Barcelona ·
Així ho afirma l'exdirector de La Vanguardia Lluís Foix en una columna d'opinió publicada avui al mateix diari. "Les crisis socials que acostumen a sorgir paral·leles a les crisis econòmiques- ha argumentat Foix- acaben desembocant quasi sempre en crisis polítiques. s preocupant - continua el periodista- que el Govern txec fós derrotat el passat dimarts en una moció de censura en un moment en el qual Praga exerceix la presidència rotatòria de la Unió Europea". Lluís Foix s'ha lamentat d'aquest fet i ha afirmat que "viurem un semestre presidit per un país en crisi política que, a més a més, és el més euroescèptic dels 27 estats de la Unió".
El periodista no ha dubtat a mostrar-se contundent: "La crisi comença a endur-se al seu pas governs democràtics", i posteriorment ha argumentat: "Ahir aquest diari senyalava que Islàndia, Bèlgica, Letònia i Hungría han sofert canvis precipitats de presidents de Govern. A Galícia i Euskadi, les urnes han propiciat l'alternança o el canvi d'escenari polític". Lluís Foix ha continuat en pla internacional: "Les properes cimeres europees, de l'OTAN i de l'Aliança de Civilitzacions a Istanbul, se celebraran en un context de fragilitat econòmica mundial i d'incertesa política. Barack Obama - ha dit Foix-prendrà el pols als seus aliats, que tenen els mateixos problemes que ell, amb la diferència que el nou president nord-americà no té una cita propera amb les urnes". "Mentre la crisi segueix el seu fatídic curs -ha afirmat Foix- aquí estem encallats en les batusses partidàries que van des de Kosovo fins a la gestió de l'aeroport de Barcelona i la interminable discussió sobre la quantitat del finançament previst per l'Estatut". I ha afegit: "la tensió acadèmica estudiantil sobre Bolonya i els enfrontaments entre els Mossos i els estudiants que van ser desallotjats de la universitat amb els coneguts i televisats altercats".
Sobre el debat de Bolonya, Lluís Foix ha afirmat que "ens enxamparà amb molts deures incomplerts", i ha dit que "les manifestacions violentes pels carrers de Barcelona volen dir, si més no, que Bolonya no s'ha explicat bé". En aquest sentit ha declarat: "Sembla com si el problema fossin els Mossos, sense detenir-nos a pensar si és normal que s'ocupi una noble sala de la universitat durant gairebé quatre mesos sense que el rector hagi sabut gestionar la situació". Si bé el periodista afirma que els imatges que es van veure són "d'una duresa extrema dels Mossos", i que són "del tot criticables en una societat democràtica" , també ha dit que "són igualment lamentables les hostilitats d'alguns estudiants cap a la policia". Foix ha subratllat que "els incidents tindran conseqüències polítiques amb alguna destitució de la cúpula policial que podria arribar fins i tot al propi conseller Saura, que va fer molt bé en imposar transparència en les comissaries però que, segons es desprèn dels fets, no ha aconseguit guanyar-se la confiança dels comandaments intermedis de la policia". En aquest sentit, el periodista ha conclòs la columna afirmant que "el més inquietant no és si hi ha o no dimissions, sinó disposar d'uns cossos de seguretat que se senten perjudicats pels dubtes dels seus comandaments en uns temps en els què els Mossos haurien de mantenir l'ordre democràtic per garantir la llibertat de tots".