Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 20 de d'octubre del 2011 | 16:05
Crònica · Política catalana

Els fruits del Corredor i la temptació del Majestic

El dimecres a la cambra de Comerç dirigents polítics i governants del PSC, CiU i el PP corrien a fer-se la foto per penjar-se la medalla de la tria europea del Corredor Mediterrani com a eix prioritari de transport de mercaderies.

Han hagut de ser les institucions europees les que han frenat la voracitat radial d'una Espanya que, com a estat, va inspirar-se ja el segle XIX en la França jacobina. Ara, en campanya, els uns i altres seguiran lluitant per collir els fruits del Corredor.

Els socialistes en reclamaran, amb una part de raó, la paternitat. Sense el vist-i-plau del govern central a les institucions europees el corredor no seria una realitat, per més que José Blanco hagi volgut enviar un missatge tranquil·litzador a l'oest d'Espanya tenint un gest pel corredor atlàntic i el central. El PSC, que ha pressionat tant com ha pogut Blanco i Zapatero, ja se n'encarrega prou de recordar-ho a cada acte de campanya, en que engreixa tant com pot el full de serveis de Zapatero i el seu govern amb Catalunya.

El PP, al seu torn, assegurarà una vegada i una altra que amb Mariano Rajoy al govern espanyol el compromís amb el desenvolupament d'aquesta infraestructura, que defensen Ramón Luis Valcárcel y Alberto Fabra enfront María Dolores de Cospedal i Esperanza Aguirre, serà un fet i que el seu finançament serà màxim. Intentaran fer oblidar que l'any 2003 (i el que és més greu, quan CiU encara donava suport al govern i als pressupostos de José María Aznar) el darrer govern espanyol en mans conservadores va desaconsellar a Brussel·les el corredor mediterrani. Un dels arguments (no escrits ni verbalitzats) era que l'aposta més segura i de futur per Espanya era el corredor central aragonès. Perquè? Doncs per què ni amb l'Atlàntic (sortida per Irun) ni amb el Mediterrani (sortida per la Jonquera) hi havia garanties que Espanya tingués garantida en un futur la sortida ferroviària a Europa. La possibilitat d'una secessió de Catalunya i Euskadi ja era, aleshores, damunt la taula a l'hora de prendre decisions estratègiques.

I CiU, que durant anys i panys ha fet amb més o menys encert de lobi en defensa del corredor mediterrani, també intentarà fer-se seva la feina i el suport a la societat civil. En tot cas caldrà fer molta feina, i qui sap si teixir un nou Majèstic amb el govern espanyol, pensa Josep Antoni Duran i Lleida, que dissenya la seva campanya al marge de les veus sobiranistes de CDC, per garantir que el suport econòmic de l'estat a aquesta infraestructura, bàsic per assegurar-ne la viabilitat, arribi.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat