El líder d'ERC, Oriol Junqueras, ha instat la ciutadania, aquesta setmana, a ser "exigent" amb totes les forces polítiques catalanes quant a dret a decidir i el paper que defensen en aquest aspecte.
"La societat ha de ser conscient que és la veritable protagonista, la que empeny i l'única que pot contrarestar els dubtes o vacil•lacions que es deixin sentir al Parlament de Catalunya o entre algunes forces polítiques" ha dit el líder d'Esquerra.
Oriol Junqueras ha viatjat a Brussel·les per a participar en l'acte 'The right to decide: A democratic right', organitzat per l'Aliança Lliure Europea. En aquesta trobada Junqueras hi ha defensat que per tal de respondre una pregunta "clara" i celebrar una consulta "aviat", els ciutadans han de "fer sentir el seu desig i anhel cada dia, amb energia i determinació".
Junqueras ha insistit que una Catalunya independent "seguiria formant part de la UE", i ha assegurat que "no hi ha tractat ni directiva europea que prevegi l'exclusió d'una societat per exercir un dret democràtic".
Finalment Junqueras ha senteciat que "ningú a Europa no planteja que una Escòcia o una Flandes independents quedarien fora de la UE" i ha negat que l'Estat espanyol tingui un suposat dret de veto per deixar Catalunya fora de les institucions europees.