Barcelona · Foto: ACN ·
L'aposta de Solidaritat Catalana per accedir a la independència es basa en una proclamació unilateral del Parlament, una línia que ja havia apuntat anteriorment Reagrupament. L'aritmètica fa que ara mateix la majoria absoluta que requeriria una acció així quedi molt lluny d'esdevenir realitat (més que pels diputats independentistes que hi pugui haver, que de ben segur superen, i de molt, els 14 representants de formacions independentistes; per les estratègies de partit, ja que CiU aposta pel pacte fiscal, i ICV i PSC, pel federalisme -ambdues opcions destinades, molt possiblement, al fracàs).
Tot i això, i ni que sigui per mostrar les contradiccions d'aquests partits i mantenir la independència al centre del debat polític, SI va presentar la setmana passada una proposició de llei perquè el Parlament marqui el full de ruta a seguir cap a la independència. Com que aquesta iniciativa serà rebutjada per tots els partits excepte SI i ERC, la formació ja ha encetat la segona via: la de la consulta.
Així doncs, els quatre diputats de SI, Joan Laporta, Toni Strubell, Alfons López Tena i Uriel Bertran, han presentat aquest matí al registre del Parlament de Catalunya una Proposició de Llei de Consultes populars per via no de referèndum per consultar l'opinió de la ciutadania sobre qualsevol qüestió que es consideri d'especial transcendència i d'interès públic. Ho han fet acompanyats de diverses persones vinculades amb les consultes que s'han anat celebrant a la majoria de municipis catalans, i basant-se en el model de la consulta sobre la Diagonal que es va fer a Barcelona.
El joc legal
La iniciativa sorgeix després que el març de l'any passat el Parlament aprovés una llei de consultes populars per la via de referèndum, que va rebre un recurs d'inconstitucionalitat del govern espanyol. La sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut declara la incompetència de la Generalitat en la convocatòria de consultes populars per la via de referèndum, però deixa oberta la via de no referèndum.
Joan Laporta ha explicat les diferències procedimentals entre una consulta i un referèndum. En la consulta hi poden participar les persones majors de setze anys que estiguin empadronats, per tant no es basa en el cens electoral. A més, ha explicat Laporta, la consulta "segueix un procediment no electoral, no està gestionada per l'administració electoral i no s'assegura amb les garanties jurisdiccionals específiques amb què s'asseguren els referèndums".
La proposta de llei haurà de ser admesa a tràmit per la Mesa, i en cas de ser aprovada, dotaria de reconeixement legal a les consultes populars per la independència celebrades en diferents municipis de Catalunya.
El parlamentari Alfons López-Tena ha explicat que el contingut de la proposta ha agafat les bases per celebrar la consulta sobre la reforma de la Diagonal que van aprovar al ple de l'Ajuntament de Barcelona tots els grups parlamentaris excepte el Partit Popular. Per aquest motiu, López-Tena confia que els diferents partits "votaran al Parlament de Catalunya el mateix que van votar al ple de l'Ajuntament Barcelona" i donaran suport si la proposta de llei és admesa.