Indica publicitat
Divendres, 10 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dijous, 15 de d'octubre del 2009 | 14:32
Notícia · Política

El tripartit i CiU reclamen la nul·litat del judici contra Companys amb retrets mutus

Barcelona · ACN · El tripartit i CiU han coincidit aquest matí en valorar positivament la decisió del Govern de demanar la nul·litat del judici de Companys al Tribunal Suprem, coincidint amb el 69è aniversari de l'afusellament del president Lluís Companys al castell de Montjuïc, Barcelona. Aquest coincidència no hi ha impedit els retrets mutus pel retard en portar a terme aquesta petició. En l'ofrena floral a la tomba de Companys, mentre CiU ha dit que "això arriba tard" i s'ha 'perdut un temps preciós', ICV els ha recordat que ho haguessin pogut fer quan van governar.



De fet, la decisió del Govern de demanar en Consell Executiu aquesta tarda la nul·litat del judici ha marcat gran part de les declaracions dels partits polítics a l'ofrena floral, on no hi han estat presents ni representants del PP de Catalunya ni tampoc de Ciutadans.

El president de CiU, Artur Mas, ha assegurat que li semblava bé que el Govern ho fes, però ha lamentat que "això arribi tard": "La llei de la memòria històrica que es va aprovar a les Corts ja ho possibilitava, la intervenció de la fiscalia era possible des de fa molts mesos i s'ha perdut un temps preciós". El líder de CiU també ha declarat que el Govern no "només ho hauria de fer per Companys sinó per tots". "No s'ha de singularitzar només amb un president que va ser assassinat sinó amb totes les persones que van patir la violència de la repressió franquista sabent que com a totes les guerres civil o incivils de morts n'hi ha per una costat ni per l'altre".

El president del grup parlamentari d'ICV-EUiA, Jaume Bosch, ha replicat Mas i li ha recordat la decisió que prendrà aquesta tarda el Govern l'hagués pogut fer CiU quan van governar i que si arriba tard és la seva responsabilitat. En aquest context, Bosch ha valorat positivament la decisió que prendrà el Govern i ha afirmat que "s'ha dit que la nul·litat ha de ser significar que el president Companys recuperi la seva dignitat, però no és així perquè mai l'ha perdut". Bosch ha dit que qui ha de recuperar la dignitat és l'estat espanyol que encara no ha anul·lat el judici contra Companys.


ERC avisa que "això no s'acaba aquí"

Per la seva part, el president d'ERC, Joan Puigcercós, ha dit que els republicans van ser contraris al resultat final de la memòria històrica i ha indicat que accepten que hi hagi vies diferents per buscar la reparació. Puigcercós ha afirmat que la voluntat d'ERC "és que hi hagi l'anul·lació perquè va ser un judici fet per representants d'un govern indigne i il·legítim". No obstant això, ha remarcat que "això no s'acaba aquí". "Hi ha moltes víctimes i sembla que hi ha hagut un pacte en la democràcia entre alguns partits per oblidar i deixar passar uns anys".

"Companys és un símbol però s'ha de lluitar perquè hi hagi l'anul·lació de tota aquelles persones que van ser assassinades, represaliades o se'ls van incautar els seus béns". "s un dia important i és un avenç important", ha recalcat. Puigcercós ha manifestat que "no val l'argument que hi van haver crims als dos bàndols perquè un va ser represaliat i va ser assassinat i un altre va disfrutar un règim durant 40 anys".


Per la seva part, el president del Parlament, Ernest Benach, ha afirmat que cada any "es repeteix el missatge i és que hi ha una part de la memòria històrica que no s'ha recuperat amb dignitat". Benach ha reconegut que "s'han fes passos, avenços i hi ha hagut algun gest més", però ha afegit que "encara no n'hi ha prou". "No és la dignitat del president Companys, que la té per definició, sinó la dignitat d'un poble i la seva memòria i algú ha de parlar clar i explicar que un règim feixista, una dictadura, va afusellar un president democràticament escollit". "No hi ha cap precedent en cap altre país d'Europa", ha dit, al temps que ha ressaltat que si això fos així "seria un heroi nacional com és el president Companys, però tindria reconeixement i aquells que el van afusellar haurien demanat perdó".

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Notícies relacionades
Notícia · Cultura
Demà se celebra la XXIIena edició dels Premis Nacionals President Lluís Companys
La fotografia · Política catalana
Homenatge al president Companys en el 76è aniversari del seu afusellament
La fotografia · Política catalana
Junqueras: 'La causa de la llibertat de Catalunya és indissociable de totes les causes de justícia'
Notícia · Política catalana
76 anys de l'assassinat del president Companys. Per Catalunya!
Crònica · Col·lectiu Columna Macià-Companys
Miserable TV3?
Crònica · Col·lectiu Columna Macià-Companys
Com es pot ser tan neci en nom de Catalunya i la justícia social
Crònica · Col·lectiu Columna Macià-Companys
Entre la Lliga i la FAI (4)
Crònica · Política catalana
Entre la Lliga i la FAI (3)
Crònica · Col·lectiu Columna Macià-Companys
Entre la Lliga i la FAI – Capítol 2
Crònica · Col·lectiu Columna Macià-Companys
Entre la Lliga i la FAI – Capítol 1
Indica publicitat