ERC trenca amb la dinàmica negativa dels darrers anys i és l'únic partit que puja en intenció directa de vot, passant en tres mesos del 3'2% al 5% de vots. El PSC perd 1'9 punts i es troba a més de 6 punts de CiU.
CiU guanyaria les eleccions generals a Catalunya amb el 22,6% dels vots, ampliant la distància amb el PSC fins als 6,3 punts. Així s'exposa en l'últim baròmetre del CEO, que mostra un descens de 0'4 punts de la federació nacionalista respecte fa tres mesos, i una caiguda superior –d'1'9 punts- del PSC, que segueix en caiguda lliure i obtindria el 16'3% dels vots. La tercera formació en discòrdia seria el PP, que perdria una dècima i obtindria el 10'5% dels vots. A més distància queda ICV-EUiA, amb el 5'6% dels sufragis (menys 0'3 punts), i ERC, que és l'únic partit que puja en intenció directa de vot i arriba al 5%, (1'8 més).
Argelaguet ha destacat el "punt d'inflexió" dels republicans, que tot just ara acaben de renovar la direcció i també han modificat, ha dit, una "certa orientació política". El que és important, al seu parer, no són els punts que puja ERC, sinó que "ha aturat la davallada i sembla remuntar". Així, no hauria de patir per tenir representació al Congrés, que es podia arribar a posar en dubte fa uns mesos, però tampoc tindrà un gran resultat, ha explicat.
CiU, a més, guanyaria en les quatre circumscripcions, tot i que Argelaguet ha remarcat que en el cas de Barcelona pot passar de tot. "Poden haver-hi sorpreses: que el que havia guanyat sempre no guanyi, i algú que sempre estigui per sota pugui tenir un bon resultat", ha dit referint-se a una victòria de la federació nacionalista.
En preguntar-li per la diferència entre els resultats de les enquestes del CEO i les que s'han publicat en alguns mitjans de comunicació que no donen la victòria a CiU, Argelaguet ha remarcat la importància de la mostra en aquesta, 2.500 persones, quan en algunes s'han fet servir unes 600. Aquesta xifra, ha dit, és gairebé la mateixa que ha fet servir el CEO només per a la circumscripció de Girona, per exemple.
Argelaguet també ha opinat que el PSC està "enmig d'una gran baralla per consolidar el seu espai electoral", ja que de les persones que encara no saben a quin partit votaran, moltes dubten entre el PSC i un altre. Pel que fa als populars, ha apuntat que s'estaria disputant un percentatge més gran de dubtosos amb els socialistes que no pas amb CiU. També ha remarcat que s'està començant a observar un cert vot ocult socialista, perquè el record de vot és inferior al real.
El baròmetre també ha preguntat aquesta vegada en quin moment decideix la ciutadania el seu vot i les respostes demostren que la campanya electoral només servirà per mobilitzar un terç de l'electorat, ja que el 68,3% dels catalans ja ho tenen decidit. El 17,6% diu que ho pensarà durant la campanya; el 2,6% ho farà el dia de les eleccions i el 9,4%, el mateix dia.
CiU incrementa la distància també al Parlament
Pel que fa a les eleccions al Parlament, CiU guanyaria amb un 31,9% dels vots (-0,2%). El PSC és segona força amb un 10,7% (-2,2); ICV-EUiA va tercera amb un 7,6 (+0,1); ERC és quarta amb un 7,2 (+2,8); el PPC obté el 5,3 (puja 0,7); C's té un 1,4 (es queda igual), i SI es queda amb l'1,3 (baixa un 0,4). Cal dir que la segona força és de nou el grup d'indecisos, amb un 13,1 (increment de l'1,3).
Artur Mas és el líder més conegut, seguit de Carme Chacón, Josep Antoni Duran i Lleida i Alícia Sànchez-Camacho. Cal dir que el candidat d'ERC a les eleccions generals, Alfred Bosch, és l'últim en la llista, amb un 32,6% de grau de coneixement. Entre el seu electorat, aquest percentatge no arriba al 50 i se situa en el 48,7%, el que l'obligarà, segons Argelaguet, a donar-se a conèixer durant aquesta campanya.
El més valorat, però, continua sent el secretari general de CiU, Josep Antoni Duran i Lleida, amb un 5,81 sobre 10. El president de la Generalitat va segon, amb un 5,43, i la resta de líders ja suspenen. En tercera posició està el president d'ERC, Oriol Junqueras, amb un 4,79, i li segueix Joan Herrera (ICV-EUiA), amb un 4,71.
Atur i crisi segueixen sent els principals problemes
Argelaguet ha destacat que l'atur i la precarietat laboral, en primer lloc, i el funcionament de l'economia segueixen sent els principals problemes per als catalans, amb un 41,8% i un 28,4%, respectivament. El director del CEO ha situat en el segon apartat tot el que fa referència a les retallades. El país creu que la situació econòmica de Catalunya és pitjor que fa un any, amb un 74%.
CiU segueix sent el partit que els catalans creuen que pot donar millor resposta als problemes, tot i que baixa lleugerament des del 18,2% fins al 17,6. Les retallades no han passat factura electoral a la federació, però sí al seu nivell de simpatia, ja que baixa des del 29% fins al 24,6. La resta de partits, en canvi, pugen.