Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Divendres, 17 de de juliol del 2009 | 14:28
Notícia · Comunicació

El Parlament reitera la defensa del model mixt dels mitjans públics catalans

Barcelona · La tendència que s'està imposant a escala europea de suprimir la publicitat dels mitjans públics, a la qual s'hi ha afegit l'Estat espanyol, no arrossegarà als mitjans públics catalans. Així ho ha reafirmat el Parlament en una moció en què s'aposta per continuar amb el model de finançament mixt -aportació pública i publicitat- i es reclama al govern espanyol que exclogui "expressament" del Projecte de Llei de finançament de TVE les televisions d'àmbit "inferior a l'estatal".

A pesar que la Generalitat té competències exclusives en aquest camp i que en cap moment s'ha posat en dubte la continuïtat del model mixt, diverses veus han sortit per reafirmar el principal element que permet als mitjans públics catalans continuar sent una referència a tots els nivells i no caure en la marginalitat en què es poden veure abocats tots aquells mitjans que, sense publicitat, no disposen de prous recursos per poder lluitar pel lideratge. Això és el que pot passar a TVE, víctima d'aquesta estratègia després d'una furibunda campanya de les televisions privades contra el consideren que és competència deslleial de la pública. I és que, si els mitjans públics són fonamentals en qualsevol país, ho són més a Catalunya, on la manca d'estat els atorga un paper encara més important.

Així, des que va sonar la música de la supressió de publicitat a TVE, el President de la CCMA, Albert Sàez, o la directora de TV3, Mònica Terribas, han reiterat la necessitat de mantenir aquest model a l'espai comunicatiu català. El Parlament, doncs, en una moció d'ERC, ha reafirmat i blindat l'aposta pel model de finançament mixt i ha instat el Govern a demanar al govern espanyol que la nova regulació que permetrà suprimir la publicitat de TVE exclogui a les televisions públiques d'àmbit inferior a l'estatal, com TV3.

La moció, defensada pel diputat d'ERC Carmel Mòdol, considera un "error estratègic" de l'Estat la supressió, i defensa que el sistema mixt s'ha demostrat "exitós" pels mitjans públics de la Generalitat i la seva qualitat, a més de situar la publicitat com una "eina" més en matèria de normalització lingüística. La moció i els arguments aportats per Mòdol els han subscrit també el portaveu del PSC al Parlament i la d'ICV-EUiA, el ciutadà' Joan Ferran i Dolors Camats respectivament, que han recordat que la moció només és una reafirmació del que ja estableix la legislació catalana.

La diputada de CiU Joana Ortega, per la seva banda, ha dit que no és partidària de "segrestar" el debat i que cal estar alerta a com progressa el sector a nivell europeu, de manera que prefereix "no tancar portes" i "no limitar la capacitat de replantejar les coses", també en matèria de sistema de finançament dels mitjans públics. Ha matisat, però, que "en cap moment" CiU qüestiona el finançament mixt dels mitjans de la Generalitat, malgrat que no tanca la porta a debatre-ho. En un sentit similar, el diputat del PP Santi Rodríguez ha alertat que "amb un panorama canviant, no considerem que s'hagi de consagrar res, sinó estar oberts als canvis".

Ortega ha criticat també el punt de la moció que reclama al govern espanyol que en la nova regulació de TVE no s'obligui a les televisions d'àmbit inferior a l'estatal suprimir la publicitat. Ha recordat que la Generalitat té competències exclusives en aquesta matèria, de manera que, per ella, fer aquesta demanda expressa al govern espanyol és una "renuncia a la sobirania", i per això ha demanat, sense èxit, la supressió d'aquest punt. També ha recordat que el PSC també promou la supressió de la publicitat a TVE des del Congrés.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat