El passat diumenge Estocolm va decidir en referèndum amb un 52% dels vots a favor la implantació definitiva d’un peatge urbà que es trobava en període de proves des de feia sis mesos. Durant aquest període la reducció del trànsit operada a la capital escandinava ha estat fins i tot superior a les assolides a Londres, amb increments semblants en l’ús del transport públic i en la resta de sistemes de desplaçament sostenibles. El peatge d’Estocolm, a diferència del de Londres, té una tarifa que no és plana sinó que es paga cada cop que es passa per un punt de pagament, amb un màxim de 6-10 passos diaris segons les zones. L’èxit de la iniciativa sueca ha impulsat a l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que l’ha estada seguint de prop, a demanar a les forces polítiques que es presenten a les properes eleccions municipals catalanes, al maig de 2007, que prenguin exemple d’aquestes iniciatives i les incloguin en els seus programes. L’Associació considera que l’experiència ha demostrat que és la mesura més eficient per aconseguir reduccions de trànsit al centre de els ciutats i, per tant, increments en els nivells de benestar, de sostenibilitat i de competitivitat. Singapur fou la primera ciutat del món que el 1975 va instaurar un peatge urbà per controlar la mobilitat. La primera ciutat europea en fer-ho va ser Bergen (Noruega), el 1986. Actualment ja són les tres capitals europees, Oslo (1990), Londres (2003), Oslo (2006) les que s’han dotat d’aquest sistema per reduir el trànsit.