Els principals sindicats i associacions de les Illes han desglossat en cinc punts les dades que corroboren el fracàs de la implantació del Tractament Integral de Llengües (TIL), un model lingüístic pensat per a eliminar la immersió lingüística a les aules del territori.
L'Assemblea de Docents, l'Assemblea de desconcertats i els sindicats CCOO, FETE-UGT i STEI han realitzat conjuntament un recull d'informació i de dades sobre l'estat dels Projectes TIL de tots els centres docents de les Illes Balears.
El resultat: la implantació del Tractament Integral de Llengües, ideat per a decapitar definitivament l'acord de mínims del català a l'ensenyament de les Illes, és un fracàs a les aules i el model que presenta no és compartit amb la comunitat educativa. Aquestes són les 5 dades principals:
1- Dels 401 centres docents existents a les Illes Balears, 41 no havien d'aplicar el TIL, perquè formen part del Programa Pilot Plurilingüe o del Currículum Intregrat British Council. Tota la resta (360) han elaborat o refet els seus projectes TIL, i tots han estat revisats per la Inspecció Educativa, la qual sols n'ha considerat 126 (una tercera part) com a adequats a normativa. La resta, 234 (el 65%), no es consideren validats o aprovats per l'Administració.
2- Aquesta xifra ascendeix fins al 70'8% (el 79'6% a Mallorca) si es té en compte que hi ha 21 centres (19 de Mallorca) que encara que tenen informes d'Inspecció Educativa favorables dels seus Projectes, aquests no han estat aprovats pels seus respectius claustres i/o directors, requisit d'aprovació que fixa la normativa legal del TIL i la general, i per tant tampoc son adequats a la norma fins que no siguin aprovats.
3- Més de la meitat dels claustres (105; 52,8%) i dels directors (113; 56,8%) dels centres públics de Mallorca, i un poc menys en el conjunt de les Illes, no han aprovat els seus projectes TIL a pesar de les pressions dels inspectors i de la Conselleria.
4- La majoria de Projectes TIL d'Educació Infantil i Primària han resultat desfavorables i no adequats per no incloure i establir el criteri d'equilibri lingüístic al 50% entre les dues llengües oficials imposat arbitràriament per la Conselleria, criteri que no és compartit pels inspectors d'educació (que l'han impugnat mitjançant recurs d'alçada) i que incompleix tant la Llei de Normalització Lingüística com la mateixa normativa del TIL, i que s'allunya del criteri fixat pel Consell Consultiu (dictamen 32/2013) i pel Tribunal Constitucional (sentència 337/1994).
5- Pel que fa al tipus de centre on els projectes dels claustres no han estat acceptats per l'administració, la majoria d'ells són centres públics, tot i que també hi un important percentatge de centres privats i concertats. Les dades són les següents: 163 dels 199 centres públics de Mallorca (el 81.9%) i a 190 dels 265 del conjunt de les Illes (el 71,7%) no tenen el seu projecte formatiu aprovat, així com tampoc 60 dels 81 centres concertats i privats de Mallorca (el 74%) i a 65 dels 95 del conjunt de les Illes (el 68,4%).
Podeu llegir la totalitat de l'informe de l'Assemblea de Docents i els sindicats clicant aquí.