La nostra societat d'avui està canviant molts hàbits, molts costums, que teníem assimilats i que havíem incorporat al nostre fer diari, des de feia moltes i moltes generacions. En l'aspecte feiner i laboral també. Respecte a aquest àmbit, la revolució arribarà amb la plena incorporació del teletreball a la gran majoria d'empreses d'aquest país.
Algunes, sobretot del sector tecnològic, ja l'han començat a introduir. Malauradament, encara ens trobem a les beceroles. Però, què s'entén per teletreball? Com es desenvolupa aquesta nova manera de fer feina? Si anem a la versió digital de la Gran Enciclopèdia Catalana, el defineix com el treball que hom pot efectuar fora de l'empresa, normalment des del domicili, gràcies a les facilitats ofertes per les telecomunicacions i la informàtica. Per tant, una nova forma de treballar, basada en les potencialitats de les noves tecnologies, que fa possible efectuar-lo des de fora de l'oficina o el lloc de feina.
Hores d'ara, només una petita part de les empreses d'aquest país estan començant a tenir en compte aquesta nova manera de treballar. Com dèiem, grans multinacionals i empreses tecnològiques. Però, quina és la situació en la resta d'empreses? I, principalment, com es planteja l'administració catalana el teletreball?
Avui, en relació a aquest tema, el Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya celebra, a l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, una jornada informativa sobre el teletreball. L'objectiu de l'esdeveniment serà el de proporcionar els resultats i les conclusions més rellevants del pla pilot de teletreball de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Aquest pla va néixer el desembre de 2007 a través de l'elaboració d'una primera proposta per introduir la metodologia del teletreball a l'administració catalana com a alternativa real a la presencialitat parcial o total dels treballadors públics. Amb el resultat de la proposta es va endegar una primera experiència que ara es prorrogarà per un any més amb la finalitat de poder obtenir més dades a partir de les quals regular aquesta nova modalitat d'organització del treball a l'administració.
La Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació (STSI), com a màxim ens del govern pel que fa a la regulació de les polítiques tecnològiques i relacionades amb les telecomunicacions i la informàtica, ha tingut un paper important en el disseny del pla, ja que ha pogut aportar l'experiència dels agents -responsables, dinamitzadors i els propis teletreballadors- que integren la comunitat de teletreball de la Xarxa Punt TIC de Catalunya (http://www.punttic.cat). Aquesta xarxa fou creada amb l'objectiu de modernitzar i diversificar l'estructura econòmica d'aquelles zones allunyades dels grans centres econòmics del país i evitar la fuita dels seus treballadors qualificats. Així mateix l'aportació de la STSI ha estat important a l'hora d'establir els mitjans i els usos tecnològics idonis per a una acció d'aquestes característiques.
El teletreball serà una de les formes més importants de treball en aquest nou segle. Les noves eines tecnològiques ens permeten ja dur a terme aquesta nova manera de fer feina. Un nou concepte d'organització del treball que té avantatges realment rellevants per al treballador com és el d'evitar les pèrdues de temps associades amb els viatges d'anada i tornada, des del domicili, fins a l'oficina. Davant d'aquest fet, cal que l'administració digui la seva. La nostra administració ha d'ésser capdavantera en dur a la pràctica aquesta nova manera d'organització del treball i, així, predicar amb l'exemple per tal que les empreses, en la mesura del que la seva activitat els hi permeti, incorporin aquest nou mètode de treball, basat en les potencialitats de les noves tecnologies que, tant i tant, pot ajudar a treballadors i empreses.