 
veritat contra els corruptes i dèspotes que ens gorvernen? Quan arribarà el Dia de la Ràbia?' 



40 

David Segarra, periodista valencià que treballa des  de fa anys a Veneçuela:  '200 webs van 
tancar en solidaritat amb TV3. 100.000 Tweets. Trending Topic 3 dies seguits. Ara als carrers!' 

Pere Mas, periodista de Catalunya Ràdio:  'De què té por en Camps? Són nervis pel procés 
judicial dels vestits? Es comporta com un dictador de república bananera!!!' 

Jordi Fortuny, periodista:  Al País Valencià no es pot veure TV3, però a Catalunya es pot 
veure Intereconomía. I tot legal, eh? 

Jordi Lon, periodista, filòleg i cap de projectes d 'Òmnium:  Que no diguin que és normal / 
perquè no s'ho creu ningú / deixar, al segle vint-i-u, / un país #sensesenyal. 

Gabriel Bibiloni, filòleg:  'Diuen que és la primera revolta amb les Xarxes Socials a Europa. 
Qui sap on pot arribar.' 

Àlex Brossa:  "Perquè per tornar a néixer necessiteu morir", Pere Quart. El colonialisme 
espanyol acaba amb 26 anys de TV3: tornarem a néixer! 

Jordi Salvia:  Històrica portada de VilaWeb contra la censura de TV3 al País Valencià 

Marcel Tuyet:  I és que aquesta apagada /només pot sortir d'un dement /mecagum la mar 
salada /ànims, Eliseu Climent! 

Iolanda Mora:  Un país amb censura no és un país democràtic. I els mitjans de comunicació 
que silencien el fet, ni són mitjans ni són res. 

Esteve Torres:  El pijor de l'apagada de TV3? La indiferència de molta gent... 

 


