El passat diumenge es va donar el tret de sortida a la campanya nacional per les consultes sobre l'autodeterminació de Catalunya que se celebraran en més de 150 municipis el proper 13 de desembre. Més enllà del legítim i necessari exercici del dret de l'autodeterminació, les consultes estan tenint la virtut de sacsejar el panorama polític català, ja de per si prou alterat pels casos de corrupció que esquitxen destacats dirigents o ex-dirigents del PSC i de CiU i per les vigílies de la sentència del Tribunal Constitucional, que s'espera restrictiva si la posició dels deu magistrats de l'Alt Tribunal no canvia de forma radical.
D'una banda estan configurant una lògica d'aliances ben diferent de la que, en aquest moment, hi ha al Govern de la Generalitat. En l'àmbit municipal, en el de les comarques CiU i ERC van de la mà amb la CUP i altres moviments. Malgrat que la direcció de CDC, i encara molt menys la d'Unió, no tenen cap entusiasme amb aquest procés tal i com han evidenciat en els darrers dies Artur Mas, Josep Antoni Duran i Lleida o Lluís Recoder les bases de la federació recolzen tant com poden aquests procesos en l'àmbit local.
La lògica d'esquerres es trenca en aquest assumpte i es veu superada per l'eix nacional. Bona prova n'és l'acte que, a Taradell, divendres celebraran de forma conjunta Francesc Homs, de CiU, i Oriol Junqueras, eurodiputat d'Esquerra. s un escenari de coincidència que es veu amb inquietud a les cúpules del carrer Calàbria i el carrer Còrcega, que no contemplen hores d'ara cap tipus d'aliança postelectoral després de les properes eleccions catalanes.
Les consultes també tenen una altra cara i és el temor, fonamentat, que tot aquest moviment pugui desembocar en una gran frustració col·lectiva només comparable a la que van generar les seleccions catalanes després del mundial d'hokey patins a Macao i la tupinada de Fresno. L'efervescència d'aquell moment i les recollides de firmes es van anar dissolent a mesura que es topava amb les estructures estatistes de les federacions esportives internacionals i els darrers partits de la seleccions catalanes de futbol han tingut molt poca concurrència de públic. Amb les consultes pot passar el mateix. Espanya no canviarà i no assumirà per les bones el dret d'autodeterminació per més consultes de caràcter al·legal que celebrin els catalans. A la seva Constitució ni hi cap ni hi cabrà. Cal tenir-ho clar per evitar frustracions.