Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 8 de de març del 2011 | 16:12
Crònica · Economia

Madrid legisla, Catalunya paga

El ministre de Foment espanyol compareixia fa uns dies davant la premsa per remarcar la insolidaritat i la poca sensibilitat mediambiental del govern Catalunya, que es negava a posar de la seva butxaca 26 milions d'euros per rebaixar el preu del bitllet de rodalies de Renfe, i donar així compliment a un nou estirabot de l'executiu de Zapatero.

Tren de Rodalies

Finalment, i després que el govern espanyol hagi quedat en evidència, Madrid ha dit que assumirà aquest cost, si bé el sistema tarifari integrat es convertirà en un mal de cap més per a la gestió d'aquest descompte. Però el que no ha dit José Blanco en cap moment és que el seu govern ha retallat en un 22,5% la seva aportació al preu del bitllet de transport a l'àrea metropolitana de Barcelona, mentre que les altres administracions les han incrementat, i que dels 4.000 milions d'inversió previstos en el pla de Rodalies de l'any 2008 al 2015, fins ara només se n'han invertit 306.
Madrid legisla i els governs autonòmics paguen. És la fórmula més barata per a un executiu espanyol pretesament, però falsament, disposat a tendir a un model federalista. Els descomptes de Renfe se sumen a un munt d'altres ocurrències llançades fa una setmana en un consell de ministres, totalment improvisades i sense cap estudi de costos sobre la taula: subvencionar el 20% de rodes de cotxes, canviar l'enllumenat públic, plans de mobilitat urbana sostenible, rebaixes en el preu del bitllet de Renfe... Tot plegat ha de suposar un estalvi de 2.300 milions d'euros en petroli, però no se sap ben bé quin cost tindrà l'aplicació de les mesures.
Zapatero i el PSOE volen que les autonomies paguin la seva campanya electoral "progressista" i ecologista
Madrid decideix rebaixar unilateralment el preu del bitllet i traspassar costos a l'administració que en té la competència, però en aquesta ocasió no ha colat. Sí que va colar amb la llei de la dependència, quan l'executiu de Zapatero va anunciar el quart pilar de l'Estat del benestar, que pagaria cada autonomia, tingués o no diners. El resultat ha estat endarreriment en els pagaments de les ajudes de més d'un any, i un forat pressupostari de molta profunditat en la partida de la Generalitat destinada a benestar social. I potser el pitjor és que la mala imatge se l'emporta la Generalitat, perquè Madrid es va apuntar ja la medalla dels més progressistes i va deixar als governs territorials la responsabilitat de pagar. Quan una família no rep l'ajuda a la dependència o el servei de Rodalies de Renfe és desastrós, qui en té la culpa? El govern català, que és qui en té les competències. Però potser el ciutadà no sempre sap de l'espoli fiscal que pateix el nostre país, ni tampoc que els diners per executar aquests serveis estan a mercè de l'almoina que ens llanci Madrid.

El 5% de la rebaixa de bitllets de Renfe costa 26 milions d'euros. Potser la rebaixa animarà l'usuari -seran 0,18 euros menys per bitllet-, una circumstància que és difícil de creure, però allò veritablement greu és que l'Estat encara es cregui prou envalentit per a aprovar mesures unilaterals que ja pagaran altres. És a dir, que Zapatero i el PSOE volen que les autonomies paguin la seva campanya electoral "progressista" i ecologista.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat