Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 1 de d'abril del 2014 | 17:00
Opinió · Política
Montserrat Candini
Portaveu adjunt de CiU al Senat

Catalunya, independència econòmica

"Hi hagi l'escenari de futur que hi hagi, Catalunya i la seva economia són perfectament viables".

Amb aquestes paraules el divendres 28 durant la seva intervenció a la XIV Nit Empresarial Cepta a Reus (Tarragona), el president de la Generalitat, Artur Mas, avalava l'últim estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona fet públic unes hores abans. És a dir, una Catalunya independent seria financerament viable i aconseguiria un major marge d'actuació, ja que a llarg termini tindria superàvit fiscal. Aquesta és la contundència de l'estudi.

Ens hem fet un fart de sentir que la viabilitat econòmica d'una Catalunya independent seria un desgavell, però les dades demostren que no seria així. Si bé és cert que, segons els càlculs de la institució amb base als pressupostos consolidats del 2010 -els últims disponibles-, una Catalunya independent naixeria amb un dèficit públic del 2,4% del PIB, a llarg termini aconseguiria un superàvit estructural al voltant del 7%.
Catalunya té futur, Catalunya pot tenir independència econòmica"
L'estudi també constata que el dèficit de tot el sector públic de Catalunya el 2010 ha estat de l'1,1% del PIB -9,6% del conjunt d'Espanya-. Per estimar el dèficit del qual partiria essent independent, s'han sumat les despeses d'estructures d'Estat que hauria d'assumir (com defensa i serveis centrals), que se situarien al voltant de l'1,3% del PIB, el que deriva al 2,4% de dèficit inicial estimat.

Aquestes dades el que vénen a dir és que un Estat espanyol sense Catalunya hauria d'assumir un dèficit públic a curt termini de gairebé dos punts percentuals més -el 2010 hauria estat de l'11,5%. Aquest fet li exigiria un esforç addicional de consolidació fiscal que seria "assumible" suposant un repartiment proporcional del deute estatal.

Malgrat els inicis, a llarg termini el nou Estat català tindria un superàvit fiscal estructural del 8,5%, al qual caldria restar l'1,3% del PIB de despesa d'estructures d'Estat. Això deixaria un 7,2% de superàvit, que li donaria a Catalunya marge de maniobra per reduir impostos  i augmentar les despeses, amb el mateix esforç d'endeutament que té actualment.

L'estudi assenyala que, en tots els escenaris possibles, Catalunya mantindria un dèficit fiscal derivat de la solidaritat, però és en un model semblant al concert econòmic del País Basc i Navarra -en què els governs territorials disposen sense limitacions d'una fracció dels recursos mantenint cert nivell de solidaritat- en què el dèficit és menor (-3,1% respecte del -9% del 2010 calculat per la Cambra).

Bé, potser la bel·ligerància d'alguns té el seu origen en la contundència de la realitat i en les falsedats que han escampat. Catalunya té futur, Catalunya pot tenir independència econòmica.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Més opinions de Montserrat Candini
Montserrat Candini
Portaveu adjunt de CiU al Senat
Opinió · Política
La Troica de Rajoy
Opinió ·
Dissabte es va jugar un partit
Opinió ·
Busqui un mirall, senyor ministre...
Opinió ·
Conèixer el país per governar
Opinió · Política
La gran oportunitat democràtica
Opinió · Política
Volem la consulta definitiva
Opinió · Política
Volem votar i votarem
Indica publicitat