"Seria dramàtic no arribar a un acord majoritari. Seria un error no aconseguir una majoria parlamentària a favor de la pregunta. Però també ho seria formular una pregunta sense ànima, que no fos clara".
El president d'ERC i historiador, Oriol Junqueras, ha dit a un article que si hi ha formacions polítiques que pretenen fer "circumloquis, en el millor dels casos" quant a la formulació de la pregunta, "ha arribat l'hora que ens ho facin saber, a tots, a la societat catalana en el seu conjunt".
"Estem en el compte enrere i ha arribat l'hora de concretar. Esquerra Republicana està disposada a escoltar, a cercar el màxim consens possible. Però mai que el preu a pagar sigui un frau a la ciutadania. Abans que independentistes som demòcrates, i això també vol dir ser clars, francs i directes quan parlem amb els ciutadans" ha sentenciat a l'article La Pregunta.
Junqueras ha indicat que tothom "ha de tenir clar què anem a votar, tant si és per dir sí com per dir no" i ha alertat que seria "dramàtic" no arribar a un acord majoritari: "Seria un error no aconseguir una majoria parlamentària a favor de la pregunta. Però també ho seria formular una pregunta sense ànima, que no fos clara, que confongués la ciutadania o una interpretació a conveniència del resultat".
Finalment l'autor de l'article ha sentenciat que la pregunta del referèndum "no pot estar sotmesa als equilibris interns d'uns partits o altres" tot i que "és legítim" que els partits tinguin una posició "ambigua" sobre el futur de Catalunya. "Però a la ciutadania --ha continuat-- se l'ha de convidar a expressar-se amb nitidesa i que la seva decisió tingui conseqüències jurídiques i polítiques. Els ciutadans han de ser conscients de la seva força i exigir una pregunta clara".
"El Parlament actual té la composició que té i les majories es defineixen en funció d'aquesta composició. Si la societat es mostra exigent, la pregunta serà directa i clara, expressió de la voluntat democràtica. La nostra força resideix sobretot en la gent d'aquest país. I, sent així, ens en podem sortir i ens en sortirem –n'estic convençut– si tothom és conscient del que ens hi estem jugant" ha conclòs.