En un article a l'Ara afirma que l'Estat ha deixat de complir el principi de"lleialtat institucional" vers Catalunya "És a dir, no l'ha compensat financerament per aquelles decisions que li han traslladat noves responsabilitats de despesa o que li han reduït els ingressos.
No obstant això, si bé la Generalitat ha quantificat moltes vegades en milions d'euros el greuge de la deslleialtat estatal, el principi de lleialtat institucional no s'ha de reduir a una única dimensió quantitativa, de si tenim més despeses o menys ingressos, sinó que també cal veure-hi un principi que ha d'incentivar la col·laboració entre administracions i el respecte mutu".
I en posa un exemple "L'últim exemple de deslleialtat estatal el tenim en l'impost sobre les begudes ensucrades. Es tracta d'un nou impost que preveu el projecte de pressupostos del govern català. La reacció de l'Estat ha estat anunciar que també l'establirà. I aquí el conflicte, perquè la Lofca especifica que els tributs que estableixin les autonomies no poden recaure sobre fets imposables ja gravats per l'Estat. Si l'Estat aprova el nou tribut abans, la Generalitat no el podrà establir, amb la minva corresponent d'ingressos. Si el govern català
aconsegueix aprovar els pressupostos abans que l'espanyol aprovi el nou tribut, l'Estat l'hauria de compensar. Això mateix va passar amb l'impost sobre dipòsits bancaris que gravava les entitats financeres. L'acció legislativa estatal va deixar la Generalitat sense poder gaudir dels ingressos per aquest tribut. Es pot dir que l'Estat també té dret a establir aquests impostos, però aquí no es tracta de veure qui arriba primer a poder-lo exigir, sinó de respectar qui té la iniciativa. Hi ha també els tributs que no s'han pogut aplicar perquè l'Estat els ha recorregut al Tribunal Constitucional (TC) i aquest n'ha suspès l'aplicació, com ara l'euro per recepta i l'impost sobre la producció d'energia elèctrica".
Bosch enumera altres exemples de deslleialtat del govern espanyol vers Catalunya i afegeix que aquest "diu que està obert al diàleg amb el govern català, però compte! No vol aproximar-se a Catalunya per conèixer de més a prop la nostra realitat, sinó per imposar el seu discurs. No és per parlar d'una demanda majoritària dels catalans, que és el reconeixement del dret a decidir i la celebració d'un referèndum sobre la independència de Catalunya, sinó per oferir-nos succedanis: la reforma del sistema de finançament autonòmic i el reconeixement d'una certa diferenciació territorial de tipus cultural o folklòric. Res d'això es pot acceptar".
I conclou Bosch "L'Estat ha ofert moltes vegades millores del finançament i de les competències de la Generalitat, i fins ara sempre han fracassat per aconseguir un reconeixement ple de les aspiracions nacionals de Catalunya. L'Estat no pot oferir altra vegada el mateix, i això és el que pretén per enèsima vegada. La societat catalana s'ha cansat de pactar amb l'Estat i que els pactes no es compleixin per aquesta falta de lleialtat. Si l'Estat ha de fer una oferta a Catalunya, l'única que es pot acceptar és que reconegui el dret a decidir dels ciutadans catalans i, per tant, permetre la celebració d'un referèndum sobre la independència del nostre país. Aquest és l'únic camí".