L'exdirector de l'Incavol i professor de la UOC, Josep Maria Canyelles, ha publicat aquesta interessant reflexió sobre el cas Air Berlín a Xarxanet.org. Dividit en set punts molt esquemàtics, l'article aprofita l'afer per parlar de la Responsabilitat Social de les Empreses i deixa clar que "tradicionalment, hom ha entès que les empreses no feien declaracions referides a l'esfera de la política", però si això ha de canviar, l'ideari de les empreses "s'hauria de publicitat, ja que passaria a ser un atribut més de la seva oferta de valor, ja sigui per bé o per mal". I, sobretot: "Si una empresa entra en aquest terreny, ha d'acceptar també que se la pugui criticar".
Però l'autor va més enllà i recorda que si bé "el món empresarial no és amant d'un excés de marcs legals i prefereix un màxim d'autoregulació" en la matèria lingüística "opten per mirar més a l'Estat que no al Mercat" i en tot cas "han de tenir en compte que prendre posicions ideològiques podria no ser bo per a elles". Encara que Canyelles assegura que "en el futur veurem més empreses incorporant valors forts" per tal de crear "una base social i de clientela de màxima fidelitat", encara optaran per temes "que no generin oposició". Canyelles també recorda que, a banda d'Air Berlín, "hi ha empreses carregades d'ideologia però que no la verbalitzen" i posa exemples com Telefònica o Iberia, casos que cal anar "desemmascarant" a partir de "mostrar obertament com es comporta una empresa que sols es mou pel mercat (com RyanAir)".
Finalment recorda que "el respecte a les identitats serà un dels grans reptes del segle XXI però no serà gens fàcil progressar-hi" i que el fet que l'estat francès hagi reconegut el valor de la diversitat lingüística és un "miracle" però "operativitzar això no serà senzill". Per tant recomana a les empreses catalanes "aprofitar el nostre context per desenvolupar models de ciutadania corporativa que facilitin la internacionalització".