
Dossier Media.cat

La cobertura mediàtica 
de la mort de Samaranch 

Anàlisi del tractament 
de la premsa escrita i digital 

i dels Telenotícies de TV3

Abril 2010



Dossier Media.cat

La cobertura mediàtica 
de la mort de Samaranch 

Anàlisi del tractament 
de la premsa escrita i digital 

i dels Telenotícies de TV3

Miquel Andreu, Ivan Mullor, 
Roger Palà i Humbert Roma



Sumari

1. Introducció ............................................................................................................................. 2

2. Objectius ................................................................................................................................ 3

3. La militància franquista ........................................................................................................ 4

4. Els casos de corrupció al capdavant del COI ..................................................................... 7

5. El fre a les aspiracions olímpiques de Catalunya .............................................................. 9

6. El ressò a la premsa esportiva ........................................................................................... 11

7. El tractament de la premsa internacional ......................................................................... 13

8. L’impacte en les xarxes socials ......................................................................................... 15

9. Conclusions ......................................................................................................................... 16

1



1.Introducció

Hi  ha  esdeveniments  que  posen  en  qüestió  de  forma  significativa  la  qualitat  del  sistema 
comunicatiu d'una societat. Un d'ells ha estat, sens dubte, en l'espai català de comunicació que 
analitza de forma crítica Media.cat, la mort de Juan Antonio Samaranch, esdevinguda el passat 
21 d’abril. Per les dades biogràfiques que cada mitjà n'ha destacat, per les que ha posat en 
segon terme i, també, per les que ha amagat o justificat de forma poc convincent. I també és 
bàsic analitzar la relació de les estratègies comunicatives dels mitjans amb les que han adoptat 
les persones i institucions que conformen el  poder polític  i  econòmic al  nostre país,  ja que 
demostra una estreta dependència d'ell, en la nostra societat.

Juan Antonio Samaranch va fer carrera política en el règim franquista, al qual s'havia adherit 
durant la guerra. Es va afiliar a la Falange, el partit únic, i mai no en va renegar. Fins a les 
darreries del règim, com mostren els testimonis gràfics, va lluir camisa blava i jaqueta blanca de 
jerarca de la dictadura. Delegado Nacional de Deportes el 1966 i president de la Diputació de 
Barcelona el 1973 per nomenament del dictador –per a qui sempre va tenir paraules d'elogi–, 
quan aquest va morir es va apartar de la primera línia política, després d'un tímid intent de 
participar-hi amb un projecte de partit polític conservador, que va fracassar. 

La seva trajectòria, tant amb el franquisme com després, va anar lligada a negocis immobiliaris 
–com  ara  la  construcció  del  barri  de  Ciutat  Meridiana  a  Barcelona–.  Com  a  ambaixador 
espanyol a Moscou, va anar teixint la xarxa d'influències que el portarien a la presidència del 
Comitè Olímpic Internacional el 1980. Des d'aquest lloc va potenciar el professionalisme dels 
esportistes participants i el negoci econòmic dels Jocs Olímpics, va propiciar la seva celebració 
a Barcelona el 1992 i va fer aprovar noves regles per impedir a les nacions sense Estat, entre 
elles  Catalunya,  tenir  comitè  olímpic  i  representació  pròpia.  Dins  del  COI  també va haver 
d'afrontar diversos escàndols econòmics i d'influències durant el seu mandat al capdavant de 
l’organisme (1985-2001). Va ser president de La Caixa del 1986 al 1999, any en què en va ser 
nomenat president d'honor. El govern de la Generalitat de Catalunya li va atorgar la Medalla 
d'Or el 1985 i el rei d'Espanya el va fer marquès el 1991. 

L’objectiu d’aquest dossier d’urgència de Media.cat, l’observatori crític dels mitjans impulsat pel 
Grup de Periodistes Ramon Barnils amb el suport de la Fundació Escacc, és esbrinar fins a 
quin punt el tractament que els mitjans de comunicació catalans han donat a la mort de Juan 
Antonio  Samaranch ha tingut  en  compte  totes les  facetes  de la  seva trajectòria  humana i 
política.  Publicar  aquest  dossier  una  setmana després  de la  seva mort  no  és  una  decisió 
arbitrària, sinó que ve motivada per la constatació que, en aquest cas concret, la unanimitat 
política i mediàtica a l’hora de silenciar o matisar els aspectes més controvertits de la vida de 
Samaranch  reclamava  una  eina  de  contrast  el  més  urgent  possible,  quan  el  tema encara 
estigués viu a les redaccions. D’altra banda, l’imperatiu temporal ens obliga a limitar en certa 
mesura l’abast de l’informe. El dossier se centra en la premsa escrita –generalista i esportiva-, 
la  premsa digital  i  el  Telenotícies.  El  dossier  també analitza  el  ressò del  cas a la  premsa 
internacional  de més prestigi  i  el  paper  que han jugat  les xarxes  socials  com a contrapès 
informatiu.

2



2.Objectius

L’objectiu d’aquest informe és avaluar fins a quin punt el relat sobre la mort de Juan Antonio 
Samaranch ha contemplat totes les facetes de la seva persona o bé n’ha obviat els punts més 
controvertits, construint una visió distorsionada del personatge. 

A l’hora d’elaborar-lo s’han tingut en compte: 

• Els continguts publicats pels diaris d’informació general catalans o amb edició catalana 
(La Vanguardia, El Periódico, El País, Avui, El Punt, ABC, La Razón i Público) els dies 
22 i 23 d’abril (123 articles en total, entre cròniques, obituaris i articles d’opinió).

• Els continguts publicats per la premsa esportiva catalana (El Mundo Deportivo,  Sport i 
El 9 Esportiu) els dies 22, 23 i 24 d’abril. Samaranch protagonitza 59 pàgines. 

• Els  continguts  dels  principals  diaris  digitals  catalans  (Vilaweb,  Avui.cat, 
LaVanguardia.es,  3cat24.cat,  E-notícies,  El  Debat,  Nació  Digital,  Directe,  Crònica, 
Tribuna i La Malla)

• Les edicions  migdia  i  vespre  dels  Telenotícies  de TV3 dels  dies  21 i  22  d’abril.  El 
Telenotícies  obre  totes  les  seves edicions  –migdia  i  vespre-  dels  dies  21 i  22 amb 
notícies sobre el president d’honor del COI i hi dedica el següent temps: TN Migdia 21 
d’abril,  11 minuts (de 63); TN Vespre 21 d’abril,  10 minuts (de 24); TN Migdia de 22 
d’abril, 12 minuts (de 56); TN Vespre de 22 d’abril, 9 minuts (de 36). 

L’informe analitza si, a l’hora de construir el seu relat sobre Samaranch, aquests mitjans han 
tingut en compte tres aspectes concrets de la seva trajectòria: 

• El seu passat franquista com a militant de Falange, Delegado Nacional de Deportes i 
president de la Diputació de Barcelona durant la dictadura. 

• Les denúncies i escàndols de corrupció que van afectar la seva gestió al capdavant del 
Comitè Olímpic Internacional (COI). 

• La  reforma de  la  Carta  Olímpica  del  COI,  aprovada  l’any  1996  sota  el  mandat  de 
Samaranch,  que des de llavors  impedeix  la  participació  de les  nacions  sense estat 
(entre elles Catalunya) en els Jocs Olímpics. 

3



3.La militància franquista

Juan Antonio Samaranch va fer carrera política en el règim franquista, al qual s'havia adherit 
durant la guerra. Es va afiliar a la Falange, el partit únic, i fins a les darreries del règim, com 
mostren els testimonis gràfics, va lluir camisa blava i jaqueta blanca de jerarca de la dictadura, 
a més de realitzar  en públic la salutació feixista.  Delegado Nacional de Deportes el  1966 i 
president de la Diputació de Barcelona el 1973 per nomenament del dictador –per a qui sempre 
va  tenir  paraules  d'elogi–,  quan  aquest  va  morir  es  va  apartar  de  la  primera  línia  política 
després d'un intent fracassat de participar-hi a través del projecte Concòrdia Catalana. 

3.1 La premsa en paper

Del total d’articles publicats per la premsa en paper sobre la figura de Samaranch (123), n’hi ha 
39 que esmenten la seva militància franquista. Ara bé: en la majoria d’ocasions aquesta faceta 
de la seva trajectòria és matisada o justificada per diversos motius. És el cas, per exemple, de 
l’article  El  niño  que  quería  dirigir  el  deporte (El  País,  22  d’abril).  Després  d’esmentar  que 
Samaranch “tuvo sus luces y sus sombras”, el rotatiu del grup Prisa afirma que “sufrió muchos 
ataques al llegar a la cumbre,  como si hubiera sido el único caso a escudriñar de las dos  
Españas”. L’article afirma que “él supo reconvertirse a su manera”. En la mateixa edició, en 
l’article  El arte de la adaptación política,  El País justifica la militància feixista de Samaranch 
com una conseqüència directa de la seva condició social. L’endemà, Xavier Vidal Folch, en el 
seu article No olvides el chocolate (El País, 23 d’abril) afirma que Samaranch va vestir "Camisa 
azul como tanta de la gente bien textil por el empujón de las patrullas [de control]".

També  El  Periódico matisa la  militància  franquista de Samaranch,  i  ho fa recuperant  unes 
paraules del propi president honorífic del COI a l’article Samaranch se'n va amb 89 anys enmig  
del  reconeixement  unànime  (22  d’abril): "Som  milions  els  que  vam  tenir  un  càrrec  en  el 
franquisme. És una qüestió d'edat. Va ser una època d'Espanya i tots hem tirat endavant”. La 
Vanguardia segueix la mateixa línia: en el seu article Un barcelonés universal (22 d’abril) afirma 
que "en la España de Franco centró su actividad política en el pragmatismo y el desarrollo del  
deporte”. 

El mateix fa  El Mundo en el seu article  Catalán universal y forjador del espíritu olímpico (22 
d’abril): “Aunque fue procurador en cortes y consejero nacional del Movimiento, navegó por el  
franquismo sin hundirse en sus lodos e ingresó en la democracia con la credibilidad necesaria  
para ocupar en ella un sitio de honor”. L’articulista Arcadi Espada rebla el clau en el seu text 
Para sustituir a la guerra civil: "Su trabajo como Delegado de Deportes franquista fue un acto 
de limpieza y regeneración”, afirma Espada. "Es verdad que hizo su trabajo con las leyes de la  
dictadura, las mismas leyes que aplicaban los fiscales Mena y Villarejo y que encuadraban los  
articulos de conmemoración y glosa franquistas del joven Manuel Vázquez Montalban”. L’ABC, 
en el  seu article  Muere Samaranch,  se apaga la  gran llama del  olimpismo,  arriba  a donar 
legitimitat  democràtica  a  unes  eleccions  franquistes:  “Esa  fama  le  llevó  a  ser  elegido  
procurador por el tercio familiar más votado de toda España: 530.000 votos en Tarragona, sin 
pucherazo, sin trampa, sin cartón”. 

4



Entre els dies 22 i 23 d’abril, només es publiquen sis articles (d’un total de 123) on s’esmenti el 
passat franquista de Samaranch i no es justifiqui o matisi la seva filiació amb la dictadura amb 
arguments diversos: l’article El senyor de tots els anells, publicat per l’Avui i El Punt en el marc 
d’El 9 Esportiu (22 d’abril), la crònica La biografia de la discòrdia (El 9 Esportiu, 23 d’abril), i els 
articles d’opinió  Garzón i Samaranch, de Saül Gordillo (Avui, 22 d’abril),  Samaranch, far de 
l’independentisme, de Carles Ribera (Avui, 23 d’abril), Samaranch, de Desclot (Avui, 23 d’abril), 
i Olvidos olímpicos (Público, 23 d’abril). 

Cal esmentar també que els únics diaris que publiquen fotografies de Samaranch de l’època 
franquista són l’Avui i El Punt, a partir de la seva edició conjunta amb El 9 Esprtiu, per bé que 
no són el motiu gràfic central de les informacions. 

3.2 La premsa digital 

El consens sobre a l’hora de silenciar o justificar la militància feixista de Samaranch és molt 
diferent en la premsa digital. En aquest cas cal destacar el rellevant paper jugat per Vilaweb, 
que ja en la primera notícia sobre la mort del president honorífic del COI titulava Juan Antonio 
Samaranch es mor sense haver passat comptes pel passat franquista (21 d’abril). La línia de 
les informacions dels dies següents va ser la mateixa: Catalunya vetlla amb els màxims honors  
un dels darrers dirigents del franquisme (22 d’abril) i  El país oficial enterra Samaranch amb 
pompa i cerimònia (23 d’abril). L’endemà, Vilaweb encara va informar sobre la Xiulada al Camp 
Nou en el minut de silenci a Samaranch (24 d’abril). Cal esmentar també que el diari digital va 
optar per destacar des del primer moment diverses imatges de Samaranch dels anys seixanta i 
setanta,  on  aquest  apareix  vestit  amb la  camisa  blava  pròpia  de  la  Falange,  realitzant  la 
salutació feixista o al costat del dictador Francisco Franco. 

La resta de la premsa digital catalana també destaca la militància franquista de Samaranch: ho 
fa el 3cat24.cat amb notícies com  La Comissió per la Dignitat considera una 'vergonya' que 
s'honori  a Samaranch al  Palau de la Generalitat  (22 d’abril),  ICV rebutja canviar  el  nom a 
l'Estadi Companys pel de Samaranch pel seu 'passat no democràtic lligat al franquisme'  (23 
d’abril) o Puigcercós diu que Samaranch va actuar com un 'espanyol enemic de Catalunya' 
impedint un comitè olímpic català  (23 d’abril). Una dada a tenir en compte és que la majoria 
d’aquestes informacions no són producció pròpia del 3cat24.cat,  sinó que són servides per 
l’Agència Catalana de Notícies (ACN). 

La resta dels principals mitjans digitals catalans (E-notícies, El Debat, Nació Digital,  Directe, 
Crònica, Tribuna i La Malla) també esmenten el passat franquista de Samaranch en les seves 
cròniques en major o menor mesura. 

3.3 El Telenotícies 

Les edicions del dia 21 d’abril del Telenotícies esmenten en una peça biogràfica sobre Juan 
Antonio Samaranch el seu pas per la Diputació de Barcelona durant el franquisme i la seva 
gestió com a Delegado de Deportes del règim. L’off de la notícia afirma que Samaranch “va 
saber sempre adaptar-se a on bufava el vent” i que el que veritablement l’engrescava “era 
l’esport”.  En  aquesta  peça  apareixen  declaracions  de  l’economista  Josep  Maria  Ureta 
explicant una suposada reacció de Samaranch el dia de la mort del Dictador, quan hauria 
modificat  el  discurs  oficial  que  li  havien  redactat  com  a  president  de  la  Diputació  de 
Barcelona amb l’objectiu  de no esmentar  tant  el  paper  de Franco i  exalçar  la  figura del 

5



llavors príncep espanyol Joan Carles I. 

Les edicions  del  dia 22 d’abril  del  Telenotícies,  amb connexions en directe amb la capella 
ardent  de  Samaranch  al  Palau  de  la  Generalitat,  no  contenen  cap  referència  al  passat 
franquista del personatge. 

6



4.Els casos de corrupció al capdavant del COI

Un  cop  instaurades  les  institucions  democràtiques,  Samaranch  va  ser  destinat  com  a 
ambaixador a Moscou, va anar teixint la xarxa d'influències que el portarien a la presidència del 
Comitè Olímpic Internacional el 1980. Des d'aquesta posició va potenciar el professionalisme 
dels  esportistes  participants  i  el  negoci  econòmic  dels  jocs  olímpics  i  va  propiciar  la  seva 
celebració a Barcelona el 1992. També es va veure envoltat per denúncies de corrupció, que 
van arribar al seu punt més àlgid arran de les denúncies de suposat nepotisme i compra de 
vots en la concessió dels Jocs Olímpics de d’hivern de 2002 a Salt Lake City. També va causar 
polèmica la designació del seu propi fill com a delegat al COI. 

4.1 La premsa en paper

Dels 123 articles publicats arran de la mort de Samaranch en la premsa generalista, només 12 
esmenten en algun moment els casos de corrupció detectats durant la seva gestió al capdavant 
del COI. Qui ho fa amb més claredat és l’Avui i El Punt, a través d’El 9 Esportiu, en l’article El 
senyor de tots els anells, on explica que Samaranch “va sortir indemne dels casos de corrupció 
del COI”. I afegeix que “Samaranch es va mostrar satisfet de tot el que havia fet, tot i que va 
lamentar la feina inesperada que se li va girar els dos darrers anys. La culpa? La corrupció 
detectada en la concessió dels Jocs d’hivern del 2002 a Salt Lake City”. 

A excepció d’El 9 Esportiu –i, per extensió, de l’Avui i El Punt–, en les poques informacions que 
esmenten els casos de corrupció durant el mandat de Samaranch al capdavant del COI l’autor 
matisa la responsabilitat que hauria tingut Samaranch en les irregularitats detectades. Un bon 
exemple és, de nou, l’article d’El País El niño que quería dirigir el deporte, on s’explicita en 
aquests termes:  “Samaranch regateó las sombras  de la  corrupción,  siempre  sabidas,  pero 
también interesadas, para hincarle el diente [...] Samaranch, que debió incluso torear delante  
del Congreso de Estados Unidos como si el resto del mundo no fuera en absoluto corrupto”. 

Altres rotatius, com El Periódico, esmenten els casos de corrupció de forma tangencial, sense 
donar-ne gaire dades i reproduint declaracions autoexculpatòries del propi Samaranch: “Si s’ha 
de netejar, netejarem’, va assegurar [Samaranch] al sortir a la llum que almenys 10 membres 
del COI havien acceptat que els seus fills rebessin beques per estudiar en universitats de l’estat 
de Utah a canvi de recolzar la candidatura de Salt Lake City. Samaranch va treure l’escombra”. 
Malgrat  aquesta  darrera  afirmació,  el  rotatiu  del  Grup  Zeta  no  especifica  en  què  es  van 
concretar les suposades mesures anticorrupció aplicades per Samaranch. 

Les referències als escàndols de corrupció davant del COI també apareixen en articles que 
reprodueixen textos sobre la seva mort publicats per la premsa internacional. És el cas, per 
exemple, de l’article ‘Olvidar’ no se conjuga en inglés (El Mundo, 23 d’abril), on es reprodueixen 
fragments de textos crítics amb Samaranch publicats per la premsa anglosaxona, ressaltant 
que els mitjans britànics i nord-americans sempre n’havien criticat la gestió al capdavant del 
COI. 

Durant els dies 22 i 23 d’abril cap rotatiu, ni tan sols  El 9 Esportiu, publica un article centrat 
exclusivament en els casos de corrupció que van afectar el mandat de Samaranch al COI. 

7



4.2 La premsa digital 

En el cas de ressaltar els casos de corrupció que van acompanyar la gestió de Samaranch al 
capdavant del COI, Vilaweb és el mitjà digital que destaca més aquest aspecte. Ho fa en peces 
com Catalunya vetlla amb els màxims honors un dels darrers dirigents del franquisme, fent-se 
ressò dels articles que publica al respecte la premsa internacional, o  El país oficial enterra 
Samaranch  amb  pompa  i  cerimònia,  on  s’esmenta  que  “l'home  de  l'esport  de  Franco  [en 
referència a Samaranch] va protagonitzar alguns dels escàndols més sonats de l'olimpisme 
internacional,  com  el  dels  suborns  de  la  candidatura  de  Salt  Lake  City  (EUA)  dels  Jocs 
Olímpics del 2002, a canvi de la nominació. Quan la corrupció es va fer pública, Samaranch es 
va avenir a fer saltar deu membres del COI”.

El 3cat24.cat esmenta els casos de corrupció només de forma tangencial i  només en dues 
notícies: Mor el president honorífic del Comitè Olímpic Internacional, Joan Antoni Samaranch, i 
en el recull de premsa La premsa internacional destaca la contribució de Samaranch a l'esport  
mundial. L’Avui.cat ho fa reproduint l’article El senyor de tots els anells (22 d’abril), d’El 9.

La resta dels principals mitjans digitals catalans (E-notícies, El Debat, Nació Digital, Directe, 
Crònica, Tribuna i  La Malla) també esmenten els casos de corrupció de Samaranch en les 
seves  cròniques,  per  bé  que  aquests  tenen  molt  menys  protagonisme  que  el  seu  passat 
franquista.

4.3 El Telenotícies 

Les edicions del dia 21 d’abril del Telenotícies esmenten de forma breu en una peça biogràfica 
sobre Juan Antonio Samaranch que la seva gestió va estar afectada per casos de “corrupció i 
dopatge”. Les edicions del dia 22 d’abril del Telenotícies, amb connexions en directe amb la 
capella ardent de Samaranch al Palau de la Generalitat, no contenen cap referència al tema, ni 
tan sols en els moments en què es fan ressò dels articles publicats per la premsa internacional 
sobre el personatge. 

8



5.El fre a les aspiracions olímpiques de Catalunya

Fins el 1996, la Carta Olímpica del Comitè Olímpic Internacional (COI), que estableix quins 
països poden participar  als Jocs Olímpics,  considerava que sota el  concepte de “país”  s’hi 
englobava “tot país, estat, territori o part de territori que el COI consideri, en la seva absoluta 
discreció,  com  a  zona  de  jurisdicció  del  comitè  olímpic  nacional  que  ha  reconegut”.  Una 
definició que recollia la filosofia del baró de Coubertin, fundador dels Jocs Olímpics moderns, 
que el 1911 va parlar de països esportius i no de països polítics. 

Hi havia, per tant, una porta oberta a la participació en uns Jocs Olímpics de Catalunya i altres 
nacions  sense  estat,  i  d’aquí  les  intenses  mobilitzacions  impulsades  per  la  societat  civil 
catalana durant els anys 80 i 90 per reivindicar el reconeixement d’un Comitè Olímpic Català 
oficial  i  poder participar,  per exemple,  als Jocs Olímpics del  1992 a Barcelona.  Un Comitè 
Olímpic Català que, d’altra banda, ja havia existit a principis de segle XX (va ser creat el 1913, 
abans de l’existència de cap Comitè Olímpic espanyol).  

L’any 1996 i durant la presidència de Juan Antonio Samaranch, el COI va reformar la Carta 
Olímpica i el concepte de “país” va passar a limitar-se, exclusivament, a “un estat independent 
reconegut per la comunitat internacional”, amb la qual cosa es truncava tota aspiració olímpica 
per a l’esport català.

5.1 La premsa en paper

Si  els  mitjans  de  comunicació  han  passat  aquests  dies  de  puntetes  sobre  una  part  tan 
important i destacada de la biografia de Juan Antonio Samaranch com és la seva trajectòria 
franquista i la implicació activa amb la dictadura del principi al final, les referències al paper que 
ha tingut a l’hora de posar pals a les rodes pel reconeixement internacional de l’esport català 
han estat gairebé nul·les. De la multitud d’articles, cròniques i textos d’opinió que van publicar-
se els dies 22 i 23 d’abril arran de la mort de Samaranch tan sols en dos casos de premsa 
diària generalista s’ha fet referència al paper actiu de Samaranch en la reforma de la Carta 
Olímpica. Es tracta de l’Avui i  El Punt,  que comparteixen la secció d’esports encartant  El 9 
Esportiu. Tant un com l’altre recollien a les seves portades generals les traves de Samaranch a 
l’olimpisme català, així com en dos articles d’opinió en el cas de l’Avui.

Cap dels altres mitjans escrits editats a Catalunya o amb edició per a Catalunya se n’ha fet el 
més mínim ressò. Això, tot i haver dedicat a Samaranch, entre els dies 22 i 23 d’abril (els dos 
posteriors  a  la  mort  del  president  d’honor  del  COI)  una  cobertura  quantitativament  molt 
important:  La Vanguardia hi dedica 17 pàgines,  El Mundo 13,  El Periódico 10 o  El País 9, a 
més de les corresponents portades i  editorials.  En canvi,  L’Avui i  El Punt hi  han dedicat  8 
pàgines entre els dos dies.

L’única referència a la reforma de la Carta Olímpica fora d’El 9 Esportiu la feia El Mundo al seu 
obituari, però per dir que “[Samaranch] reformará, modernizándola, la Carta Olímpica”.

9



5.2 La premsa digital

Una vegada més, ha estat la premsa digital catalana qui s’ha desmarcat de l’uniformisme de la 
resta  de  mitjans.  En  aquest  cas,  cal  fer  esment  especial  a  Vilaweb,  que  durant  totes  les 
actualitzacions del dijous 22 d’abril  (4) va mantenir un destacat sobre els impediments d’un 
Comitè Olímpic Català i el divendres 23 publicava una notícia en què més d’un terç de l’espai 
estava dedicat “l’enfonsament de les aspiracions olímpiques catalanes”.

El dijous 22 l’Avui opta per publicar també a la seva versió digital l’article Traves a l’esport  
català publicat el mateix dia en paper a  El 9 Esportiu. No és fins el divendres 23 que altres 
diaris digitals catalans esmenten del tema, com és el cas de Directe! o LaMalla, arran d’unes 
declaracions del president  d’ERC, Joan Puigcercós, i  que l’Avui digital  també va recollir.  El 
portal E-notícies també va fer-se ressò, en 4 peces –una d’elles un article del propi director 
editorial– d’algunes veus crítiques a l’actitud de Samaranch en aquesta qüestió.

Altres digitals com ElDebat, Crònica, NacióDigital o Tribuna, tot i explicar el passat franquista i 
altres ombres de la vida de Samaranch, no es refereixen a la qüestió de la Carta Olímpica.

5.3 El Telenotícies 

La  cobertura  dels  informatius  de  TV3,  concretament  el  programa  Telenotícies,  va  seguir 
aproximadament els mateixos patrons que la premsa diària generalista.  El Telenotícies obre 
totes les seves edicions –migdia i vespre- dels dies 21 i 22 amb notícies sobre el president 
d’honor del COI i hi dedica espais de temps considerables, que van des de més del 18% del 
programa el migdia del dimecres 21 fins quasi el 42% del vespre del mateix dia. L’endemà, al 
voltant d’una quarta part de tots els Telenotícies encara anava dedicada a tot allò relacionat 
amb Juan Antonio Samaranch. 

Tot i això, en cap cas la reforma de la Carta Olímpica impulsada per Samaranch i el fre que 
això suposà a les aspiracions olímpiques catalanes va merèixer espai en l’informatiu de TV3. 
Tot i la important quantitat de peces informatives, connexions i opinions recollides que aquests 
minuts van permetre, cap va estar dedicat a aquesta qüestió. 

10



6.El ressò a la premsa esportiva

Pel seu especial impacte i audiència, i tenint en compte l’estreta vinculació de Juan Antonio 
Samaranch amb el món de l’esport, s’ha volgut analitzar de forma específica el tractament que 
ha donat a la seva mort la premsa esportiva editada a Catalunya. S’han tingut en compte les 
informacions publicades pels diaris El Mundo Deportivo, Sport i  El 9 Esportiu els dies 22, 23 i 
24 d’abril. En el cas d’El 9 Esportiu, cal fer esment que aquest rotatiu s’encarta diàriament amb 
l’Avui i  El Punt, que no tenen una secció específica d’esports, i que per tant les conclusions 
sobre la cobertura realitzada són aplicables també a aquests dos diaris generalistes.

La lectura de la premsa esportiva aboca una conclusió bàsica: El Mundo Deportivo i  Sport no 
donen  rellevància  en  les  seves  informacions  a  la  militància  franquista  de  Juan  Antonio 
Samaranch ni a les denúncies de corrupció que han acompanyat la seva gestió al capdavant 
del COI. Aquests rotatius no només treuen importància a la vinculació de Samaranch amb el 
règim feixista, sinó que critiquen a aquells que ho ressalten emprant l’argument que aquesta 
faceta del president d’honor del COI era cosa del passat. En canvi, El 9 Esportiu es desmarca 
d’aquesta  tendència,  esdevenint  l’únic  diari  esportiu  que  mostra  totes  les  facetes  del 
personatge.  A més,  aquest  és  l’únic  rotatiu  dels  tres  esmentats  que  recorda  que  sota  la 
presidència  de  Samaranch  el  COI  va  modificar  un  punt  de  la  Carta  Olímpica  que  tallava 
definitivament les aspiracions de les nacions sense estat per poder participar algun dia en uns 
Jocs Olímpics de forma oficial. 

6.1 El tractament d’El Mundo Deportivo i Sport

El Mundo Deportivo i  Sport dediquen les portades i temes principals de dijous 22 d’abril a la 
mort de Samaranch. En ambdós casos, els rotatius destinen un total de 14 pàgines, inclosa la 
portada, a informar sobre la defunció del president d’honor del COI. Els dos rotatius aporten 
dades sobre els detalls  mèdics de la  mort,  recullen les reaccions de personalitats  d’àmbits 
esportius  i  polítics  de  nivell  nacional,  estatal  i  internacional,  destaquen  l’aportació  de 
Samaranch  al  món  de  l’olimpisme  i  recorden  el  paper  que  va  jugar  en  la  designació  de 
Barcelona com a seu olímpica i els posteriors Jocs Olímpics de  1992. La cobertura del fet 
compta també amb articles d’opinió que lloen la figura del difunt i nombroses reaccions, sempre 
en positiu, de personalitats polítiques i esportives.  

A l’hora de repassar la biografia del personatge, ambdós rotatius esmenten que Samaranch va 
ocupar càrrecs en institucions del Franquisme. Ara bé:  en parlen de forma molt  fugaç i  no 
donen transcendència  a aquesta faceta del  personatge.  El  Mundo Deportivo,  per  exemple, 
quan repassa capítols  més controvertits  de  la  trajectòria  de  Samaranch  els  posa en boca 
d’altres mitjans, especialment dels anglosaxons. Aquest és el cas de l’article  El padre de los 
juegos modernos (22 d’abril): “La figura de Samaranch nunca mereció el aplauso unànime y la  
prensa  anglosajona  le  buscó  las  cosquillas  constantemente,  primero  por  su  pasado 
filofranquista y más tarde por el escandalo de corrupción por la designación de Salt Lake City  
[...]”. 

11



Sport manté la mateixa línia, però a més a més publica un article d’opinió titulat  Una carrera 
unida a un pasado (22 d’abril) en què l’autor, Carlos Galindo, recrimina els qui destaquen el 
passat franquista de Samaranch: “Tuvo una historia. Claro que la tuvo. ¿Y quien no...? Pero su 
pasión fué el deporte.  [...]  El flirteó con el régimen para llegar al deporte y desde el deporte 
abrazar  el  mundo.”  Cap dels  dos  diaris  dedica  un article  informatiu  de producció  pròpia  a 
aquesta sèrie d’aspectes.

6.2 El tractament d’El 9 Esportiu

El 9 és l’únic diari d’informació esportiva que informa sobre tots els aspectes de Juan Antonio 
Samaranch: esmenta les causes de la mort, recull reaccions i recorda que va ser clau en el 
món de l’Olimpisme i en el fet que Barcelona fos seu olímpica. Ara bé: el rotatiu també recorda 
de forma destacada el pas de Samaranch per les institucions franquistes. En l’article El senyor 
de tots els anells (22 d’abril), El 9 destaca que Samaranch va ser “quasi tot el que es podia ser 
en  el  franquisme”  i  que  més  endavant  havia  de  ser  la  cara  reformista  de  la  transició  a 
Catalunya, una estratègia política que no va reeixir. El 9 és l’únic rotatiu esportiu que esmenta 
específicament la militància de Samaranch a Falange en els seus articles. I també publica un 
article, L’art de reinventar-se constantment (22 d’abril) que mostra diversos exemples sobre la 
capacitat camaleònica que va caracteritzar Samaranch. 

Així mateix, en l’edició de 22 d’abril El 9 dedica l’article Traves a l’esport català a informar de la 
part negativa per Catalunya que va tenir el pas de Samaranch pel COI, esmentant que sota el 
seu mandat el Comitè Olímpic va corregir un punt de la Carta Olímpica que limita la participació 
als  Jocs  de  les  nacions  sense  estat.  El  9 és  també l’únic  diari  que  es  fa  ressò  de  dues 
valoracions  negatives sobre la  trajectòria  de Samaranch.  D’una banda,  les de Joan Ridao, 
diputat  d’ERC  al  Congrés  espanyol,  que  afirmava  que  “de  la  seva  personalitat  no  es  pot 
sostreure que va ser una persona amb una vinculació molt estreta, com a dirigent, amb l’etapa 
del franquisme”. De l’altra, les d’Osvaldo Gil, expresident del Comitè Olímpic de Puerto Rico 
que assegurava que Samaranch “era el més semblant al rei perquè es donava luxes de tota 
mena”.

En la seva edició del 23 d’abril, l’endemà del funeral de Samaranch, El 9 dedica tres pàgines a 
informar del fet. A més a més, publica una contracrònica on fa balanç del tractament informatiu 
de la mort del president d’honor del COI. Titulat  La biografia de la discòrdia,  l’article remarca 
que la premsa espanyola i també catalana ha ocultat els capítols més controvertits de la vida 
de Samaranch i destaca que només la premsa anglosaxona, històricament crítica amb la seva 
gestió,  havia posat  èmfasi  en destacar la seva vinculació  amb el  règim feixista de Franco, 
sense oblidar les polèmiques pels afers de dopatge i corrupció que van aparèixer durant la 
seva presidència del COI. 

12



7.El tractament de la premsa internacional 

El tractament que la premsa internacional ha donat a la mort de Samaranch ha diferit en gran 
mesura de la cobertura realitzada per la premsa del país. Per norma general, les capçaleres de 
més prestigi d’arreu del planeta han destacat els aspectes més controvertits de la trajectòria de 
Juan Antonio Samaranch.  El mateix home que després de morir  el  21 d’abril  rebia honors 
d’Estat a Catalunya és acusat per la premsa internacional de ser el responsable d’introduir la 
corrupció dins el COI amb sentències tan dures com les del  The Times, que titulava  L’home 
que va robar la innocència olímpica, o les de l’austríac Kurier, que afirmava que el president 
vitalici del COI estava “al servei dels feixistes”. 

6.1 Samaranch i la corrupció al COI

Un dels articles més crítics amb la gestió de Samaranch és el que publica Matthew Syed a The 
Times (22 d’abril). “Si voleu entendre l’evolució de la corrupció institucionalitzada, un bon lloc 
per començar no és el Palau de Westminster o la City de Londres, sinó un edifici impressionant 
a la ciutat suïssa de Lausana”, ironitza Syed. “Fou allà on Juan Antonio Samaranch, mort ahir, 
va  dirigir  el  moviment  olímpic  modern  durant  més  de  dues  dècades,  transformant  una 
organització  esportiva  amateur en  una  empresa  de  dimensions  colossals”.  Repassant  una 
trajectòria  personal  envoltada de luxe,  Syed  acusa Samaranch de trair  l’esperit  olímpic  en 
benefici del seu propi interès, dels dirigents de l’organisme i de la seva pròpia família, quan va 
forçar el nomenament el seu fill com a membre del COI.

Amb un to menys bel·ligerant,  el corresponsal de la BBC especialista de olimpisme, Adrian 
Warner, descrivia Samaranch com “una controvertida figura”, i si l’acusa d’alguna cosa, més 
aviat és de passivitat: “Va fer dels Jocs una màquina de fer diners, però va fallar a l’hora de 
frenar la perillosa cultura de la corrupció”. 

Seguint la línia de Warner, Jeré Longman, pel New York Times, també recorda que el mandat 
de Samaranch “va estar tacat per l’escàndol”. Després de destacar el creixement espectacular 
que va experimentar el COI durant els 21 anys que Samaranch va estar-hi al càrrec, Longman 
afirma  que  el  president  vitalici  de  l’entitat  olímpica  “havia  arribat  a  tolerar  certs  graus  de 
corrupció” i que s’aliava amb personatges “de dubtosa reputació”.

El diari francès L’express aprofita la mort de Samaranch per tornar a publicar un article que li 
van dedicar a finals de gener de 1999 on ja es feia ressò de les denúncies de corrupció al 
capdavant del COI. “Amb ell, la clau és participar dels beneficis”. Així mateix, L’express recorda 
que un diari japonès, l’Asahi Shimbun, va publicar que un mes abans de la designació dels jocs 
olímpics d’hivern de 1998, Samaranch va rebre com a regal una espasa Samurai valorada en 
uns 30.000 euros. Com no podia ser d’una altra manera, la ciutat escollida fou Nagano. 

6.2 El passat franquista de Samaranch

La premsa internacional ha fet referència de manera majoritària al passat franquista de Juan 
Antonio Samaranch. Les referències al seu passat són presents a gairebé totes les cròniques. 

13



L’Stampa italiana, per exemple, ho esmenta en la primera frase de la seva crònica publicada el 
22 d’abril: “El seu obscur passat amb la camisa blava falangista l’ha acompanyat tota la vida, 
fins la tomba”. O l’austríac  Kurier, que després de recordar la fotografia de 1974, on apareix 
Samaranch fent la salutació feixista a les acaballes del règim, afirma que el dirigent estava “al 
servei dels feixistes” i recorda una cita de Samaranch sobre el dictador feta anys després de la 
seva mort: “Franco va aportar a Espanya el major període de pau i prosperitat en molts segles”. 

14



8.L’impacte en les xarxes socials

És també el propòsit d’aquest dossier analitzar l’impacte que ha tingut la mort de Juan Antonio 
Samaranch  en  les  xarxes  socials  d’Internet.  Si  bé  la  majoria  de  mitjans  de  comunicació 
convencionals  del país –excepció feta del rotatiu  El 9 Esportiu– han silenciat  o matisat els 
aspectes més polèmics de la trajectòria del personatge, la mort del president d’honor del COI 
ha tornat a demostrar la potència d’altres dinàmiques informatives: el sector digital català, les 
xarxes socials i el fàcil accés a la premsa internacional han compensat la balança.  

7.1 L’impacte de la mort de Samaranch a Facebook 

Un cop d’ull  a Facebook permet calibrar  l’impacte que ha tingut  la mort  de Samaranch en 
aquesta xarxa social. Una trentena de grups i pàgines han aparegut en aquesta xarxa des de la 
mort  del  president  d’honor  del  COI.  De  tots  ells,  els  que  han  rebut  més  adhesions  són 
obertament  contraris  a  la  seva  figura:  amb  dades  del  25  d’abril,  la  pàgina  Good  Bye 
Samaranch:  un  franquista menys!  (4.277 seguidors)  i  els  grups  No al  minut  de  silenci  per 
Samaranch al Camp Nou! (8.761 adherits) i No a la capella ardent de Samaranch al Palau de la 
Generalitat (742 adherits) eren els més nombrosos. Per contra, la pàgina Homenaje postumo a 
Juan Antonio Samaranch reunia 879 seguidors, i una sèrie de pàgines impulsades en diferents 
països en homenatge a l’expresident del COI reunien uns pocs centenars de seguidors més. 

L’impacte de Facebook i de la premsa digital va poder calibrar-se el dissabte 24 d’abril al Camp 
Nou, a partir de la convocatòria d’una xiulada al minut de silenci per la mort de Samaranch que 
va concretar-se en una sonora cridòria al camp. L’esdeveniment a Facebook convocant a la 
xiulada va reunir  1.489 adherits.  L’esdeveniment en la mateixa xarxa social  que reclamava 
silenci durant el minut de silenci, només un.

7.2 L’impacte de la mort de Samaranch a Youtube

Un altre lloc web on la mort de Samaranch ha tingut un impacte important és YouTube. El 
mateix dia de la mort del president del COI, va aparèixer a la xarxa el vídeo titulat Samaranch 
elogia Franco (escolteu l'audio, en espanyol).  El clip recull unes declaracions de Samaranch 
elogiant el dictador realitzades poc temps de la mort de Franco, en qualitat de president de la 
Diputació  de  Barcelona,  càrrec  franquista  que  ocupava  en  aquell  moment.  El  vídeo  va 
començar a difondre’s per les xarxes socials de forma instantània,  i  el  diumenge 25 d’abril 
havia estat visionat 6.425 vegades. Altres vídeos sobre Samaranch penjats a la xarxa de forma 
més  o  menys  simultània  reuneixen  menys  visites:  la  notícia  de  RTVE  sobre  la  mort  del 
president del COI, per exemple, n’acumula 2.966. El vídeo amb les declaracions feixistes és el 
més visionat amb el tag Samaranch. 

15



9.Conclusions

1. El  passat  franquista  de  Samaranch  no  ha  estat  silenciat  pels  mitjans  de 
comunicació. Tan els principals rotatius catalans com TV3 han fet referència a aquesta 
qüestió. Ara bé: no ha estat aquesta militància el punt central del discurs mediàtic, 
que s’ha basat en lloar la trajectòria esportiva del president honorífic del COI. 

2. En  la  majoria  d’ocasions, els  mitjans han  justificat  o  matisat  l’adscripció  de 
Samaranch  al  règim  franquista  per  les  circumstàncies  socials  i  polítiques  de 
l’època i sense donar excessius detalls de les responsabilitats polítiques que va 
tenir durant la dictadura. Ho han fet a través d’articles informatius que han incorporat 
importants dosis d’opinió i interpretació, i a través de nombrosos bitllets d’opinió. 
Només l’Avui i  El Punt,  a través d’El 9 Esportiu,  i  la premsa digital  i  de forma molt 
destacada Vilaweb, han centrat part o la totalitat del seu discurs en destacar de forma 
crítica l’adscripció al feixisme de l’expresident del COI. 

3. Els casos de corrupció que van afectar la gestió de Samaranch al capdavant del 
COI han estat silenciats de forma majoritària pels mitjans de comunicació. Només 
s’han esmentat molt de passada en alguns rotatius –en especial l’Avui i El Punt, a través 
d’El  9  Esportiu–  i  de  forma  molt  tangencial  al  Telenotícies  de  TV3.  Cap  mitjà  de 
comunicació ha entrat a fons a l’hora d’analitzar la implicació de Samaranch en la gestió 
dels casos de corrupció olímpica que van sorgir a la llum durant el seu mandat. 

4. Les traves de Samaranch a la internacionaltizació de l’esport català, a través de les 
modificacions a la Carta Olímpica del COI aprovades durant el seu mandat i que vetava 
l’accés  als  Jocs  a  les  nacions  sense estat,  han estat  totalment  obviades.  L’única 
excepció en aquest sentit torna a ser, en el cas de la premsa escrita, El 9 Esportiu, que 
és l’únic mitjà que ha abordat aquest aspecte a fons. 

5. El tractament de la premsa esportiva editada a Catalunya, amb l’excepció d’El 9 
Esportiu,  ha  estat  totalment  acrític  amb  la  figura  de  Samaranch.  El  Mundo 
Deportivo i  Sport tracten  de  forma tangencial  el  passat  franquista  del  personatge  i 
ressalten sobretot la seva carrera esportiva. Sobre els casos de corrupció al COI durant 
el seu mandat, ambdós rotatius ressalten que Samaranch els va combatre amb èxit. El 
paper  d’aquests  mitjans  és  especialment  rellevant  tenint  en  compte  la  seva 
nombrosa audiència, i per tant,  resulta especialment greu el tractament esbiaixat 
que fan de la figura de Samaranch. 

6. Els  mitjans  de  comunicació  internacionals  han  destacat  amb  especial 
contundència el passat franquista de Samaranch. Alhora, també han destacat en 
positiu alguns aspectes de la seva trajectòria olímpica. Rotatius de prestigi com The 
Times,  New  York  Times,  L’Express o  L’Stampa han  explicat  totes  les  facetes  del 
personatge,  incloses  aquelles  més  controvertides.  A  l’hora  d’explicar  el  ressò 
internacional de la mort de Samaranch, els mitjans catalans han evitat en gran mesura 
difondre articles crítics amb la seva figura, i si ho han fet, han justificat la publicació dels 
textos amb l’argument que els mitjans anglosaxons sense havien estat crítics amb la 
seva gestió.

16



7. L’impacte de les xarxes socials, sumat al tractament que han donat al cas els nous 
diaris  digitals,  ha  estat  el  principal  contrapès  al  discurs  dominant  sobre 
Samaranch. Fa pocs anys la cobertura dels mitjans de comunicació convencionals de 
la mort de Samaranch hauria tingut uns efectes sobre l’audiència molt diferents que els 
actuals. Més enllà de quines siguin les noves fonts d'informació a les que ha recorregut 
l’audiència per contrastar el discurs dels mitjans convencionals, allò interessant és que 
el  cas Samaranch apunta al  final  de les audiències captives.  El  percentatge de 
públic que només s'informa per televisió o per un sol diari baixa progressivament. I, per 
tant, és cada vegada més difícil amagar una notícia o el costat fosc d'un personatge. 

8. La cobertura mediàtica de la mort de Samaranch  evidencia el poc esperit crític i el 
seguidisme envers les línies marcades pel poder polític i econòmic de la majoria 
dels mitjans catalans. Malgrat la incidència dels mitjans digitals, les xarxes socials i 
algunes  excepcions  entre  els  mitjans  convencionals,  cal  concloure  que la  mort  de 
Samaranch ha estat per als grans mitjans de comunicació un exercici col·lectiu de 
desmemòria, i en alguns casos, de manipulació directa de la història.   

17


	portada_ESCACC
	Dossier Samaranch_maquetat

