"[Espanya] utilitzarà tots els seus recursos perquè Catalunya (i el País Basc) segueixin dins de l'Estat, encara que sigui en contra de la voluntat de la majoria de catalans (i de la majoria de bascos)".
El catedràtic de Ciència Política de la UPF, Ferran Requejo ha alertat que resulta "bàsic" evitar errors i conduir el procés d'independència de Catalunya "de la manera més racional i més intel·ligent possible en diferents àmbits d'actuació".
"La batalla de la legitimitat interna a favor de la independència s'està guanyant ─ha celebrat─. Però per tenir un èxit definitiu hi ha bastantes coses a fer abans de declarar la independència. Les declaracions són fàcils de fer. Però declarar la independència és molt diferent d'aconseguir-la".
Requejo ha advertit que la declaració d'independència, per si mateixa, "no és ni molt menys el primer pas a fer": "Més aviat haurà de proclamar-se quan hi hagi garanties que el procés engegat sigui ja irreversible. I per això s'han de jugar partides simultànies prèvies en diferents escenaris. I guanyar-les. Com feia Capablanca".
A l'article Capablanca a la plaça Sant Jaume l'autor hi ha insistit en què a hores d'ara "el pla B a favor de la independència de Catalunya és l'únic que a la pràctica mereix consideració política i intel·lectual dels actors polítics i socials catalanistes" i ha sentenciat que el repte és "decisiu" però que "no és fàcil". "Per tenir èxit, el Govern, els partits i les organitzacions de la societat civil hauran de posar el màxim de racionalitat en el procés" ha afirmat.
"El proper govern de la Generalitat haurà de jugar partides simultànies d'escacs polítics [...]. El govern haurà de jugar partides simultànies a quatre nivells: català, espanyol, europeu i internacional, i en quatre àmbits: polític, socioeconòmic, jurídic i mediàtic. Es tracta d'un conjunt de 16 partides simultànies, de les quals n'hi ha 5 o 6 de fonamentals (que no detallo aquí), que requereixen estratègies diferents" ha sentenciat Requejo.