Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 3 de de setembre del 2007 | 18:48
Notícia · Comunicació

TV3 és la nostra televisió nacional?

Des del nostre col·lectiu hi ha un gran respecte per una bona part dels professionals de TVC i som conscients que tot i el que direm a continuació les emissores TVC són les eines de catalanització més importants de la nostra nació, però evidentment dia rere dia es desvien també de la seva funció nacional: la d'ajudar a crear un imaginari col·lectiu propi.
El que seria fàcil, però, idealitzant el passat, és donar-ne la culpa al govern tripartit o al de progrés, però hem de ser seriosos perquè el problema ve de més lluny i és més profund. I el que tampoc no podem fer és culpar de l'actual retrocés els professionals de TVC.

Cal que siguem valents i reconeguem que des de fa uns 15 anys el projecte d'una televisió nacional està tocat pel nostre acomplexament i la manca de projecte nacional. I, a més, els professionals de TVC han sofert primer les pressions de CiU i ara les del govern tripartit, no per fer un projecte nacional, sinó el que volien era un projecte de partit. És cert que en l'etapa Vicenç Villatoro i Joan Olivé es va intentar i es varen posar algunes bases d'un projecte, però l'estaff professional de TVC contractat en l'època de CiU no responia ni respon en bona part a una sensibilitat nacional catalana militant.

Què ha passat després dels governs de CiU? Que TVC ha deixat de ser la nineta dels ulls del govern i amplis sectors de la crosta periodística socialista no consideren TVC la seva, sinó que la seva és TVE, BTV, Cuatro, La Sexta, i miren TVC i els seus professionals com una televisió infectada pel pujolisme. I això provoca desinterès i desorientació que es contagia i es transmet als professionals de la TVC, que se senten controlats, criticats i insegurs. I a cada moment es pregunten quina és la línia. I això ve acompanyat per llistes de professionals suposadament adeptes a CiU i els propers al PSC. La inestabilitat, la manca de projecte i empenta es nota a TV3. Ha perdut "xispa", connexió amb el seu públic, aquell que encara vibra quan els matins sent el programa "El matí de Catalunya Ràdio" i la seva denominació "La ràdio nacional de Catalunya", o quan veu el programa "La nit al dia" de TVC, entre altres excel·lents programes.

Aquest estiu vàrem coincidir alguns professionals de la TVC i del nostre col·lectiu i l'opinió unànime era que estem preocupats. Estem perdent credibilitat i ens estan abandonant una part dels televidents de sempre. I alguns afirmaven que el cansament amb l'actual classe política i la seva incapacitat d'oferir expectatives es tradueix a TVC. I altres es preguntaven quins imaginaris nacionals estem donant en espectacles, en cultura, en esport, en reflectir la societat civil o en política internacional.

I tots vam arribar a la conclusió que necessitem un model de televisió d'èxit i líder, que aporti nous televidents però que no perdi la base.

La conversa s'estengué sobre el moment de desorientació d'una societat anacional i colonitzada, sense espai propi de comunicació. I ens preguntàvem si és possible fer propostes polítiques i nacionals engrescadores si no les podem fer arribar al país a través dels nostres mitjans públics.

I la conclusió final va ser que la TVC té molts bons professionals, el que necessiten és perdre la por i saber a quin país serveixen, a quin projecte, i no enganyar-se. Hi ha altres elements contra la TVC, empresarials (Godó, Prisa, Roures), i l'estat que voldria que TVC fos una simple televisió "autonòmica". Davant de tot això i per poder construir un país amb un imaginari col·lectiu ens cal un gran pacte nacional per despartititzar TVC i les emissores de ràdio de la Corporació. I construir amb el consens necessari un projecte nacional de mitjans de comunicació. Si no el tenim el segle XXI no cal que plantegem grans objectius polítics i nacionals, perquè el que farem són grans volades de coloms sense que el país se n'assabenti ni en sigui sensible.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat