Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Divendres, 12 de de febrer del 2010 | 15:38
Crònica · Societat civil

El corredor del Mediterrani passa per Madrid

El títol d'aquesta crònica no pretén ser metafòric. s ben real. La voluntat centralista i centralitzadora de la capital espanyola no té límits. Fins al punt de voler xuclar el corredor del Mediterrani per fer-lo passar per l'interior de la península. Una bajanada si es tenen en compte els criteris tècnics, però una decisió que seria molt ben vista pels sectors econòmics espanyols que veuen com la crisi està deixant fora de joc Madrid.

Per ajudar l'Estat espanyol, Europa exigirà sacrificis, com la reducció de la despesa pública. I on més marge de retallada té el govern espanyol és al ministeri de Foment, que porta desenes de milers de milions d'euros gastats en connectar Madrid amb totes les capitals de província espanyola amb tren d'alta velocitat. Uns milions destinats a uns projectes d'inexistent rendibilitat econòmica i de dubtosa rendibilitat social. Lugo, Àvila o Sòria no en trauran res de l'alta velocitat.

Però, tornant a aquest eix mediterrani sui generis, el que pretén fer el ministre Blanco és que les mercaderies que puguin entrar pels ports del sud de la península com Cadis o Algecires no ressegueixin la línia lògica per anar al centre d'Europa, que és l'arc mediterrani, sinó que circulin a través de Ciudad Real i Madrid per enllaçar amb l'eix atlàntic i així evitin el pas per Catalunya. Pel cap baix, això seria afegir uns mil quilòmetres al recorregut als trens que vagin en direcció París, Frankfurt o Suïssa. Insostenible, sí. Però suficient per seguir alimentant el poder econòmic de Madrid.

I és que l'interès de Blanco pel corredor del mediterrani -el que passa per casa nostra- és més de boca que de fets. Ni tan sols ha fet cas a les veus que li reclamen la reconversió a l'ample europeu de la línia entre Barcelona i Portbou, una obra baratíssima si es té en compte el gran dispendi que es vol fer en altres indrets. Aquesta línia que, un cop entri en funcionament la línia d'alta velocitat entre Girona i Barcelona, és la via ideal per als trens de mercaderies ja que quedarà despoblada de viatgers. Per contra, compatibilitzar l'alta velocitat amb els trens de mercaderies és difícil a causa de la diferència de velocitat entre els dos tipus de combois.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat