Lleida es vendrà a Madrid. La notícia no es refereix a una futura consumació d'aquell desig franquista d'amputar les comarques de Ponent del Principat ?un desig finalment satisfet, via sublimació (com dirien els freudians), en l'àmbit eclesiàstic? sinó a un cicle de conferències que els lleidatans més egregis impartiran a la capital de l'estat espanyol a fi que s'hi sàpiga que Lleida (és) la cultura dels sentits. El patronat de promoció econòmica de la Diputació n'ha tingut la pensada i José Cuervo, delegat del Govern a Madrid i còmplice necessari, n'ha justificat la pertinència amb una cita d'autoritat. La cita és "Barcelona és Catalunya, però Catalunya no és Barcelona" i l'autoritat és Julián Marías.
Com que no es tracta de fer-hi pedagogia, sinó de fer diners ?a la llarga i pel turisme?, res a dir-hi- si no és que: 1) Madrid ja està, de fet, interessat en les comarques de la demarcació de Lleida, i el nom de la nostra estació de trens postAVE ?Lleida-Pirineus? revela què és exactament allò que els interessa; 2) la iniciativa de promocionar la Catalunya occidental al centre d'Espanya amb l'auxili de lleidatans triomfadors no és suspecta de provincianisme- 3) fins que sentim José Cuervo defensant-ne l'oportunitat amb la cita d'un filòsof espanyol la principal passió intel·lectual del qual va ser negar la nostra existència com a poble. s sabut que la macrocefàlia' barcelonina ?un assumpte abordable en clau estrictament catalana? s'ha usat amb intencions inconfessades de desvertebrar-nos nacionalment ("més mal us fa el centralisme de Barcelona que no pas el de Madrid", se'ns ha dit, a comarques'). Per això convindria ser més curosos' en operacions discursives tals com vendre' a Espanya una Lleida amb marcat perfil propi.
Que els ceballuts' tenim la pell molt fina? Sense descartar del tot aquesta hipòtesi, tanmateix direm que en les cites d'autoritat hi compta tant la cita com l'autoritat, i que un sentit elemental de la dignitat col·lectiva ens hauria d'impedir projectar-nos a l'exterior a l'empara d'autoritats ?per dir-ho amb amenitat fusteriana? carpetovetòniques.