Barcelona ·
Enric Canela, portaveu de Deumil.cat que va impulsar la Iniciativa Legislativa Popular que pretenia que el Parlament convoqués un referèndum a favor de l'autodeterminació de Catalunya, ha afirmat a una entrevista a El Punt que el Parlament català és "de fireta": "Tenim un Parlament que no pot prendre grans decisions polítiques.
Legislem a partir del que ens deixen unes lleis estatals que cada cop ens donen menys espai de decisió. I a més ens escanyen amb els diners i ens condicionen. Anem enrere".
Tot i això, Canela, que és catedràtic en Bioquímica i Biologia Molecular, ha afirmat que la independència "és possible" i que tot és qüestió de "posar-se i prendre-s'ho seriosament": "Només cal que primer estiguem d'acord aquí dins i després trobar les aliances internacionals necessàries. [...] Hi ha dues vies: podem fer una declaració unilateral i a partir d'aquí veure què passa, o bé demanar mitjançant el Parlament el referèndum d'autodeterminació".
Canela ha continuat dient que els partits polítics catalans "són profundament constitucionalistes i n'hi ha que no volen contradir les seves direccions [del Parlament]". El catedràtic creu que hi ha polítics independentistes a la Cambra, però que aquests "no es poden expressar" i ha sentenciat que "no té sentit que hagin rebutjat la Iniciativa, perquè la Mesa del Parlament no és ningú per decidir sobre la constitucionalitat d'una proposta. S'han negat a discutir-ho i prou".
El portaveu de Deumil.cat ha dit d'ERC que "no actua com un partit independentista" i que ha "deixat de ser-ho", i ha qualificat el referèndum del 2014 de Carod-Rovira de "broma que no es creu ni ell". Pel que fa a CDC, Canela ha dit que s'ha donat de baixa de Convergència perquè no comparteix "l'acció política de CDC en aquest moment": "Estic cansat de l'ambigüitat. Sobiranisme sí, independentisme, no; catalanisme... Hi ha gent a CDC que no és independentista i altres que sí, per això fan aquest discurs ambigu, però ha arribat un punt que no es pot seguir així".