Salvador Cardús creu que davant del creixent antiautonomisme espanyol, tenim dues possibilitats: salvar les engrunes que ens deixen o reconstruir el país amb ambició nacional.
Cardús afirma, en un article a La Vanguardia, que "mentre a Catalunya la coalició política –i la majoria social- que defineix la centralitat política treballa en la línia de proposar un pacte fiscal 'en la línia del concert econòmic', a la resta de l'Estat s'està acabant de perfilar com finiquitar l'autonomisme polític, que ja és gairebé l'únic que queda dempeus". Així, segons Cardús, "témer l'amenaça de la publicació urgent d'unes balances fiscals de la crisi per desmentir el llarg espoli fiscal sobre el nostre país, la recomposició accelerada de la presència policial "nacional" amb noves casernes i efectius i la pressió per reduir el dèficit públic que ha convertit Catalunya en el paradís de les retallades poden ser resultat d'un excés de suspicàcia o de símptomes clars d'allò que ja tenim al damunt".
És per tot plegat que Cardús conclou que hi ha dues opcions, que són les següents. "Si, una possibilitat seria tornar-nos a situar a la defensiva i intentar salvar unes engrunes autonòmiques, com a mal menor. Tornar a les casernes d'hivern"; i l'altra, "si encara hi som a temps, seria oblidar velles cançons que encomanen la tristesa, com cantava l'Espinàs, i reconstruir el país, ara amb tota l'ambició nacional que reclama un projecte veritablement sobiranista". Segons Cardús, "anar a reclamar un pacte fiscal, a hores d'ara, recorda l'acudit del porter de l'Alcoià que perdia per deu a zero i demanava una pròrroga".
Cardús també lamenta que Catalunya, després de trenta anys d'autonomia, és "estructuralment més depenent d'Espanya que a l'inici del procés" de desenvolupament autonòmic. Assegura que "les estratègies estatals de desenvolupament de les comunicacions han seguit deixant de banda la racionalitat econòmica per, emmascarades d'electoralisme regionalista, seguir fent política centralitzadora per tots els mitjans: ferroviari, ports i aeroports i carreteres". I per si fos poc, aquest estiu "hem vist com s'acabava el desmantellament d'un sistema financer català que havia arribat a suposar més del 6'% del mercat intern".