Des de sempre, però més d'ençà de l'inici de la crisi econòmica que estem patint, la crida de les classes dirigents del país ha estat en la direcció de la internacionalització i l'exportació dels béns i els serveis de les nostres empreses, com a mecanisme que ajudi a la recuperació econòmica i el resorgiment de l'economia catalana.
Algunes empreses, sobretot les que tenen més múscul, s'hi han posat i estan fent passes importants en aquest sentit. Són molt conscients que una empresa no pot dependre en exclusiva del mercat estatal.
Pel que fa a les pimes, la cosa no està tan avançada, tot i les accions i les iniciatives que les pimes del país han fet en aquesta direcció, especialment en els últims cinc anys. Això ha provocat que, segons les darreres dades de la secretaria d'estat de Comerç, les exportacions catalanes van créixer un 5% anual el 2012 i es van situar en 58.300 milions d'euros, l'equivalent al 26,2% del total d'exportacions de l'Estat.
En aquest procés d'internacionalització, d'exportació de productes i serveis, les noves tecnologies poden ajudar-hi molt. Hi tenen molt a dir, més enllà d'altres accions com puguin ésser les aliances amb distribuïdors locals o la implantació d'oficines i establiments en ciutats i localitats concretes per abordar un mercat estranger.
L'empresa catalana ha de confeccionar una estratègia a nivell internacional. Internet hi ha de tenir un pes significatiu"
En aquesta tessitura, cal destacar l'exemple de Munich, la companyia de sabatilles esportives de Capellades que ha dissenyat una estratègia de desembarcament a l'Amèrica del Nord –als Estats Units i el Canadà- basada en botigues multimarca i a través d'internet. Munich està venent les seves vambes en establiments de les principals ciutats nord-americanes i canadenques. És el cas, per exemple, de Nova York i Mont-real. I, d'altra banda, en dos dels portals de venda online més destacats i importants: Amazon i Soccer.com.
Una altra dada significativa relacionada amb l'empresa de Capellades, ha estat l'èxit que ha tingut a les xarxes socials, amb més de 200.000 seguidors, fet que ha contribuït a l'aposta i potenciació del seu negoci mitjançant internet i les noves tecnologies. I tot això, hores d'ara, s'ha traduït en què una part molt gran de la seva facturació, gairebé el 50%, es fa a l'estranger.
El mercat és el món. El mercat és global. Pensar només en el mercat existent a Catalunya o Espanya no és una bona opció. És encasellar-se, estancar-se i no buscar l'autèntica solució. Cal projectar-se a escala mundial. L'empresa catalana, com fan les empreses amb voluntat de creixement i de tirar endavant, ha de confeccionar una estratègia a nivell internacional. S'estan fent passes en aquest sentit. Però cal anar a més. I aquí, internet i les noves tecnologies hi han de tenir un pes molt significatiu. Han d'ésser un dels pals de paller, com està tractant de fer Munich.