Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimecres, 23 de d'octubre del 2013 | 17:18
Opinió · Política
Mireia Canals i Botines
Secretària General de l’Euroregió Pirineus- Mediterrània

A propòsit de l'Acord de Lliure Comerç entre la UE i els USA

Sembla que serà una realitat, hi ha indicis d'inici de converses. Quines oportunitats tenen les empreses? On som en el procés? Quin és el calendari previsible? Per tal que Europa funcioni, una de les grans forces és el comerç.

El nou TLC preveu 120 mil milions de GDP més a Europa, pot incrementar els salaris de vora un 0.5%, estalvi a les famílies, i d'altres efectes molt positius per l'economia europea. Sembla ser que els beneficis superen amb escreix les diferencies inicials.

Els nous reglaments han d'abordar eliminar les tarifes, i promoure el creixement a ambdos costats de l'atlàntic, un 30% del GDP. Permetrà a tots dos bàndols ser més competitius, amb el mercat asiàtic en expansió, és important enfortir Europa i els USA i obligarà a aproximar-se conjuntament als reptes del mercat global.

El passat mes de juliol ja va haver-hi una primera trobada entre l'Administració Obama i la UE a Washington. L'objectiu final de les negociacions és arribar a un acord complet i definitiu, una gran aliança econòmica, es podrà promoure el creixement econòmic i enfortir la classe mitjana. La decisió va estar altament reflexionada, prèviament va existir un any intensiu de negociacions abans de l'anunci d'Obama i Van Rompuy i Barroso.

Si bé és cert que la UE i els USA representen gairebé la meitat de l'economia mundial, es vol passar d'una dinàmica de competència a una dinàmica de cooperació. Hi ha tres grans blocs del que es vol cobrir: els arancels, els reglaments, que significa la mesura en què s'aconsegueixi una major compatibilitat en base a les dues legislacions: Un 80% de les negociacions dependran d'això: normatives tècniques sanitàries, entre d'altres; i temes de dimensió més global: aduana, energia, política de competència.

Quins beneficis poden representar per les empreses europees i catalanes? Pel que fa als arancels, l'impacte a les empreses és important i hi ha pics arancelaris i freqüentment en indústria europea pot millorar quotes: tèxtil, confecció, làctics i d'altres productes transformats. Europa té capacitat competitiva i més en països del sud d'Europa. La reglamentació també pot ser innecessària: el sector de l'automòbil, un 2.5 als USA, però la normativa tècnica és pràcticament en tots els casos diferents: frens,enllumenat, etc. Implica que per vendre un cotxe als USA, a la UE s'ha d'adaptar, i viceversa.

La proposta presentada conjuntament és aconseguir el major reconeixement conjunt d'ambdós zones. Té potencialitat significativa d'impacte exportador europeu. El sector farmacèutic: les normatives són les mateixes, negociades a la OCDE però les inspeccions són diferents, s'ha de consensuar una única inspecció, és a dir, simplificació reglamentària.

No es resoldran tots els problemes de compatibilitat de cadascun dels costats de l'atlàntic. Hi ha temes que seran part del procés de revisió. L'ambició és crear un acord viu i fer front a les noves reglamentacions i a les que no hagi estat possible consensuar un comu reglament. Quines són les perspectives?

L'objectiu es concloure les negociacions "with one tank of gas". La política comercial és una política europea. El Consell dona directrius a la Comissió per les negociacions, però globalment les discussions no van ser difícils en el si de la Unió. Hi ha suficient base comuna per poder treballar els temes reglamentaris.

Si aquest acord prospera, la UE i els USA encara que concloguin un acord ambiciós, sempre tindran temes que hauran de tractar en l'univers de l'OMC: les subvencions, per exemple, el marc general és un marc establert per les normes de l'OMC.

Des d'alguns sectors es qüestiona la promesa de l'increment de llocs de treball i si poden arribar a ser úniques beneficiaries les grans empreses. Serà que sota la consigna "competitivitat i lliure comerç" es privatitzaran serveis universals i es perdrà nivell de benestar de les classes popular i treballadora?

Haurem de revisar els efectes del TLC entre els USA, Canadà i Mèxic. En tot cas, el procés no és el mateix i els actors tampoc. Donem-los doncs, el benefici del dubte.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Més opinions de Mireia Canals i Botines
Mireia Canals i Botines
Secretària General de l’Euroregió Pirineus- Mediterrània
Opinió · Unió europea
Cooperació territorial a la Mediterrània
Opinió · Política
Interferir en els afers interns dels Estats
Opinió ·
"No tenim cap punt en comú amb la senyora Le Pen"
Opinió ·
'Grexit'?
Opinió ·
A propòsit dels Drets Humans, un edifici en blau
Opinió · Política
'Let Catalans Vote', llibertat d'expressió
Opinió · Política
La idea circulant en molts racons de la UE a propòsit del 9-N
Indica publicitat