"Les pensions actuals es paguen amb les cotitzacions pagades pels treballadors que ara estan en actiu. Si Catalunya esdevé un estat, les pensions dels jubilats les pagaran els treballadors en actiu".
La catedràtica d'economia de la UB, Núria Bosch, ha assegurat a un article que la independència de Catalunya no comportaria cap problemàtica en el cobrament de pensions de les persones que ja no es troben en actiu: "Si Catalunya esdevé un estat, les pensions dels jubilats les pagaran els treballadors catalans mitjançant les seves cotitzacions socials".
A l'article L'estat propi podrà pagar les pensions, Bosch ha afirmat que el sistema de pensions actual és "de repartiment", la qual cosa implica que les pensions actuals "es paguen amb les cotitzacions pagades pels treballadors que ara estan en actiu". "No és que els nostres jubilats ─ha explicat─ cobrin d'un fons format per la capitalització del que van anar pagant mentre treballaven, sinó que la quantia pagada en la seva etapa laboral va servir per pagar les pensions dels que llavors estaven jubilats".
Finalment, l'autora de l'article ha sentenciat que una Catalunya independent o amb estat propi "podrà pagar totes les prestacions de la seguretat social (pensions, atur, etc.)" perquè les xifres demostren que Catalunya és "contribuïdora neta" al sistema de la seguretat social de la resta de l'Estat: "És a dir, els treballadors catalans a través de les seves cotitzacions ajuden a pagar les pensions dels jubilats de la resta de l'Estat, i no al revés com diuen alguns".