Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 9 de de març del 2009 | 16:48
Crònica · Territori

Un nou diccionari pels Països Catalans


En poc més de cinc mesos han aparegut dos diccionaris en català especialitzats, amplis i rigorosos en els camps de la botànica i del medi ambient que han esdevingut dues autèntiques referències en la seva matèria. El primer, el Diccionari de les Ciències Ambientals, presentat el novembre passat en aquesta mateixa secció, va ser elaborat per Societat Catalana d'Economia, entitat filial de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), i recull termes propis del llenguatge de les ciències ambientals, una temàtica que ja tenia una importància creixent en tots els àmbits de la societat catalana.

Fa ben pocs dies, TERMCAT ha publicat el diccionari Noms de plantes, que posa a l'abast dels usuaris unes 25.000 denominacions catalanes de plantes vasculars, és a dir, falgueres i plantes amb flors que tenen denominació catalana pròpia i que corresponen en bona part a plantes autòctones dels territoris de parla catalana (però també s'han documentat un nombre important de denominacions per a espècies exòtiques que presenten interès comercial, cultural o científic). El diccionari és la primera versió d'un projecte en curs d'elaboració, el Recull de noms catalans de plantes, obra en què treballa actualment un equip format per botànics, filòlegs i terminòlegs, vinculats al Laboratori de Botànica de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, la Institució Catalana d'Història Natural, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, i el TERMCAT. Els autors preveuen una actualització semestral d'aquesta primera versió digital i esperen també publicar com a llibre la versió final de l'obra amb més de 30.000 denominacions catalanes de plantes.

El nou diccionari és la culminació d'un projecte iniciat l'any 1993, amb la intenció de posar al dia i ampliar la informació del llibre de Francesc Masclans Els noms de les plantes als Països Catalans, publicat el 1981, i que ha estat aturat per motius diversos fins que es pogué reprendre l'any 2005.

La seva existència, que és molt important pel país, dóna a conèixer el gran volum de dades de fitonímia catalana aplegades durant molts anys, tractades amb criteris botànics, dialectològics i terminològics i amb una voluntat eminentment descriptiva. El fet que sigui consultable en línia, a més, constata l'interès dels seus promotors per fer-lo més operatiu i accessible a tothom.



Diccionari de Ciències Ambientals:  HYPERLINK "http://cit.iec.cat/dca" http://cit.iec.cat/dca

Noms de plantes:  HYPERLINK "http://www.termcat.cat/dicci/noms_plantes/index.html" http://www.termcat.cat/dicci/noms_plantes/index.html

En línia:  HYPERLINK "http://www.termcat.cat/dicci/noms_plantes/index.html" http://www.termcat.cat/dicci/noms_plantes/index.html


 

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Notícies relacionades
Notícia · Cultura
Joana Raspall mor als 100 anys
Indica publicitat