Fa pocs dies informàvem de les conseqüències internacionals de l'opinió emesa pel Tribunal Internacional de Justícia sobre la secessió de Kosova. No obstant, també cal fixar-se en les derivades dins de l'antiga província sèrbia. Un cop confirmada la "no il·legalitat" de la secessió, que certifica internacionalment la legitimitat del nou Estat, el govern kosovar veu com els problemes interns continuen assetjant-lo. La proposta d'estatus per Kosova, feta per l'enviat de l'ONU Martti Athisaari just abans de la independència, establia a l'article 1 la necessitat de reconèixer la diversitat interna del país afirmant que es tractava d'una "societat multiètnica". Les autoritats kosovars s'hi van comprometre al declarar la independència, però no es va fer cap arranjament institucional clar per passar de la teoria a la pràctica. Ara sembla ser que les coses podrien canviar.
El conflicte amb l'enclavament serbi del nord del país ha estat un mal de cap constant pel govern de Pristina, que ha vist ja des d'abans de la secessió com la minoria sèrbia rebia el suport de Belgrad i es mostrava hostil a totes les polítiques que impulsava. Segons declaracions fetes per l'assessor del president Kosovar, Dukardjin Gorani, les autoritats de Pristina estarien disposades a anar molt lluny oferint un "estatus especial" a la regió nord del país que podria incloure la ciutat de Mitrovica. Gorani ha afirmat que hi hauria moltes possibilitats sobre la taula però que sota cap concepte es planteja la possibilitat d'una solució que canviés les fronteres actuals de Kosova, aquestes es consideren reconegudes internacionalment pel govern de Pristina i no són objecte de negociació.
Mentrestant, ahir mateix el secretari general de les Nacions Unides, Ban Ki Moon, publicava el darrer informe sobre Kosova on es descriuen les dificultats econòmiques i socials del país. L'informe es centra bàsicament en les activitats de la missió de l'ONU a la zona, l'UNMIK, i destaca la necessitat de que les dues parts, Pristina i Belgrad, cooperin per assolir una solució satisfactòria. El mateix ministre d'exteriors kosovar va participar ahir a la sessió del consell de seguretat de les Nacions Unides en qualitat de convidat i va declarar que el futur del seu país passa per la UE i la OTAN, i considerà que l'entrada de Kosova a l'ONU és qüestió de temps després de l'opinió del TIJ.
Més informació a: http://www.nationalia.cat/ca/noticies/789