Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 10 de de setembre del 2013 | 20:02
Crònica · Pla de lleida
Ivan Mambrillas

Ja no ens perd l'estètica

Ens agradava citar, potser fins a l'abús, l'admonició unamuniana "llevantins, us perd l'estètica" perquè la sabíem reveladora d'un tret, no pas de tots els catalans, sinó de bona part del catalanisme: la propensió a la gestualitat com a compensació simbòlica de la incapacitat política.

Lleida · Òrfena d'una estratègia d'alliberament nacional, mig convençuda que el plet amb Espanya s'assemblava més a un insoluble conflicte existencial que no pas a un problema prosaic, la base social del catalanisme desplaçava l'energia libidinal cap al CAT a les matrícules i votava partits regionalistes. En qualsevol nota sobre els desficis nacionalistes convertits en una iniciativa era impossible no llegir-hi l'expressió "foc d'encenalls".

Però avui, 10 de setembre del 2013, és just de reconèixer que la vigència de l'admonició unamuniana ha prescrit. Al catalanisme ja no el perd aquella tirada a satisfer vicàriament desitjos polítics autocensurats, sinó que ha après a explotar la seua devoció per la plasticitat amb finalitats terriblement pragmàtiques, com un poderós mitjà d'intimidació: la manifestació de l'11 de setembre de l'any passat i la cadena humana de la Diada d'enguany no són l'alternativa a una política genuïnament emancipadora, sinó accions col·lectives destinades a impedir que hi hagi cap alternativa a una tal política.

El trànsit d'una estètica de la sublimació a una estètica de la praxi assenyala el desafiament més seriós que la societat civil catalana ha fet mai, no pas a Espanya, sinó a la classe política del Principat. Observin, estadants del Parlament, la formidable fusió entre forma i contingut que suposa la Via Catalana cap a la Independència ─una creació col·lectiva que desborda la capacitat individual de representar-la, però no per això deixa de ser possible─ i recordin que un objecte estètic també ho és de coneixement.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat